fråga om dvd-r-skivor

Inaktiv
fråga om dvd-r-skivor

Hej på eder alla! så här är det, har en Nec 3500ag-dvd-brännare som är 2,5 år gammal ca. Har sen jag köpte den bara bränt med E-proformance dvd-r 8x skivor och det har funkat helt kanon! Nu till min fråga, har köpt en ny packe skivor men det va dvd-r 16x på dom...såg jag när jag kommit hem!
Klarar inte min brännare att bränna dessa skivor bara för att dom är 16x (tror brännaren bara bränner 8x)??
Kalla mig gärna noob och så, det gör inte så mycket bara jag får lite svar på mina frågor!
Tackar på förhand!

Inaktiv

Din brännare kommer klara av de. Att dvd-skivorna klarar av 16x betyder att de klarar av upp till 16x och därmed allt där under.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

som jag trodde då! men varför kan jag inte bränna dvd då? får bara felmeddelande "failed at 6,1x??
Innan kunde man välja brännhastighet tex 8x, 6x, 4x, 2x men nu kan jag bara välja 6,1x 5,1x 4,1x osv. osv.
Kan bränna med andra skivor så det är ju inte brännaren det är fel på utan det måste ju vara nåt med skivorna! Kan dom vara fel på från fabrik?
Får väl gå till Inet med dom och fråga!

Inaktiv

ja det låter konstigt. jag har inga svar.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

taskig kvalitet kanske. jag har haft rw-skivor som vägrat gå över 2,4x fast det stod 4x på förpackningen...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

har du testat skivorna på en annan brännare? Testa också alla hastigheter och se om nån fungerar.

nj
Medlem

Kan vara värt att uppdatera brännarens firmware, har själv en NEC ND3500AG som jag ägt ungefär lika länge och jag har haft lite problem med att brännaren inte gillade en del skivor (som fungerade felfritt i en bekants äldre NEC ND2510-brännare).
Efter att ha kollat lite så upptäckte jag att min brännare hade den allra första firmware-versionen som fanns tillgänglig för ND3500-brännarna, och ja det hade släppts ett antal nya sedan dess som bla fixade kompitabilitetsproblem med en hel del skivor.
Du hittar senaste firmware här.

Inaktiv

NJ! du är en klippa! funkade med en lite update bara! tack alla för hjälpen!

1
Skriv svar