Kontroversiellt kopieringsskydd i Mass Effect

Robot
Inaktiv
Kontroversiellt kopieringsskydd i Mass Effect

Det blir likadant i SPORE.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Det blir likadant i SPORE.

Fixed!

Medlem

De som skriver om sina reservationer i den länkade tråden har förmodligen rätt. De enda som kommer att påverkas är de betalande kunderna. Vi har ju alla sett hur spektakulärt övertygande dessa skydd varit hittills.

Medlem

Vad är detta för dumheter!? Det är ju nästan som om dom vill att man ska piratkopiera. Maken på idioti har man sällan skådat!

Medlem

Tycker det skyddet fungerar utan problem. :tummen upp:


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Okej, då ska man alltså INTE köpa Mass Effect eller Spore.

Medlem

Spore var för mig ett givet köp. Nu är inte den saken så säker längre, betala för virus tänker jag bestämt inte göra.

Inaktiv

klart man kör med crack vid sådana här tillfällen.

Medlem

Det många gör som misstag, är att gruppera både "Pirat Kopierare" och "Pirat Nerladdare" i samma grupp. Många utav dom som "Pirat Kopierar", dvs gör en pirat version av någon annat, gör det främst mot spel som har cd skydd. Och då är det oftast en tävling emallan dom som gör kopiorna, om vilken release grupp kan framställa en fungerande piratkopia först. Högre säkerhet = Högre utmaning, och mer intressant för piratkopierarna.

Dom av oss som eventuellt laddar hem spel och dylikt är "pirat nerladdare". Jag vill heller inte påstå att jag håller med argumentet "piratkopia = stöld". Finns säkert en hel del som har sett Antipirat reklamen på vissa dvd filmer, där dom klart och tydligt säger saker som "Man skulle inte stjäla en bil, en handväska" m.fl.

Skillnaden i detta läget är dock... en piratkopia är i sig självt ingen "stöld". Orginalet finns alltid kvar. Dom flesta cdskydd som gjorts till diverse spel har orsakat fler problem än vad dom motverkat. Det finns inget cdskydd eller "aktiveringsskydd" existerande idag, som inte har knäckts utav nån av piratgrupperna. För dom så är det oftast mer en utmaning sinsemellan om vem som framställer piratkopian först, och det blir vi som konsumenter som får lida på grund av dålig cdskydd som kostar massa pengar för utvecklarna, och är verkningslöst.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Låter bra, inte mig emot!

Medlem
Skrivet av toepk:

Vad är detta för dumheter!? Det är ju nästan som om dom vill att man ska piratkopiera. Maken på idioti har man sällan skådat!

ifall du har jobbat en hel månad och företaget bestämmer sig för att inte betala ut din lön.
Blir du arg då?

nä seriöst vill man spela ett spel så kan man åtminstonde köpa det. vill man slippa kopieringsskyddet så cracka det.

kan även tänk mig att ifall mass effect skulle sälja dåligt till datorn så lär inte bioware släppa mass effect 2 och 3 till pcn längre

Medlem

Riktigt smart, sluta whina nu alla det är sådant här vi vill se , precis vad som disskuterades i Pirat tråden.

Medlem

Blir till att spela den nedladdade versionen, och låta den köpta dvdn ligga i en låda.

Medlem

Jag skulle aldrig köpa ett spel med detta krav. Det kommer gå som det gick för StarForce.

Inaktiv

Äntligen någon som faktiskt försöker stoppa piratkopiering av spel... Varför gjorde inte EA detta med Crysis också?


signatur

<Skriv in Signatur här>

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Det många gör som misstag, är att gruppera både "Pirat Kopierare" och "Pirat Nerladdare" i samma grupp. Många utav dom som "Pirat Kopierar", dvs gör en pirat version av någon annat, gör det främst mot spel som har cd skydd. Och då är det oftast en tävling emallan dom som gör kopiorna, om vilken release grupp kan framställa en fungerande piratkopia först. Högre säkerhet = Högre utmaning, och mer intressant för piratkopierarna.

Dom av oss som eventuellt laddar hem spel och dylikt är "pirat nerladdare". Jag vill heller inte påstå att jag håller med argumentet "piratkopia = stöld". Finns säkert en hel del som har sett Antipirat reklamen på vissa dvd filmer, där dom klart och tydligt säger saker som "Man skulle inte stjäla en bil, en handväska" m.fl.

Skillnaden i detta läget är dock... en piratkopia är i sig självt ingen "stöld". Orginalet finns alltid kvar. Dom flesta cdskydd som gjorts till diverse spel har orsakat fler problem än vad dom motverkat. Det finns inget cdskydd eller "aktiveringsskydd" existerande idag, som inte har knäckts utav nån av piratgrupperna. För dom så är det oftast mer en utmaning sinsemellan om vem som framställer piratkopian först, och det blir vi som konsumenter som får lida på grund av dålig cdskydd som kostar massa pengar för utvecklarna, och är verkningslöst.

Alltså, hur fasen låter de sådana som dig uttrycka sig utan att operera bort stämband och kapa händerna?

Du har precis _INTE ETT ENDA RÄTT_ i det du skriver.

Vi kan börja med termnologin, hackers / crackers / leechers. Hackers knäcker INTE datorsystem eller kopieringsskydd, termen kommer från 60-talets England, där de som pysslade med modelltåg och gjorde en förändring utanför specifikationerna från tillverkaren för att FÖRBÄTTRA det, gjorde ett "hack". Samma gäller idag.

Cracker tar bort ett skydd, genom att "knäcka" skyddet. Detta kan gälla spelmedia, en bugg i en tjänst på ett fjärrsystem eller liknande rappel.

Leecher är precis som ordet direktöversatt till svenska betyder, en meningslös människa som roffar åt sig andras jobb. Detta är vad som man dock kallar för "piratkopierare" eller "piratnedladdare" i media (snygga särskrivningar du hade, btw!).

När det gäller ditt svammel om upphovsrätt, hänvisar jag till några av våra svenska utgivare av digital media, Massive exemelvis (DICE räknar vi inte längre, tycker jag - de har förbrukat sin rätt som 'svenskar'). De håller säkert OTROLIGT med dig i din analys. Eh, not.

Skönt man vaknade på RÄTT sida idag, annars hade man nästan kunnat fundera på om man är för elak.

:heart:


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Inte speciellt kul det här. Vill ju köpa och spela Mass Effect, men vill ju samtidigt inte stödja denna sorts skydd. Och piratkopiera spelet är inget alternativ heller.

Att behöva visa att man minsann inte är någon pirat var 10 dag känns rätt så kränkande. Tycker denna bild visar det rätt bra.

Att man sedan bara kan installera spelet 3 gånger känns rätt fel också. Efter det så måste man kontakt EA supporten och bevisa att man minsann köpte spelet. Hur man nu gör det. Bioshock har en liknande grej där, och där var folk tvungna att använda digitalkameran och ta kort på sin spelbox. Jävla slit bara för att spela sitt köpta spel.

Och sedan hela grejen med onlineverifieringen när det är ett singleplayer-spel. EA har lagt ner spelservrar bara några år efter spelen släppts. Hur ska man spela spelet om 10 år? Och jo, jag spelar fortfarande 20 år gamla spel så det är väldigt relevant. De säger de kommer släppa en "patch" om servern läggs ner, men näe du, den går jag inte på.

Blir väl att man lånar kompisens 360 och Mass Effect någongång då.

Inaktiv

Får hoppas att skyddet funkar då så att det inte läcker ut innan release med fungerande crack o allt..finns ju en risk för det, hur många spel är det som inte blivit knäckta? kan inte vara för många, o då sitter vi betalande kunder här som idioter och får mecka medans vissa andra kopierar en fixad .exe fil

Men smo Kazutoyo skriver, vad händer om servern går ner sen då...det leder bara till mer strul för oss som betalar, o en sista patch från EA kan vi nog glömma om tio år till ett så pass gammalt spel, men då finns det väl som abandonware

Hursomhelst..har spelet till 360 o det är lätt värt 400SEK iaf
jaja får hoppas att detta skydd ökar försäljningen...

Inaktiv

Sålänge piratkopieringen är såpass utbredd på PCn så tycker jag faktiskt att alla PC-spelare förtjänar sån här behandling. Visst man kan ju tycka att det inte är rättvist om man aldrig har piratkopierat ett spel men det är bara att vakna upp och inse att sålänge det är så många som piratkopierar spel i sån utsträckning på PC så kommer det bara finnas 3 alternativ, 1. Antingen så står men ut med värre och värre piratkopieringsskydd hela tiden, 2. ALLA slutar piratkopiera spel, 3. Man slutar helt enkelt spela spel på PCn helt och hållet och skaffar sig en konsoll.

Frågar du mig så kommer det bli den sistnämnda, spel på PCN kommer att DÖ ut, den enda formen av spel som kommer finnas kvar på pcn kommer vara i form av MMORPGs som man måste betala för och sedan spel som spelas Professionellt. Tråkigt, men sant.


signatur

//Aron

Medlem

ATTANS, detta som var ett givet köp!

Medlem

Men seriöst folk, vad ni är löjliga! Virus? snälla lägg av. Detta skydd påverkar inte kunden negativt. Jag köpte bioshock, har inte haft ett jäkla problem. Känns som att ni som reagerar så oerhört omoget är samma personer som enbart vill tanka ned det. Detta är en lösning som jag tror kan stoppa piratkopiering För ett crack som ska kunna knäcka detta känns svårt att se. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Detta skydd kommer ju att knäckas, precis som alla andra.
Ett av de svåraste och mest irriterande skydden just nu är dock FADE, det lurar till en början piraten att spelet funkar. Men efter ett tag börjar det arbeta och gör spelet gradvis ospelbart genom att tex loopa ljud gång på gång, sabotera styrningen och liknande saker.

Medlem

Jag brukar ladda ner spel. Köper vissa efter men detta tyckte jag var en bra nyhet. Lixom ni som sitter är å gråter ögonen ur er är väll samma personer som gnäller när utvecklare lämmnar pc? Fan lev med det. Jag tror inte de lanserar ett program som har sönder datorn för er. Nää mer sånt.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Inaktiv
Skrivet av gryzor:
Skrivet av darkthunder:

Det många gör som misstag, är att gruppera både "Pirat Kopierare" och "Pirat Nerladdare" i samma grupp. Många utav dom som "Pirat Kopierar", dvs gör en pirat version av någon annat, gör det främst mot spel som har cd skydd. Och då är det oftast en tävling emallan dom som gör kopiorna, om vilken release grupp kan framställa en fungerande piratkopia först. Högre säkerhet = Högre utmaning, och mer intressant för piratkopierarna.

Dom av oss som eventuellt laddar hem spel och dylikt är "pirat nerladdare". Jag vill heller inte påstå att jag håller med argumentet "piratkopia = stöld". Finns säkert en hel del som har sett Antipirat reklamen på vissa dvd filmer, där dom klart och tydligt säger saker som "Man skulle inte stjäla en bil, en handväska" m.fl.

Skillnaden i detta läget är dock... en piratkopia är i sig självt ingen "stöld". Orginalet finns alltid kvar. Dom flesta cdskydd som gjorts till diverse spel har orsakat fler problem än vad dom motverkat. Det finns inget cdskydd eller "aktiveringsskydd" existerande idag, som inte har knäckts utav nån av piratgrupperna. För dom så är det oftast mer en utmaning sinsemellan om vem som framställer piratkopian först, och det blir vi som konsumenter som får lida på grund av dålig cdskydd som kostar massa pengar för utvecklarna, och är verkningslöst.

Alltså, hur fasen låter de sådana som dig uttrycka sig utan att operera bort stämband och kapa händerna?

Du har precis _INTE ETT ENDA RÄTT_ i det du skriver.

Vi kan börja med termnologin, hackers / crackers / leechers. Hackers knäcker INTE datorsystem eller kopieringsskydd, termen kommer från 60-talets England, där de som pysslade med modelltåg och gjorde en förändring utanför specifikationerna från tillverkaren för att FÖRBÄTTRA det, gjorde ett "hack". Samma gäller idag.

Cracker tar bort ett skydd, genom att "knäcka" skyddet. Detta kan gälla spelmedia, en bugg i en tjänst på ett fjärrsystem eller liknande rappel.

Leecher är precis som ordet direktöversatt till svenska betyder, en meningslös människa som roffar åt sig andras jobb. Detta är vad som man dock kallar för "piratkopierare" eller "piratnedladdare" i media (snygga särskrivningar du hade, btw!).

När det gäller ditt svammel om upphovsrätt, hänvisar jag till några av våra svenska utgivare av digital media, Massive exemelvis (DICE räknar vi inte längre, tycker jag - de har förbrukat sin rätt som 'svenskar'). De håller säkert OTROLIGT med dig i din analys. Eh, not.

Skönt man vaknade på RÄTT sida idag, annars hade man nästan kunnat fundera på om man är för elak.

:heart:

Om du är is thlm i sommar kan vi gärna mötas upp. Jag kände att jag inte riktigt höll med dig om detta o ja, tänkte visas dig hur man "lever som man lär"


signatur

e=mc2

Medlem
Skrivet av Prima.Materia:

Om du är is thlm i sommar kan vi gärna mötas upp. Jag kände att jag inte riktigt höll med dig om detta o ja, tänkte visas dig hur man "lever som man lär"

Absolut! Försök då att inte ha sniffat så mycket på limkorken, är du lika svår att förstå "IRL" som här kan det lätt bli... tråkigt.. Jag blir så disträ och oaktsam när jag är... tråkad..


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av redmac:

Men seriöst folk, vad ni är löjliga! Virus? snälla lägg av. Detta skydd påverkar inte kunden negativt. Jag köpte bioshock, har inte haft ett jäkla problem. Känns som att ni som reagerar så oerhört omoget är samma personer som enbart vill tanka ned det. Detta är en lösning som jag tror kan stoppa piratkopiering För ett crack som ska kunna knäcka detta känns svårt att se. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!

Bara för att DU inte haft problem betyder det inte att andra kunder inte har haft det. Hela uninstall/reinstall problemet var ett skämt mot betalande kunder t ex.

Medlem

Hade inga som helst problem med Bioshock så jag kommer inte ha några problem med detta heller.
Förstår dem fullt ut med tanke på alla snorungar som aldrig köper sina spel.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Inaktiv

Nämen fan va jobbigt, fast inte oväntat... Om man måste vara uppkopplad på iInternet för att "aktivera" då så struntar jag i att köpa spelet.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Fan alltså. Skulle köpt detta spelet, har längtat sen jag först hörde talas om det till xbox360, men inte fan betalar jag för sånt här skit.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Skriv svar