Nästan helt livlös dator. Varför?

Inaktiv
Nästan helt livlös dator. Varför?

Skulle sätta ihop en dator i helgen och har nu stött på ett problem jag aldrig tidigare sett.

Datorn startar och alla fläktar drar igång, power led lyser, RAM led lyser, men sen händer inget mer. Inget blink från tangentbordet, ingen BIOS laddas, inte ens ett pip från datorn. Inget syns på skärmen överhuvudtaget .

Skruvade loss allt igen och satte dit delarna en gång till för att vara säker på att jag inte har missat något.

Samma sak igen.

DVD-luckan kan jag stänga och öppna, men jag hade förväntat mig lite mer funktionalitet än så.

Om man bara pluggar i CPU och grafikkort, ska inte iaf BIOSen laddas?

Datorn har följande komponenter;

Intel 925XE + ICH6
P4 3.0 GHz 800 FSB
2 x 512 533 Mhz
1st NEC DVD
1st Seagate 160 HDD
1st GeForce 7600GT

Är det möjligt att jag har bränt CPUn? Jag är rätt säker på att jag fick ditt fläkt och kylfläns ordentligt eftersom kylpastan hade smetats ut tunt och fint som den ska. Dock kunde jag se att den sidan som ska leda värme från CPUn hade ändrat färg från silver till något gulare. Antagligen
värme från CPUn.

Vad har jag ställt till med?

Medlem

Verkar som om du har testat lite granna. Jag skulle göra såhär:
Kolla kylpastan igen, det skall inte vara mycket alls, oerhört tunn film. Sedan testa med med att sätta i cpu och grafik som du gjort, bolla lite med ett minne osv. Innan detta så resetta cmos. Och låt inget annat sitta i till datorn, hade ett moderkort som visserligen laddade bios, men hängde sig pga ett usbtillbehör(biosfel som jag uppdaterade bort senare).

Låter onekligen konstigt att du inte ens får ett pip eller dylikt. Kollat så att du har skruvat fast mkortet ordentligt men inte för ordentligt så att du har spräckt det eller använt för stor skalle någontans så det kortar.

Naturligtvis skall du vara jordad när du jobbar, en jordklämma går loss på en hundring ungefär.

Hoppas du löser detta, har inte så många ideér att komma med egentligen. :$


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Ja säg det... Tanka nytt bios och släng in det på en diskett. Sen får du flasha bios genom disketten. Hur du går till väga står på moderkortstillverkarens hemsida.
Men vänta och se om du får några andra svar innan du testar det. Det är typ det enda jag kan komma på så det finns säkert fler lösningar


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja säg det... Tanka nytt bios och släng in det på en diskett. Sen får du flasha bios genom disketten. Hur du går till väga står på moderkortstillverkarens hemsida.
Men vänta och se om du får några andra svar innan du testar det. Det är typ det enda jag kan komma på så det finns säkert fler lösningar

Hur ska man kunna flasha bios på en dator som inte postar? o_O

Skrivet av teX:

Datorn startar och alla fläktar drar igång, power led lyser, RAM led lyser, men sen händer inget mer. Inget blink från tangentbordet, ingen BIOS laddas, inte ens ett pip från datorn. Inget syns på skärmen överhuvudtaget.

Om det är nya komponenter så finns risken att moderkortet är DoA, annars så kan det vara värt att testa montera ner allt i delar och sätta ihop datorn igen (börja med mobo+CPU+grafikkort+minnen och starta och se vad som händer).
Vad har du föresten för nätagg till allt?

Inaktiv
Skrivet av teX:

Skulle sätta ihop en dator i helgen och har nu stött på ett problem jag aldrig tidigare sett.

Datorn startar och alla fläktar drar igång, power led lyser, RAM led lyser, men sen händer inget mer. Inget blink från tangentbordet, ingen BIOS laddas, inte ens ett pip från datorn. Inget syns på skärmen överhuvudtaget .

Skruvade loss allt igen och satte dit delarna en gång till för att vara säker på att jag inte har missat något.

Samma sak igen.

DVD-luckan kan jag stänga och öppna, men jag hade förväntat mig lite mer funktionalitet än så.

Om man bara pluggar i CPU och grafikkort, ska inte iaf BIOSen laddas?

Datorn har följande komponenter;

Intel 925XE + ICH6
P4 3.0 GHz 800 FSB
2 x 512 533 Mhz
1st NEC DVD
1st Seagate 160 HDD
1st GeForce 7600GT

Är det möjligt att jag har bränt CPUn? Jag är rätt säker på att jag fick ditt fläkt och kylfläns ordentligt eftersom kylpastan hade smetats ut tunt och fint som den ska. Dock kunde jag se att den sidan som ska leda värme från CPUn hade ändrat färg från silver till något gulare. Antagligen
värme från CPUn.

Vad har jag ställt till med?

Precis så blev det för mig när jag fått ett ickefungerande moderkort. Vanligare att moderkortet är paj än processorn. Har du tillgång till annan processor och moderkort med samma socket så kan du prova genom att korstesta produkterna.

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

Verkar som om du har testat lite granna. Jag skulle göra såhär:
Kolla kylpastan igen, det skall inte vara mycket alls, oerhört tunn film. Sedan testa med med att sätta i cpu och grafik som du gjort, bolla lite med ett minne osv. Innan detta så resetta cmos. Och låt inget annat sitta i till datorn, hade ett moderkort som visserligen laddade bios, men hängde sig pga ett usbtillbehör(biosfel som jag uppdaterade bort senare).

Låter onekligen konstigt att du inte ens får ett pip eller dylikt. Kollat så att du har skruvat fast mkortet ordentligt men inte för ordentligt så att du har spräckt det eller använt för stor skalle någontans så det kortar.

Naturligtvis skall du vara jordad när du jobbar, en jordklämma går loss på en hundring ungefär.

Hoppas du löser detta, har inte så många ideér att komma med egentligen. :$

Kylpastan sitter väldigt tunt. Kan nästan läsa texten på CPUn, så tunt lager är det. Jag provade att resetta CMOS, fast då hade jag bara dragit ur strömkablen. Grafikkort, minne och CPU satt fortfarande i. Ska testa utan när jag kommer hem från jobbet.

Morderkortet samt nätdelen var förmonterad.

Jordad var jag tyvärr inte. Tänkte inte på det.

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Ja säg det... Tanka nytt bios och släng in det på en diskett. Sen får du flasha bios genom disketten. Hur du går till väga står på moderkortstillverkarens hemsida.
Men vänta och se om du får några andra svar innan du testar det. Det är typ det enda jag kan komma på så det finns säkert fler lösningar

Blä, då måste jag leta upp mina gamla floppy, men jag väntar med det till senare då.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Om det är nya komponenter så finns risken att moderkortet är DoA, annars så kan det vara värt att testa montera ner allt i delar och sätta ihop datorn igen (börja med mobo+CPU+grafikkort+minnen och starta och se vad som händer).
Vad har du föresten för nätagg till allt?

Jag har satt ihop allt två gånger redan, men om det kan lösa mitt problem gör jag det gärna en gång till. Mest rädd för slitage på prylarna när man demonterar och monterar. Jag kanske överdriver den risken.

Nätagg;

SilentX 350 Watt mini PSU with switch, Input: 100/240V AC
connectors: 8-pin ATX2 (12V), 6-pin ATX1 (12V), 4-pin ATX3
EMI certified: FCC, CE, BSMI
Safety Certified: UL, TÜV, CB

BIOS;
Award V6.0PG BIOS, 4MBit flash memory

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Precis så blev det för mig när jag fått ett ickefungerande moderkort. Vanligare att moderkortet är paj än processorn. Har du tillgång till annan processor och moderkort med samma socket så kan du prova genom att korstesta produkterna.

Har tyvärr ingen tillgång till det. Jag kan bara hoppas att inget är paj utan det bara är jag som gjort något fel.

Har fått ett tips om att kolla så att PC-speakern fungerar eftersom den ska ge diverse läten beroende på vad som är fel.

Inaktiv

http://eu.shuttle.com/se/desktopdefault.aspx/searchcall-12/se...

Hittade detta. Kan det vara så att mitt grafikkort får för lite kräm och därför inte startar alls? Det hände med min förra burk fast då pep den som fan, AGP-error. Kan det hända något med grafikkortet om jag kopplar på den för att bara testa?

Inaktiv

Ska testa att resetta CMOS igen för tydligen ska man ta bort batteriet också och hålla inne reset-knappet 10-20 sek. Stod inget om det i manualen, bara att man skulle hålla inne knappen 5 sek.

Tack till alla som svarat. Nu har jag lite nytt att testa när jag kommer hem.

nj
Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av PurreSnurre:

Verkar som om du har testat lite granna. Jag skulle göra såhär:
Kolla kylpastan igen, det skall inte vara mycket alls, oerhört tunn film. Sedan testa med med att sätta i cpu och grafik som du gjort, bolla lite med ett minne osv. Innan detta så resetta cmos. Och låt inget annat sitta i till datorn, hade ett moderkort som visserligen laddade bios, men hängde sig pga ett usbtillbehör(biosfel som jag uppdaterade bort senare).

Låter onekligen konstigt att du inte ens får ett pip eller dylikt. Kollat så att du har skruvat fast mkortet ordentligt men inte för ordentligt så att du har spräckt det eller använt för stor skalle någontans så det kortar.

Naturligtvis skall du vara jordad när du jobbar, en jordklämma går loss på en hundring ungefär.

Hoppas du löser detta, har inte så många ideér att komma med egentligen. :$

Kylpastan sitter väldigt tunt. Kan nästan läsa texten på CPUn, så tunt lager är det. Jag provade att resetta CMOS, fast då hade jag bara dragit ur strömkablen. Grafikkort, minne och CPU satt fortfarande i. Ska testa utan när jag kommer hem från jobbet.

Morderkortet samt nätdelen var förmonterad.

Jordad var jag tyvärr inte. Tänkte inte på det.

Med dagens processorer så är det iofs inte fullt lika viktigt att man har ett millimetertunt lager av kylpasta med tanke på att det inte längre är kärnan som har direkt kontakt med kylflänsen utan en heatspreader (som i sin tur har ett lager kylpasta mellan sig och kärnan den skyddar). Oftast räcker det med att klämma ut kylpasta som motsvarar ungefär ett riskorn mitt på processorn (om man har en single core-processor, för dual cores så behövs lite mer iom kärnan täcker större yta under heatspreadern, se tex Arctic Silvers instruktioner) och sedan montera kylflänsen. Tryckte som skapas kommer att pressa ut pastan tillräckligt.

Skrivet av teX:

Jag har satt ihop allt två gånger redan, men om det kan lösa mitt problem gör jag det gärna en gång till. Mest rädd för slitage på prylarna när man demonterar och monterar. Jag kanske överdriver den risken.

Nätagg;

SilentX 350 Watt mini PSU with switch, Input: 100/240V AC
connectors: 8-pin ATX2 (12V), 6-pin ATX1 (12V), 4-pin ATX3
EMI certified: FCC, CE, BSMI
Safety Certified: UL, TÜV, CB

BIOS;
Award V6.0PG BIOS, 4MBit flash memory

Ah, det är en Shuttle barebone du har, då borde nätagget räcka till tycker jag.

Slitage uppstår inte direkt så länge du inte håller på att böja och bända på saker som inte bör böjas och bändas på (ja, att vicka lite på grafikkort för att lyckas lossa dem från AGP/PCI-Express-portarna är ibland ett måste men jag har då aldrig varit med om att ett grafikkort gått sönder pga det).
Har föresten den Shuttle-barebonen någon integrerad grafikkrets i moderkortet? En del av deras lösningar har ju det (utöver en möjlighet att plugga in ett löst grafikkort), isåntfall så kan du testa köra med det istället för ditt lösa kort.

Risken är ju som nämnts några gånger nu att du har fått ett moderkort som helt enkelt är dött, men testa koppla in PC-speakern och se om den ger ifrån sig några ljud när datorn startas, bör stå i manualen vad dessa betyder om det låter.
Hörs inget så vågar du nog anta att det är moderkortet som är defekt.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Med dagens processorer så är det iofs inte fullt lika viktigt att man har ett millimetertunt lager av kylpasta med tanke på att det inte längre är kärnan som har direkt kontakt med kylflänsen utan en heatspreader (som i sin tur har ett lager kylpasta mellan sig och kärnan den skyddar). Oftast räcker det med att klämma ut kylpasta som motsvarar ungefär ett riskorn mitt på processorn (om man har en single core-processor, för dual cores så behövs lite mer iom kärnan täcker större yta under heatspreadern, se tex Arctic Silvers instruktioner) och sedan montera kylflänsen. Tryckte som skapas kommer att pressa ut pastan tillräckligt.

Gjorde precis som du sa. Klämde ut ungefär ett riskorns storlek mitt på CPU sen klämde jag dit heatsink och fläkt. När jag sen tog loss allt igen kontrollerade jag pastan och det såg bra ut med ett mycket tunt cirkelformat lager i mitten som täckte allt utom hörnen.

Skrivet av nj:

Ah, det är en Shuttle barebone du har, då borde nätagget räcka till tycker jag.

Slitage uppstår inte direkt så länge du inte håller på att böja och bända på saker som inte bör böjas och bändas på (ja, att vicka lite på grafikkort för att lyckas lossa dem från AGP/PCI-Express-portarna är ibland ett måste men jag har då aldrig varit med om att ett grafikkort gått sönder pga det).
Har föresten den Shuttle-barebonen någon integrerad grafikkrets i moderkortet? En del av deras lösningar har ju det (utöver en möjlighet att plugga in ett löst grafikkort), isåntfall så kan du testa köra med det istället för ditt lösa kort.

Risken är ju som nämnts några gånger nu att du har fått ett moderkort som helt enkelt är dött, men testa koppla in PC-speakern och se om den ger ifrån sig några ljud när datorn startas, bör stå i manualen vad dessa betyder om det låter.
Hörs inget så vågar du nog anta att det är moderkortet som är defekt.

Japp, det är en SB95PV2 jag har. Jag är mycket försiktig med mina komponeneter och försöker hålla vickandet till ett minimum. Med nya prylar är jag alltid extra försiktig tills de har blivit lite slitna.
Sen får de tåla lite hårdare tag.

Tyvärr har den ingen integrerad grafikkrets, men jag ska testa att koppla in PC-speakern ikväll.

Medlem
Skrivet av teX:

När jag sen tog loss allt igen kontrollerade jag pastan och det såg bra ut med ett mycket tunt cirkelformat lager i mitten som täckte allt utom hörnen.

och innan du satte tillbaka kylaren rengjorde du och satte på en ny klick kylpasta hoppas jag(inte för att det kan ha något direkt samband med ditt problem, men det är ändå bra att göra rätt från början)?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av teX:

När jag sen tog loss allt igen kontrollerade jag pastan och det såg bra ut med ett mycket tunt cirkelformat lager i mitten som täckte allt utom hörnen.

och innan du satte tillbaka kylaren rengjorde du och satte på en ny klick kylpasta hoppas jag(inte för att det kan ha något direkt samband med ditt problem, men det är ändå bra att göra rätt från början)?

Nej, det gjorde jag inte. Tyckte det såg bra ut som det gjorde. Går det bra att rengöra med Gin och tops för det allt jag har hemma.

Medlem

helst inte gin eftersom det lämnar spårämnen efter sig. kemiskt ren bensin eller oljefri aceton kan man köpa på ica. problemet när man inte byter är att det kommer in luft..


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

helst inte gin eftersom det lämnar spårämnen efter sig. kemiskt ren bensin eller oljefri aceton kan man köpa på ica. problemet när man inte byter är att det kommer in luft..

Tack för infon. Det där med luft tänkte jag inte på.
Ginen är av en billigare sort, antagligen full med konstigheter. Använt rakvatten också i brist på annat.

Stort tack till alla som har svarat för igår snurrade burken äntligen igång. Det var ena RAM-minnet som var trasigt. Typiskt nog när man har köpt ett matchat par t.om. Tur iaf att det inte var moderkortet.

Puss! :heart:

Medlem

Härligt teX, kul att höra!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

trevligt, ännu trevligare om du får ut det på garanti


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Köpte dom för bara några dagar sen hos Komplett.se. Tråkigt nog måste jag antagligen skicka tillbaka båda minnena vilket betyder att jag inte kommer ha någon dator att roa mig med på ett tag.

1
Skriv svar