Hur kan jag se om jag har en 64bit eller 32bit?

Medlem
Hur kan jag se om jag har en 64bit eller 32bit?

Jag laddade ner 3DMark06 och installerade och sen klickade jag på Details under System och så står det att jag har en 64bit fast jag alltid trott jag hade en 32bit, finns det något annat program som kan bevisa att jag har en 64bit för jag vill gärna få veta från 2 program innan jag fixar saker. Just nu kör jag 32bits versionen av XP och allt annat jag har installerat.

Kan det påverka FPSen i spel om jag kör 32bits på en 64bits? för jag har lägre FPS i BF2 än vad jag borde ha.

nj
Medlem

Nu är jag inte helt hundra, men jag skulle gissa på att CPU-Z kan säga om din processor har stöd för 64-bitars program.

Dock bör nämnas att alla dagens processorer för hemma-PCs är hybridprocessorer, de har fullt hårdvarustöd för både 32-bitars och 64-bitars program så att du kör 32-bitars program på en sådan är inte en anledning till lägre prestanda.

Medlem

Nej jag har CPU-Z men den visar inte ifall man har 32bits eller 64bits processor

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Nej jag har CPU-Z men den visar inte ifall man har 32bits eller 64bits processor

Vet du vad det är för processor du har? Alla Athlon 64/FX/X2 är tex 32/64-bitars hybrider, även alla Intels nyare processorer om jag inte minns käpprätt fel (dock så är det lite bökigt med Pentium 4 då Intel la till 64-bitars stöd mitt i en serie utan att direkt namnge den annorlunda).

Hittade SIW som kan visa om en processor har stöd för AMD64 (vilket då är den 64-bitars standard som används i x86-64).

Medlem

Jag har en Pentium 4 506 2.66Ghz

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Jag har en Pentium 4 506 2.66Ghz

Att dömma av lite sökningar på Google så är det Intels P4 600-serie som fick EMT64/x86-64/AMD64-stöd.

Skrivet av AnandTech:

What advantage does the Pentium 4 600 offer over the 500 series? The main features are a 2MB L2 cache, Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST) and EM64T support (Intel's version of AMD's x86-64).

Kopierat från den här artikeln.

Medlem

3DMark06 säger att det är en 64bits, men jag kan ju alltid fråga den som satte ihop datorn åt mig(min pappa, ska till honom idag så det passar bra).

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

3DMark06 säger att det är en 64bits, men jag kan ju alltid fråga den som satte ihop datorn åt mig(min pappa, ska till honom idag så det passar bra).

Testa med SIW som jag länkade till några rader upp, det verkade som sagt kunna avgöra om processorn har 64-bitars stöd eller ej.

Hittade en till liten artikel som skrev detta:

Skrivet av THG:

While Enhanced Speed Step will remain an exclusive 600 series feature, EM64T is available for the 500 series in selected models.

Så tydligen så finns det en del P4:or från 500-serien med 64-bitars stöd, man måste älska Intel...

Medlem

Number of CPU(s): One Physical Processor / One Core / One Logical Processor / 64 bits

En 64bits alltså

EDIT:

AMD64: No
Intel 64(EM64T): Yes
Tittade längst ner på sidan står det Architecture: x86

EDIT2: Läste att det är inga stora skillnader på AMD64 och EM64T, EM64Ts CPUID är samma som x86 så därför så står det Architecture: x86

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Number of CPU(s): One Physical Processor / One Core / One Logical Processor / 64 bits

En 64bits alltså

EDIT:

AMD64: No
Intel 64(EM64T): Yes
Tittade längst ner på sidan står det Architecture: x86

EDIT2: Läste att det är inga stora skillnader på AMD64 och EM64T, EM64Ts CPUID är samma som x86 så därför så står det Architecture: x86

Jo, det är en 32/64-bitars processor.
Sedan så är EMT64, AMD64 och x86-64 olika namn på samma funktioner. Då AMD var först med sin 64-bitars implementering för x86-processorer så blev den standard (fast Intel döpte givetvis om det till ett eget namn när de fixade stöd för det i sina processorer).

Medlem

Just nu kör jag 32bits versionen av XP, måste jag köpa ett nytt XP för att kunna få 64bits versionen?

Medlem

Japp, Windows XP Professional x64 Edition eller Vista.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Väntar till Vista.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Väntar till Vista.

Imho så tycker jag du ska ta Professional istället. Vista kommer ha oräknligt med buggar precis som XP hade när det precis kom. Men det är dina pengar. Fast sen är jag lite osäker på om Windows XP Media Center Edition 2005 har 64-bit support. Någon som vet?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Just nu har jag XP Professional 32bits, skulle vara ganska mycket pengar i sjön om jag köper 64bits versionen men min pappa har XP skivor från jobbet som man kan installera på hur många datorer som helst, kanske att han har 64bits versionen också.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Just nu har jag XP Professional 32bits, skulle vara ganska mycket pengar i sjön om jag köper 64bits versionen men min pappa har XP skivor från jobbet som man kan installera på hur många datorer som helst, kanske att han har 64bits versionen också.

Nja, pengar i sjön skulle jag inte säga. Eftersom 64-bit versionen är EXTREMT mycket mer kraftfull än vanliga. [http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/facts/top10.mspx]. MS har också en trial version av Pro64 tillgänglig.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

När jag kommer hem så laddar jag ner prov versionen och testar, kanske fixar mina FPS problem i BF2.

Medlem

Eftersom inga av dina andra program (bf2 t.ex) är 64bitars så finns det ingen som helst anledning att byta operativ.


signatur
Medlem

Windows kommer ju fungera bättre med x64.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Windows kommer ju fungera bättre med x64.

Ja och allt annat kommer fungera sämre, men det är klart om du prioriterar Windows så är det bara att köra.


signatur
Medlem

jag kan inte se någon anledning för en vanlig användare att skaffa 64-bitars XP. eftersom i princip alla program du kör (gissar jag) är 32-bitars kommer du inte tjäna något på ett byte. som nj säger är din processor helt bakotkompatibel


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Inaktiv

Ja tycker det är konstigt att spelbolagen inte använder sig av 64-bitar då det är kraftfullare, det borde ju göra att spelen funkar för fler. iofs så har inte alla 64-bitars


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

1
Skriv svar