Problem med volten?

Inaktiv
Problem med volten?

Hej jag laddade hem speedfan för att ha koll på min processortemp för den har en tendens att bli rätt hög. Då ser jag i programmet att mina värden för de olika spänningarna verkade lite konstiga:

VCORE: 1.73V OK?
+3.3V: 1.54V Skiljer rätt mkt?
+5V: 5.92V Rätt ok?
+12V: 12.71V OK med?
-12V 1.54V Helt off.

Är detta ok värden? De verkar ju inte stämma helt.

Sedan har jag 66 grader idle på min processor och upp till 73 under hög belastning. Processorn är en AMD Athlon Xp 2100+ på 1733 Mhz och som ni förstår har den ett par år på nacken. Men tycker det verkar vara rätt högt temp? Jag har två fläktar som suger in där fram sen två där bak varav en är nätaggregatfläkten.

Ska jag göra nått eller?

mvh
Christian

Medlem

de där värdena ser hekonstiga ut. jag vet inte om det förekommer att speedfan visar fel, men det är ju så att man undrar.

66 grader idle är inte bra alls. är det mycket damm på processorns kylfläns är det läge att rengöra. kolla så att processorfläkten fungerar ordentligt, annars blir det till att köpa en ny. en ny kylare kan du få för 200kr, vilket borde vara en lagom utgift för den burken

edit: kolla spänningarna i BIOS också för att vara på den säkra sidan...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kolla så ditt moderkort är med på speedfans lista, har varit med om att det inte stämt fullt ut, utan att behöva ställa in en del manuellt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Ja jo det kanske man skulle göra men den funkar ju helt ok datorn.. men visst låter det rätt högt med 66 grader och volten lite cp. men om jag "ställer in dem" i bios så kanske den pajjar?

edit: Ja tror tempen stämmer iaf för det står när man startar upp datorn (i bios) och det är inte sällan det står runt 67-68 grader då.

Medlem

Speed-fan visar ofta värden som är helt åt skogen, enligt Speedfan skulle spänningen på min 12V-lina till moderkortet vara 27V vilket uppenbarligen är fel. Bry dej inte om vad speedfan säger utan om du verkligen är orolig för hur det ligger till med ditt nätagg är det bara att köpa ett nytt agg eller en nätaggstestare från kjell&co.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

du har problem med spänningen, inte volten finns inget som heter volten

Inaktiv
Skrivet av Jinx:

du har problem med spänningen, inte volten finns inget som heter volten

hrrr

1
Skriv svar