Speljournalistik 0.91

Inaktiv
Speljournalistik 0.91

Mats bloggade om ett klipp till folks stora glädje. En programledare (kanske egentligen programredaktör) i Dataspelstoppen läser innantill vad någon annan skrivit. Som om det inte vore nog med att manuset är illa komponerat så har programledaren karisma som en raggmunk och kroppsform som en sådan. Håret kan vi ägna ett helt inlägg om. Fast personliga påhopp åt sidan nu.

Nog för att speljournalistiken har kommit bra mycket längre än vad vi har sett i klippet, men i vissa medier märks det tydligare än i andra. I skriven form handlar det om eoner av utvecklingen som tillkommit de senaste tio åren. Fast när det gäller tv-mediet så står det ganska mycket och stampar på samma ställe. I alla fall i Sverige.

I dagsläget har Sverige vad jag förstår endast Press2Play som sitt enda aktiva videobaserade spelmedie. Det sänds över nätet och grabbarna och tjejerna skall ha kudos för de lägger säkerligen ner åtskilliga timmar på programmet.

Tyvärr så är programet som att sitta och titta på radio. Två personer som sitter och diskuterar fram ett betyg till ett spel? I 20-30 minuter håller varje recension på därtill och då har de bara skrapat på ytan i jämförelse med de kontextanalyserande skrifter som speltidningar brukar och borde kunna erbjuda. Egentligen är det inte kunskapen jag klagar på så mycket som att det hela går fruktansvärt långsamt. Varför använder de inte mediet bättre? Är det nödvändigt att behöva intervjua fram recensionen?

Jag gillade Kontroll som gick på SVT. Första säsongen var skakig som tusan och verkade spelas in i världens minsta studio, men reportagen var välgjorda och viljan fanns ändå där. De verkade ha kul. I säsong 2 så blev det en stor uppgradering. Panelläget som gällde i första säsongen var kvar men de katastrofalt vilsna "tv-spelande" kändisarna som var med i säsong 1 hade fått lämna plats åt speljournalisterna. Om jag inte missminner mig så gästade Jocke Bennet i ett par-tre avsnitt? Kontroll lades tyvärr ner efter säsong 2 och har inte återvändt sedan dess. Det var inte på något sätt perfekt utan hade säkert lockat en del skratt idag, men det hindrar det inte från att vara det bästa som vi fått från denna typen av svensk media. Det känns väldigt beklagligt.

#blogg

Medlem
Speljournalistik 0.91

SVT verkar tyvärr anse att ingen vill se spel på TV...

Inaktiv

Jocke Bennet kommer jag inte ihåg på Kontroll. Däremot Tobias Bjarneby.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Inaktiv

Bjarneby var med, någon från Aftonbladet, Expressen osv men jag är väldigt säker på att Bennet var med och ganska återkommande under säsong 2.

Inaktiv

Ja, Bennet var definitivt med. Kommer ihåg att jag inte gillade honom, han verkade alltid så negativ mot spelen


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Jag minns Bennet och att han riktade in sig ganska mycket på PC-fronten, då han satt på röda knappen på PC Gamer. Minns även att Christina Rask eller vad hon nu heter från Expressen brukade medverka samt Susanne Möller, som man kan säga fick sitt genombrott där.


signatur

Upon a soapbox of nerdom.

1
Skriv svar