En lyckad operation

Medlem
En lyckad operation

En god vän till mig råkade i dagarna ut för det värsta av dagens i-landsproblem när hans dator plötsligt slutade fungera. Han vände sig därför till mig för hjälp och tillsammans spenderade vi torsdag eftermiddag med att felsöka maskinen. Själva problemet låg i att den inte kom så långt i uppstarten att BIOS började laddas. Fläktar, hårddiskar och andra komponenter snurrade igång men bildskärmen förblev svart och tangentbordet reagerade inte på knapptryckningar.

Efter mycket pillande och petande i datorns inre hade vi till slut lokaliserat felet till grafikkortet. Eftersom datorn inte är av senaste snitt bestod detta av ett stycke ATI Radeon 9800 med AGP-anslutning. Det första vi gjorde var att frilägga kortet och blåsa det rent från damm och katthår medels tryckluftsspray. Det sattes sedan tillbaka för ett test men datorn förblev lika död som innan.

Jag hade dock varit förutseende nog att ta med några reservdelar, däribland ett gammalt Radeonkort. Vi prövade med detta och mycket riktigt startade datorn. Dessvärre led ersättningskortet av ett eget problem. Fläkt gav nämligen ifrån sig ett ljud som från en döende giraff. Däremot fungerade originalkortets dito utmärkt så vår strategi blev att byta kylanordningar korten emellan.

Turen var med oss då både kylflänsens fästanordning och fläktens strömtillförsel matchade ersättningskortets. Med hjälp av två tänger, lite tålamod och en gnutta våld lossades flänsarna. De fungerande komponenterna rengjordes med isopropylalkohol och en klick ny kylpasta ströks på, sedan fästes flänsen och kortet åkte in i datorn igen. Till vår (kanske mest kompisens) lycka startade den utan missljud och allt som återstod vara att installera om drivrutinen. Slutet gott, allting gott med andra ord.

#blogg

Medlem
En lyckad operation

Härligt, finns inget bättre än att lyckas rädda en gammal dator från dödens klor. Intressant att ni kunde använda gamla komponenter på nytt, bra jobbat!

Medlem

Ja, vi var ganska nöjda med hur vi fick ihop det. Nu kan datorn förhoppningsvis överleva ett tag till.

Medlem

Dauntless, vad föreslår du annars man ska göra med gamla komponenter?

1
Skriv svar