Internet funkar inte

Medlem
Internet funkar inte

Mitt internet hemma slutade helt plötsligt att fungera igår och jag kan inte hitta nån anledning till varför. Det är inget meddelande om att jag inte har nån anslutning. Verkar inte vara nån inställning i IE eftersom inga program verkar kunna få nån kontakt.

Är det nån som har några förslag på vad det kan vara?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Startat om datorn?

Har nåtc crap själv som bara dödar internetanslutningen och det räcker med omstart för att fixa det.

Vettegudarna vad som är fel inga antispware program av något slag hittar nått.

Blir väl en ominstallering när jag orkar det funkar ju förövrigt..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

nj
Medlem

Lite fel forum kanske men men...

Vad har du för uppkoppling först och främst?
Sitter du bakom en router eller är din dator kopplad direkt mot Internet? Om du sitter bakom en router så har du fortfarande en nätverkskoppling även om uppkopplingen mot Internet är död.
Har du kontrollerat så du blivit tilldelad en IP-adress korrekt om din ISP använder DHCP (vilket de flesta gör)?
Testat pinga någon webbsida (www.sunet.se brukar vara bra att testa mot, du kan även testa dess IP; 192.36.125.18 ifall det är din ISPs DNS som bråkar).

Medlem

Har startat om den ett antal gånger.

Min dator är direkt kopplad till internet, telia 2 mbit.

Ehm är inte så bra på sånt här, hur kollar man om man har blivit tilldelad en ip adress och hur pingar man?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

nj
Medlem
Skrivet av Rissan:

Har startat om den ett antal gånger.

Min dator är direkt kopplad till internet, telia 2 mbit.

Ehm är inte så bra på sånt här, hur kollar man om man har blivit tilldelad en ip adress och hur pingar man?

Öppna en kommandprompt (Start -> Kör -> skriv in cmd).
För att kontrollera ditt IP, skriv ipconfig i kommandprompten, "Anslutningsspecifika DNS-suffix" bör ha något med telia.com misstänker jag för Telia.

För att pinga så skriver du ping www.sunet.se (eller IP-adressen) i kommandprompten och ser vad som händer.

Medlem

Kolla om du har IP:
Start->Kör...>skriv 'cmd.exe' sen ENTER/Return.
Skriv 'ipconfig' sen ENTER/Return så får du fram info om IP bland annat.

För att pinga:
Start->Kör...>skriv 'cmd.exeä sen ENTER/Return.
Skriv 'ping www.sunet.se' tillexempel, sen ENTER/Return.

Edit: Tusan, tog för lång tid på mig att skriva där.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

nj
Medlem

Kom på att Telia har en sida med driftinformation för sina Internetabbonemang som kan visa om det är någon, känd, driftstörning i ditt område.

Medlem

Tackar tackar, får pröva det där när jag kommer hem, funkar det inte får jag ringa till telia och klaga.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det står "Tekniskt fel" när jag slår in mitt nummer på driftinformation, betyder det tekniskt fel med min internet anslutning eller att det är fel på telias sida?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Starta om ADSL-modemet.


signatur
Medlem

Har gjort det några gånger också, verkar inte vara några problem med det. Men sen går det inte att avända internet ändå.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Vila i frid

Flyttad.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Nu om jag söker på mitt nummer så kommer det fram "Du kan inte felanmälan ditt bredband här. Vi ber dig istället ringa kundtjänst 90200."


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Pratade med telia igår, enligt dom är det inget fel på bredbandet utan det är nåt på datorn som blockar trafiken.

Men jag har ingen anning om vad det kan vara som blockar isåfall. Jag prövade att stänga ner zonealarm, och prövade att avinstallera det, men det hjälpte inte. Nån som vet vad det kan bero på?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Kör först en virusscan (om du inte gjort det) och ta bort virus som kan ligga och trycka. Skaffa även ett program som tar bort spywares och skit, ad-aware kan jag rekommendera.
Annars får du nog formatera om datorn.
Men du är säker på att allt är rätt inställt under nätverksinställningar.


signatur

snestreck woicer

Medlem

har kört virus och spyware sökning men hittar inget.

Det borde vara rätt inställt, det funkade i söndags men sen på måndagen så funkade det helt plötsligt inte.

Skulle helst slippa att omformatera, får bli sista utvägen. Kom på att det kanske funkar att göra en systemåterställning. Hoppas det finns nån punkt som inte är allt för gammal.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Prövade med att omformatera och då funkade det igår, men idag så vägrar internet att fungera. Det är inget fel på anslutningen utan är nåt på datorn som göra så att internet inte vill fungera.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

nj
Medlem

Efter du installerat om Windows, installerade du någon brandvägg, antivirus, säkerhetsuppdateringar för Windows?
Iom inget antivirus är perfekt så finns det de som missar saker när de söker, är alltid bra att göra en kontroll med flera olika om man misstänker att datorn drabbats av något.

Vet du om du installerade eller gjorde något särskilt med datorn när det gick att använda Internet igår som kanske kan vara ett skäl till att det inte fungerar?

Medlem

Jag installerade zonealarm, men det funkade hela kvällen, var nu på lunchen när jag var hemma som jag skulle sätta igång med att ladda ner uppdateringar från microsoft som det inte funkade.

Men eftersom jag körde total omformatering borde väl viruset ha försvunnit om det fanns nåt?

Kan inte kommar på att jag gjorde nåt speciellt, det enda jag gjorde var att installera alla drivrutiner till datorn och zonealarm, inget mer.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

testa starta datorn i felsäkert läge med nätverk, då borde inte virus eller något annat brandväggs program vara inladdat. funkar det att surfa i felsäkert så vet du att har något program/virus på datorn som ställer till det

Medlem

Hempc supporten föreslog det också men det funkade inte, inget verkar funka så dom får komma och hämta den och se om dom hittar nåt.

Prövade att köra med den gamla datorn och den verkar fungera, men ska se om den fungerar idag också.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Och det gjorde den såklart inte. Vafan kan det vara som är fel?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Du kanske drabbats av "Telia" fenomenet. Jag hade för en tid sen (läs:år) telia adsl. Helt plötsligt slutade internet att fungera, jag köpte ny router, formaterade om datorerna, rev mej i håret, ringde supporten flera gånger per dag, men INGET hjälpte. Jag gav förslaget att det kanske blivit fel på "boxen" utanför som levererar adsl till denna lägenhet, men så kunde absolut inte vara fallet. 3 veckor senare fungerade det, då hade dom hittat en dålig kabel i "boxen". SE DÄR!

Nu efter flytten lirar jag på BBB adsl, och det har inte gått ner en sekund på 3 månader xD. :heart:


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Är väldigt konstigt, det fungerar på min gamla dator (windows 98) utan problem. Nu funkar det på den "nya", men jag är orolig för att det kanske bara är tillfäligt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Är väldigt konstigt, det fungerar på min gamla dator (windows 98) utan problem. Nu funkar det på den "nya", men jag är orolig för att det kanske bara är tillfäligt.

Du nämde att det inte fungerade på den gamla heller, därav min text. Du verkar iaf ha något skumt i görningen, virus/spyware osv. Om du har fler än en disk så kan boven ligga där o sedan ta över o härja igen så fort du formaterat om.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Windows 98 skulle det stå men det fattade ni nog.

Ne har bara en disk, så en total omformatering borde ha tagit bort virus och sånt. Använder både brandvägg och ip blockare, tycker det borde räcka sålänge jag inte laddar ner nån infekterad fil. Räckte ända tills måndag förra veckan iaf.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av b0ne:

Du kanske drabbats av "Telia" fenomenet. Jag hade för en tid sen (läs:år) telia adsl. Helt plötsligt slutade internet att fungera, jag köpte ny router, formaterade om datorerna, rev mej i håret, ringde supporten flera gånger per dag, men INGET hjälpte. Jag gav förslaget att det kanske blivit fel på "boxen" utanför som levererar adsl till denna lägenhet, men så kunde absolut inte vara fallet. 3 veckor senare fungerade det, då hade dom hittat en dålig kabel i "boxen". SE DÄR!

Telia sägs vara bäst, ha bäst support och vara dyrast.
Fy skämms!


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

1
Skriv svar