Skumt problem med ADSL från Telia

Inaktiv
Skumt problem med ADSL från Telia

Problemet:

Mellan kl 8 och kl 14 så fungerar Internet utan några problem, tappar aldrig synken under denna tidpunkten (dock så kan något enstaka synkfall inträffa, max 1 gång per dag).

Efter detta tappar routern synken allt oftare, som värst var det med min D-Link router, tappade synken var 20:e sekund. Men med modem från Telia (Zyxel Triple Play, Alcatel Speed Touch Home), tappar den synken 6-10 ggr i timmen.

Vad kan vara orsaken till att den tappar synken först senare på dagen oavsett hur belastad linan är tidigare under dagen, har belastat linan maximalt varje dag under några timmar utan att jag tappat synken en enda gång.


signatur

"Dont argue with an idiot, or else he will drag you down to his level and beat you with experience."

Medlem

Hade liknande problem för nåt år sen och det visade sig att det var en ATM-växel i min station som krånglade.

Fixades via en felanmälan till supporten inom ett par dagar.

Medlem

Har samma problem som D A och jag ringde supporten( kom fram till en riktig människa efter 30 knappval ungefär) och denne man skulle göra en mätning och ringa upp.

Han ringer 2 minuter senare och säger att det är något som strular. Frågar om jag har någon telefon i samma jack som ADSL:et. Jag svarar ja, varvid han säger att jag måste koppla ur den. Jaha, hur skall jag då kunna ringa frågar jag, då jag bara har ett jack? Fick inget svar utom att problemet blir löst om telefonen kopplas bort. Tyvärr hjälpte det inte, men det räknade jag ut ganska snabbt.

Skall ringa dem igen och be dem skicka en tekniker, hojta gärna hur det utvecklar sig för dig och din lina.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Uppdaterar tråden nu:
Problemet löst? Ganska bra nu iaf.

Förra torsdagen (14:e dec) kom en tekniker och gjorde några mätningar samt kopplade in ett nytt jack direkt från kabeln utifrån, problemen fortsatte efter detta.

Dagen efter sänktes hastigheten till 5 Mbit, detta gjorde att den tappade synk mindre, men den gjorde det fortfarande (upp mot 2 ggr/timme), värst var det under natten då den tappade synk ganska mycket.

Väntade till efter helgen och ringde till Telia igen denna gången bytte de till det andra kabelparet som går till huset, de satte också på full hastighet. Klar förbättring mot tidigare, men tappade fortfarande synk allt för ofta.

Dagen efter (tisdags) så bytte de platsen i stationen och kopplades in på Nokiautrustning, i stort sett ingen skillnad mot dagen innan.
Dagen efter flyttades jag till Ericsonutrustning i stället (sista de kunde tänka sig göra nu), och detta hjälpte rejält. Från i onsdags så har den tappat synk 5 gånger totalt tror jag (dock har routern startas om några gånger p.g.a. av att DNS:en i routern slutar att fungera). Routern kunde hålla synken i ca 48 timmar mellan den 21:e och 23:e, tappade synken vid 23:30 båda gångerna.

Vid låsning på 5 Mbit fick jag ut ca 4 Mbit. Vid ingen låsning synkar den mellan 6.8-7.2 Mbit och får ut kring 6-6.5 Mbit, men en lägsta synk på 6.2 Mbit i går kväll (som nu är 7.2 Mbit efter omstart av routern vid DNS problem).

Teknikern(a) trodde att det var kabelproblem, någon del av kabel låg på något konstigt sätt som orsakade störningar. Med bytt kabelpar + ny utrustning som är mindre störningskänslig tycker jag nu att problemet är så fixat som det kommer att bli.

Det tog Telia ca 3 veckor innan de faktiskt gjorde något annat än att sänka hastigheten. När de bytte ut delar tog det endast 3 dagar för att lösa problemet.

Nu när det verkligen fungerar orkar jag inte klaga mer. Blir väl säkert bara mer problem om man fortsätter att klaga.

--

Har tappat synken 1 gång idag, vid 17:40, synken gick ned från 7.2 Mbit till 6.8 Mbit, antar att den inte klarar av den högre hastigheten när många är inkopplade.


signatur

"Dont argue with an idiot, or else he will drag you down to his level and beat you with experience."

1
Skriv svar