Europa Universalis: Rome

Robot
Europa Universalis: Rome

Svenska Paradox Interactive har släppt den fjärde delen i Europa Universalis-serien. Denna gång får vi följa med och hälsa på romarrikets uppkomst och storhetstid men även dess undergång om du inte sköter dina kort rätt.


Medlem
Europa Universalis: Rome granskat

Håller med om bristerna, får nog bara en stark tvåa av mig då det är
mer en mod av EU3 än ett nytt spel imo.

Medlem

Jag tycker själv att striderna i orginal utförandet var ganska sega med mycket ping pong.
Så jag moddade spelet lite grann.
Jag gick in i Europa Universalis - Rome\common\ och sedan öppnade jag defines.txt i notepad.
Där ändrade jag _MDEF_LAND_DAMAGE_MODIFIER_ till 0.5
Det gör att varje soldat skadar mer vilket gör att fler dör i strid vilket gör att pingpong striderna minskar.
Moddningen gäller alla landsoldater oavsett typ och faktion.

Med 0.5 så finns det fortfarande lite ping pong men det räcker oftast att man slåss c:a 2-3 gånger för att dem ska försvinna beroende på fiendehärens storlek.

Inaktiv

Jag har tänkt köpa det hör spelet och tror jag ska köpa det imorgon, betyget till trots

Medlem
Skrivet av MrLongbow:

Jag har tänkt köpa det hör spelet och tror jag ska köpa det imorgon, betyget till trots

Så du skall köpa det trots att det är ett bra spel? Låter lite bakvänt i mina öron

http://www.fz.se/artiklar/20020517/betygsskalan-pa-fz/


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Inaktiv
Skrivet av Ghengis Khan:

Så du skall köpa det trots att det är ett bra spel? Låter lite bakvänt i mina öron

Det är tyvärr inget bra spel. Bristerna är, imo, spelförstörande.

Jag har dedicerat åtskilliga dagar till hela EU-serien, men detta mäktade jag bara med i några frustrerande timmar. Och merparten av dessa spenderades på spelets officiella forum för att försöka få någon rätsida på alla problem.

Jag ångrar faktiskt helt klart mitt köp. Men kanske kan jag ta tillbaka det efter ett gäng patchar, även fast jag misstänker att det inte kommer räcka...

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Jag ångrar faktiskt helt klart mitt köp. Men kanske kan jag ta tillbaka det efter ett gäng patchar, även fast jag misstänker att det inte kommer räcka...

Hehe och patchar är dom ju inte kända för att spotta ut på löpande band


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag gillar verkligen EU-serien, 3an var väl så där.. men det här spelet höll inte tycker jag. Att det är under Romarrikets tid tyckte jag lät skitgrymt, men det var inget roligt. Tyckte det saknade mycket diplomati och krigen var sega bara. Släktdelen kändes inte så genomförd, tyckte den oftast inte var så viktig eller intressant. Nej ge mig ett nytt Victoria istället. Där kan ni säkert göra mycket mer!

Inaktiv
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av MrLongbow:

Jag har tänkt köpa det hör spelet och tror jag ska köpa det imorgon, betyget till trots

Så du skall köpa det trots att det är ett bra spel? Låter lite bakvänt i mina öron

http://www.fz.se/artiklar/20020517/betygsskalan-pa-fz/

Jag hade väntat mej ett högre betyg, det är allt. 3/5 är inte dåligt men det är tydligen inte lika bra som dom andra i serien och jag som tycke Eu3 var medioker vet inte riktigt vad jag tycker om det här men vill får väl se

Medlem

Väldigt bra recension och jag håller starkt med om "ping pong" striderna som även fanns i 3:an.

Medlem

Finns det något multiplayer i detta? Skulle ju kunna vara intressant att spela mot sina vänner.

Skrivet av MrLongbow:
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av MrLongbow:

Jag har tänkt köpa det hör spelet och tror jag ska köpa det imorgon, betyget till trots

Så du skall köpa det trots att det är ett bra spel? Låter lite bakvänt i mina öron

http://www.fz.se/artiklar/20020517/betygsskalan-pa-fz/

Jag hade väntat mej ett högre betyg, det är allt. 3/5 är inte dåligt men det är tydligen inte lika bra som dom andra i serien och jag som tycke Eu3 var medioker vet inte riktigt vad jag tycker om det här men vill får väl se

Ja men ladda ner och testa demot då.


signatur
Medlem

Låter tråkigt att ett så frustrerande moment som att jaga besegrade arméer tillåts fortsätta existera spel efter spel

Ett givet köp så småningom dock, stödjer alltid våra svenska utvecklare och Paradox är duktiga på en rätt så specifik kategori av spel utan direkt konkurrens. Men, det får nog vänta ett tag tills priset är rättvisare

Medlem
Skrivet av Strumpa:

Finns det något multiplayer i detta? Skulle ju kunna vara intressant att spela mot sina vänner.

Multiplayer finns ja.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Måste säga att jag gillade det ganska mycket....

Det enda som jag egentligen finner störande, är barbarerna, om man spelar som t.ex Rom, och går upp lite, så har man tillslut en evig invasion av barbarer....de tar aldrig slut, kommer hur många som helst....

Skrivet av Vonyx:

Måste säga att jag gillade det ganska mycket....

Det enda som jag egentligen finner störande, är barbarerna, om man spelar som t.ex Rom, och går upp lite, så har man tillslut en evig invasion av barbarer....de tar aldrig slut, kommer hur många som helst....

det är ju kul.


signatur
Inaktiv

Blir ett köp ändå!


signatur

Get dead or get rich trying.

Medlem

3/5?, Hmm, borde nog tänka vidare..."ett bra köp".


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av Shaef:

Låter tråkigt att ett så frustrerande moment som att jaga besegrade arméer tillåts fortsätta existera spel efter spel

Jag tror anledningen helt enkelt är att det var så det var i verkligheten. Det var ändå relativt sällsynt att armeer totalförintades och då kommunikationerna var så långsama så ledde det till att arméer rörde sig kors och tvärs över kontinenten. Lägg detta kommer att det enda sättet att att få ihop tillräckligt med förnödenheter var att plundra, verklighetens arméer var helt enkelt tvungna att röra på sig och hela tiden erövra nya områden.

Det finns för övrigt gott om exempel på riken som grundats av resterna av en besegrad arme ( ex. Isle of Man), en grupp av de soldater som överlevt gick helt enkelt ihop och erövrade något lämpligt landområde.

Verklighetens befälhavare tycke förmodligen också att det var frusterande;)

Inaktiv

Sen lite roligt att ni inte beskriver varken problemen med rebeller eller ens nämner multiplayer alls.

Men annars så var väll betyget helt okej. Spelet var långt under förväntningar, EU3 var oerhört mkt roligare.

Medlem
Skrivet av toli:
Skrivet av Shaef:

Låter tråkigt att ett så frustrerande moment som att jaga besegrade arméer tillåts fortsätta existera spel efter spel

Jag tror anledningen helt enkelt är att det var så det var i verkligheten. Det var ändå relativt sällsynt att armeer totalförintades och då kommunikationerna var så långsama så ledde det till att arméer rörde sig kors och tvärs över kontinenten. Lägg detta kommer att det enda sättet att att få ihop tillräckligt med förnödenheter var att plundra, verklighetens arméer var helt enkelt tvungna att röra på sig och hela tiden erövra nya områden.

Det finns för övrigt gott om exempel på riken som grundats av resterna av en besegrad arme ( ex. Isle of Man), en grupp av de soldater som överlevt gick helt enkelt ihop och erövrade något lämpligt landområde.

Verklighetens befälhavare tycke förmodligen också att det var frusterande;)

Jodå, jag är en flitig student av historia så jag är också medveten om dessa historiska fakta. Men speltekniskt känner jag att det fungerat bättre att en besegrad armé slås tillbaka till det territorium de anfallit utifrån. Lite mer likt HoI men också Victoria som jag tror har det 'systemet'.

Medlem

Som jag skrev i ett forum inlägg för ett tag sedan. Känns som att dom plockat EU3 och skalat av 50% av spelet. Sen skapat nytt interface, nya modeller och gett spelet en ny men MYCKET mindre karta.

Näe.. Rome åker i papperskorgen, fram med napoleons ambition igen.

Inaktiv

Betyget är rättvist, kanske till och med lite högt satt. Som jag misstänkte skulle Paradox inte hinna göra klart spelet innan släppet. Releasedatum borde satts till någon gång nästa eller nästnästa år. Nu får man vackert vänta på patcharna och moddarna och expansionerna. Blir nog prima till slut ändå. Bara den saken att det inte ser ut som skit är ju en fenomenal förbättring från EU3.

Medlem

Har aldrig orkat sätta mig in i deras spel

Medlem

Märkligt att de missat att årtalen räknas åt fel håll, börjar man 500bc så ska man gå mot noll och inte att det fortsätter mot 600bc
Sen så tycker jag att spelet slöar ner efter några timmars spelande.

Inaktiv

Ser ganska roligt ut


signatur

The only one: DutyEA

Medlem
Skrivet av Totenkopf:

Märkligt att de missat att årtalen räknas åt fel håll, börjar man 500bc så ska man gå mot noll och inte att det fortsätter mot 600bc
Sen så tycker jag att spelet slöar ner efter några timmars spelande.

Dom räknar inte med kristi födelse som utgångspunkt utan AVC, dvs från året när rom grundlades.

Medlem

Jo men årtalen går fortfarande åt fel håll.

Inaktiv
Skrivet av Strumpa:

Finns det något multiplayer i detta? Skulle ju kunna vara intressant att spela mot sina vänner.

Ja, man kan spela med/mot varandra med ett land per spelare och co-op, d.v.s. flera spelare kan även kontrollera ett land tillsammans.

Skrivet av Totenkopf:

Jo men årtalen går fortfarande åt fel håll.

När spelet startar (ca 290 f.Kr.) är det flera hundra år efter Roms grundande (år 1). Årtalen går åt alldeles rätt håll.

Medlem

Sen är det ju lite klenare detta spelet, då dom har bantat ner väldigt mycket som var roligt i föregångarna, tex: kunna precistions hantera sin forskning, samma med ekonomi och sen diplomatin är mycket irriterande i allmänhet.

12
Skriv svar