FZ Poll: Kommer piratkopiering döda pc-formatet?
Dom bästa spelen släpps numera på konsoll, så ja, PC är en döende spelplatform. De mesta som kommer till PC är mediokra spel från öst som är full av buggar.
Edit: Och många tror att de kommer komma någon ny typ av Starforce, men är de verkligen värt att spendera miljontals kronor på att utveckla något sånt när man istället kan släppa spelet på konsoll och tjäna mer cash?
Den kommer inte dö ut. Sluta oroa er i onödan.
PC spels marknaden är redan död i sin helhet efter som det inte finns speciellt många unika PC titlar som tar vara på fördelarna av hårdvarans överlägsenhet. Fler och fler hoppar dessutom av PC tåget eller börjar förlita sig på ännu mera konverteringar från tv-spelen.
Dom bästa spelen släpps numera på konsoll, så ja, PC är en döende spelplatform. De mesta som kommer till PC är mediokra spel från öst som är full av buggar.
Imo släpps de bästa spelen till PC och inte till konsoll. (Ett undantag är väl GTA, men det har alltid släppts först till konsoll så det är nog inget att hetsa upp sig över)
Håller på med en artikel om precis detta ämnet just nu. En av mina noteringar i artikeln (Kladd) var:
"PC död? Nej, så länge PCn nyttjas till ANNAT än spel, kommer spel att överleva. PC-spels död blir när en annan plattform blir så pass mångsidig som PCn är idag, och kan ersätta den - men då gör det inget, för den är ju som en PC ändå?" (Som sagt, kladd och en grov sammanfattning av vad hela textstycket skulle handla om)
pc spel till pc och konsollspel till konsoll
Finns det ett tillräckligt bra onlineläge är chanserna stora att även de som piratkopierar köper spelet när de vill spela just online.
Just därför tycker jag det är konstigt att UT3 sålt så dåligt, men det kanske mer beror på att folk hellre köper spelet till nån konsol.
Crysis var ju dömt att misslyckas med sina systemkrav och dåliga optimering...folk vågar inte köpa det.
Finns det ett tillräckligt bra onlineläge är chanserna stora att även de som piratkopierar köper spelet när de vill spela just online.
Just därför tycker jag det är konstigt att UT3 sålt så dåligt, men det kanske mer beror på att folk hellre köper spelet till nån konsol.
Crysis var ju dömt att misslyckas med sina systemkrav och dåliga optimering...folk vågar inte köpa det.
Kan också bero på att UT3 var ett dåligt spel.
Jag hoppas att ni på fz är medvetna om att det piratkopieras till konsol med?
Kanske inte i lika stor smet som till pc men t.ex. (antagligen) årets största konsolsläpp GTA IV släpptes piratekopierat dagar före butiksreleasen, hur mycket tror ni inte rockstar förlorar på det?
Finns säkert en liknande kommentar men det gör väll inget om det tas upp igen.
Jag tycker det är rätt skojiga dock, om de inte gör spel till PC så får dom ju inga intäkter alls. Det finns ju dock en marknad fortfarande. så jag tror att multiplatform kommer bli vanligare. Crytek har nog tappat förståndet. Jag menar, det tor fan att Crysis sålde dåligt. Vem köper ett spel som kräver en 30 000 kr burk för att spela?
Lite överdrivet kanske. Du kan sätta ihop en ny burk för runt 6000:- som spelar det skapligt. Men det funkar inte att göra ett spel som "bara" är grafik, hoppas dom lärde sig en läxa.. Far Cry 2 verkar ha lite mer nytänkande.
Fast nu vill jag inte spela på low för 6-8000, för det är väl ungefär vad en sådan data klarar av. Utan skall jag betala för ett spel jag lagt ut flera hundralappar på är ju high det minsta man kan begära och då går det definitivt på mer än 6-8000
Till och med Quake ser bättre ut på high än vad crysis gör på low.
Ja jag vet att jag är bäst!
Tror knappast Crysis var ett offer för piratkopering, snarare att folk inte hade kraft nog att spela spelet (hårdvara dvs). Vilket jag fick erfara genom demot.
Samma gäller för ut3. Demot kändes som jag spelade en xbox 360-version som var halvfärdig. UT2k4 ligger mig varmt om hjärtat, speciellt med dess klanspel.. Hade jag inte haft det i åtanke hade jag verkligen inte köpt ut3.. Nu ligger det och samlar damm.
När det gäller såna här taskiga flerplatsform-spel så vet jag inte vad jag gör när man får upp en meny där "layouten" är gjord efter en 360-dosa. Gråter lite inombords, kanske..
Först och främst är det ju så att ifall ett spelföretag eller spelutgivare inte får tillräckligt med intäkter från ett speciellt format (PC, Xbox, PS3 etc) så kommer företaget eventuellt sluta utveckla/ge ut spel till det formatet, det är väl ganska självklart.
Sen ifall bristen på intäkter i första hand baseras på piratkopiering är ju en annan fråga. Det är svårt att säga att alla som piratkopierat spelet skulle köpa spelet ifall piratkopian inte fanns, eller ifall spelet inte gick att kopiera. Vi minns ju Starforce allihop, det var ju mer förödande för de som faktiskt köpte spelet än de som kopierade det.
Bortsett från MMO-spel, och spel från Blizzard och Valve som har en gigantisk skara fanboys, så är piratkoperingen definitivt en väldigt stor nackdel som får utvecklare och utgivare att fokusera på tv-spelskonsolerna.
Nu piratkopieras det visserligen till konsolerna också, men det är i en extremt mycket mindre utsträckning. De flesta chippar inte sin maskin osv, förutom i vissa "spelnörds"-kretsar.
Dött kommer PC-spelandet dock aldrig bli, men det är väldigt möjligt att PCn ser mindre och mindre titlar med en stor budget, och istället blir något av en indie-platform där fler spel liknande Mount&Blade och Age of Decadence växer fram. Spel gjorda med en relativt liten budget och inte utnyttjar det senaste inom grafikhårdvaran.
Bra skrivet.
Tycker det här säger allt: http://www.betaarchive.co.uk/imageupload/1209914633.or.77585....
Ja jag vet att jag är bäst!
Är inte de hårdvarukraven för Crysis som nämns här lite överdrivna?
Jag har en tre år gammal AMD 3800+. Vid årsskiftet uppgraderade jag med ett GeForce 8800GT och laddade såklart hem Crysis-demot för att se vad datorn klarade. Till min förvåning flöt spelet utmärkt på high.
Tykte med det flöt bra på min amd 6000+ med ett 7800GT tills jag lyckades få fram FPS:en som pendlade mellan 10-60 fps...
Ja jag vet att jag är bäst!
Tycker det här säger allt: http://www.betaarchive.co.uk/imageupload/1209914633.or.77585....
"Hot linking banned"
Ja visst säger det allt
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
INGEN jag känner som har 360 kör utan chip och piratade spel.
Samma här, att chippa och flasha är ju obligatoriskt.
PC'n döende säger ni?
hahahahahahahahahahahahaha...haha! Är ni gosiga eller? Om 5 år är konsolmarknaden nästan lika infekterad av piratkopiering som PC'n. Det innebär dock inte att usla spel inte fortfarande kommer att sälja lika bra som idag.
Skratta du bara , hur kul ere näre inte finns nåt för lilla gubben o tanka ner längre då, för att ni ruinerat konsoll, pc marknaden TÄNK PÅ DEN din gamle kaktus ^^.
INGEN jag känner som har 360 kör utan chip och piratade spel.
Samma här, att chippa och flasha är ju obligatoriskt.
PC'n döende säger ni?
hahahahahahahahahahahahaha...haha! Är ni gosiga eller? Om 5 år är konsolmarknaden nästan lika infekterad av piratkopiering som PC'n. Det innebär dock inte att usla spel inte fortfarande kommer att sälja lika bra som idag.
Skratta du bara , hur kul ere näre inte finns nåt för lilla gubben o tanka ner längre då, för att ni ruinerat konsoll, pc marknaden TÄNK PÅ DEN din gamle kaktus ^^.
vadå ni? Blanda inte in mig i det där jag har inte ens en konsol värd att chippa. Jag säger bara som det är, tror du på fullaste allvar att de kommer sluta göra pc spel?
Fattar inte ens vad den här debatten kommer ifrån, har sett flera spelsidor tjata om "PC-formatets överlevnad", det är bara i en svacka och saknar en riktig nisch.
Jag köper i princip enbart 360 spel, men att datorerna håller på att dö ut som spelplatform tror jag inte en sekund på. Det finns dessutom fortfarande vissa genrer som PC-platformen är överlägsen på, t.ex. strategispel och MMORPGs.
Att piratkopiering är det som tar död på formatet tror jag inte heller på.
Jag tror det som är mest negativt för PC:n just nu är att folk hellre betalar 3000 för en konsol som kör spelen riktigt bra än håller på med den hårdvaruhysteri som länge har härskat på PC:n. Folk har tröttnat på det, och de yngre generationerna har inte råd med det. Man kan ju argumentera att datorn kan så mycket mer, men om det man huvudsakligen vill göra är att spela spel så ligger konsolen mycket bättre till prismässigt.
Men å andra sidan är jag glad att vi slipper se en del så kallade bra konsolspel på pc. Gears of War, Halo och Assassins Creed är några jag tänker på.
GoW och Assassins creed finns ju på pc.
INGEN jag känner som har 360 kör utan chip och piratade spel.
INGEN jag känner som har 360 kör med chip och piratade spel.
Däremot alla som kör pc som jag känner piratar
för glatta livet.
Jag hoppas att ni på fz är medvetna om att det piratkopieras till konsol med?
Kanske inte i lika stor smet som till pc men t.ex. (antagligen) årets största konsolsläpp GTA IV släpptes piratekopierat dagar före butiksreleasen, hur mycket tror ni inte rockstar förlorar på det?
Inte lika mycket som om dom hade släppt det exklusivt till pc iaf.
INGEN jag känner som har 360 kör utan chip och piratade spel.
Samma här, att chippa och flasha är ju obligatoriskt.
säger vem? köper gladligen mina spel till xboxen, man få valuta för pengarna (istället för att tanka hem en massa skit o lira 4min). fast kids har väl lite pengar o röra sig med.
"på slutet brinner vi som vackrast"
Jag skrev inte att attachraten är högre på PS3, ja sa att för GTAIV så är läget just nu att PS3 nästan säljer samma volymer som på xbox360 och det är anmärkningsvärt då xbox360 har en högre installbase..
Har du en källa på det? Sist jag hörde så var 360 versionen förbeställd dubbel så mycket i förhållande till ps3 versionen. Men det kanske var lögn.
Kan tilllägga att jag håller med dosman. Själv så köper jag inga PC spel som inte finns på Steam.
skrev i mitt förra inlägg att källan är från engelska topplistan med antal sålda enheter utskrivna!
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.