Medlem
chipset test

vet någon om det finns något program som klarar att testa moderkortets chipset? min dator har börjat bete sig konstigt, hänger sig när den känner för det. samt att 1 program kan inte köras, när jag gör det så låser sig datorn. och nej det hela är inte temperatur relaterat heller, både CPUn och GPUn ligger runt 50 grader vid belastning.

moderkortet som jag har varit på rep hos ASUS så jag tror att tidigare fel börjar dyka upp igen, och jag kan inte byta ut kortet heller för företaget jag köpte moderkortet av vill ha specifika riktningar samt ett konstant fel innan dom skickar kortet tillbaka till ASUS ytterligare en gång.

men därimot om det finns ett program som klarar att göra olika test så kan jag säga åt dom att köra det testet

Medlem

Jag känner inte till något program som kan diagnostisera moderkort tyvärr, kanske för att det finns så väldigt många och de skiljer sig avsevärt från model till model. Någon annan som vet?

Detta kanske kan hjälpa dej lite; http://www.fonerbooks.com/cpu_ram.htm
Har du testat att köra ett stresstest av ditt ram-minne för att utesluta att det minnet som krånglar? Det skulle ju kunna vara så att programet som får datorn att krasha adresserar delar av minnet som är defekta och på så vis får datorn att krasha. Testat hårddiskarna så de inte har skadade klustarar? Det kan också få specifika program att uppträda konstigt.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

testning utav diskarna har jag redan gjort, det där med minnerna kan jag nog köra. fast jag brukar använda mig utav memtest86 programmet

Medlem

gjorde ett test på minnena med memtest, under testet Modulo "20, ones & zeros" så krashar datorn. testat att byta ut minnena till en annan dator och där får jag inget fel, och sen testade jag dom friska minnen ifrån den andra datorn och datorn krashar iaf. och sen upptäckte jag också en annan sak, datorn tydligen krashar bara när mina minnen kör i dual-channel mode och inte single mode så jag antar att chipset är trasigt.

men nu har jag iaf ett konstant fel så nu kan jag kontakta företaget jag köpte moderkortet av. tack för ledtråden att testa minnena Langos

Inaktiv

Även om det är ett konstant fel eller inte så ska du bli ersatt, väll?

Medlem

dom testar moderkortet när det anländer till dom, hittar dom inget fel så skickar dom bara tillbaka kortet till mig. men nu har jag en beskrivning hur att gå till väga för att få kortet att sluta fungera

1
Skriv svar