Intel Pentium 4 temperatur?

Medlem
Intel Pentium 4 temperatur?

Rawr,

Har en liten fråga angående temperaturen på en Intel Pentium 4 3.0GHz processor. Just nu ligger temperaturen på c:a 63 grader (idle), är det väldigt högt? Här läst på vissa sidor att det är riktigt högt, medan jag har för mig att jag har läst att det inte är så farligt. Hur är det? Vad bör jag göra för att sänka temperaturen?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

P4 är iofs kända för att vara väldigt varma av sig, men 63 grader idle måste vara på tok för högt. ny kylpasta kan nog vara en bra idé. vad har du för chasskylning?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har inte använt datorn på ungefär ett år så jag öppnade och fick då syn på att jag inte har någon chassifläkt. Har en plats för en 80x80mm, någon att rekommendera? Har en Cooler Master CPU-fläkt (modell vet jag inte), kanske borde köpa mig en ny? Någon att rekommendera?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

det är nog en bra idé att rensa ur så mycket damm som möjligt ur kylflänsarna på processor, grafikkort och chipset.

en chassifläkt är ju bra att ha, adda eller papst är tysta och bra. finns säkert många andra bra märken också.

ny processorkylare är det sista ingreppet du bör göra, och det är i princip bara om du ska klocka eller om du tycker att den gamla låter för mycket isåfall tycker jag scythe ninja eller infinity är bra alternativ.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

ny kylpasta kan nog vara en bra idé.

Vad rekommenderar du för någon pasta då?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

arctic silver 5


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

en chassifläkt är ju bra att ha, adda eller papst är tysta och bra. finns säkert många andra bra märken också.

Har kollat lite på PAPST 80x80x25 (19db). Läste på någon sida där det stod att man inte fick med några skruvar, någon som kan bekräfta det? Vad får man med när man köper fläkten? Behöver man köpa till skruvar (i så fall vilka?) och extra kablar?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

ingen aning om det följer med eller inte. när jag köpte en adda 120mm fick jag både skruvar och skarvsladdar. det lättaste är väl att fråga komplett. sen kan man ju säga att 145kr inte är jättebilligt, så om du har en datorbutik i närheten är det nog bättre att gå dit. du slipper fraktkostnader, och den är säkert billigare där (129kr kostar den i alla butiker runt mig). skulle det vara så att skruvar inte ingår kan de ge dig rätt grejer för en femma


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har kollat lite på Noctua NF-R8 och den verkar rätt intressant. Enligt sidan står det att man får med:

* Ultra-Low-Noise Adaptor (U.L.N.A.)
* Low-Noise Adaptor (L.N.A.)
* 4 Vibration Compensators
* 3:4-Pin Adaptor
* 4 Fan Screws

Bild på 120mm-modellen (80mm-modellen bör ju vara snarlik)

Finns det någon som har någon erfarenhet av Noctua fläktar? De ska ju tydligen vara tysta men kyler de bra?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

1
Skriv svar