Guitar Hero 5 övertygar

Medlem
Guitar Hero 5 övertygar

Fyra pers battlar i det nya Momentum-läget. Beroende på hur bra det går höjs
eller sänks svårighetsgraden. Här kör spelare 1 och 4 på expert, tvåan på hard
och trean på medium.

Igår körde jag <em>Guitar Hero 5</em> i några timmar. Det kändes precis så kul som jag hade hoppats. Det visade sig att <em>Guitar Hero 5</em> är mer än bara 85 nya låtar. Det är chansen att spela ett musikspel på dina egna premisser.

Först tävlade jag och Jonas Högberg i några av alla de battles man kan köra. Han och jag på varsin gitarr i mängder av olika sätt att mäta vem som egentligen är bäst. I många av spellägena är låtarna indelade i korta sektioner där det gäller att uppträda säkrast i varje sektion för att få mest poäng och dra ifrån i totalen. Kanske coolast var tävlingsformen <em>Momentum</em>, där svårighetsgraden ökade när det gick bra och minskade när det gick dåligt. Ett slags dynamiskt catch-up-system som kändes riktigt spännande och inte helt orättvist. Hela band kan utmana andra band över Live också. Tufft.

Karriärläget provades förstås, men kändes rätt blekt jämfört med det i <em>Rock Band/Rock Band 2</em>. Spela låtar. Tjäna stjärnor. Öppna nya arenor och låtar. Upprepa. Arenorna känns riktigt anonyma och inte så givande, och här verkar inte finnas några extragrejor i form av roadies, managers och fans att spela ihop. Framgången är bara baserad på antalet stjärnor man samlar ihop.

Däremot finns det nya sätt att samla dessa stjärnor. Unikt för <em>Guitar Hero 5</em> är den peppande finessen att varje låt har en instrumentspecifik utmaning för de bandmedlemmar som kör på instrumentet i fråga. Är man basist kan det handla om att köra så många uppåtriktade strängslag som möjligt, en gitarrist kanske måste sätta ett skitsvårt solo och en sångare sjunga perfekt på den där jobbiga falsettrefrängen. Det finns tre olika nivåer på de här utmaningarna, och kommer man över en viss nivå får man en fin belöning, typ nya kläder och nitarmband. Man får också några extra stjärnor, så sätter man både låten som helhet och utmaningen perfekt är totalen nu 8 stjärnor per låt. De här utmaningarna överraskade nog både mig och Jonas med hur givande de var att jaga.

Det finns mängder av andra smånyheter också. <em>Band moments </em>är särskilt episka sekvenser i en låt då alla bandmedlemmar sätts på prov samtidigt. Om alla sätter samtliga noter i sekvensen aktiveras ett band moment som ger +1 till +3 på poängmultiplikatorn (beroende på bandets storlek) och är kumulativ med alla andra multiplikatorer. Skulle fyra personer i ett band ligga på bandmultiplikator 4, aktivera star power samtidigt och klara ett band moment samtidigt så går totalen nu upp till galna x11. Att köra med sin avatar som karaktär är ett halvroligt drag som ser helt sjukt ut om resten av bandmedlemmarna är Pandora, Lars Umlaut eller någon av de andra Neversoftskapade gubbarna. Det känns ändå som en välkommen nyhet.

Tryck gul. Välj instrument. Välj svårighetsgrad. Spela. Eller lägg av. Mitt i en låt.
Utan paus.

Annars är det partyläget som är den stora grejen för mig med <em>Guitar Hero 5</em>. Alla låtar i spelet står och snurrar slumpmässigt på teven. När som helst när man känner att en låt tar tag i en är det bara att plocka upp ett instrument, välja svårighetsgrad och börja lira -- mitt i låten om man vill. Man kan också hoppa ut och in i en låt hyfsat sömlöst och byta instrument däremellan. När vi till exempel körde Kisslåten <em>Shout it Out Loud</em> började jag på trummor, tröttnade, hoppade av trummorna och in på gitarr (som för övrigt Jonas också körde, men nu kan fyra pers spela samma instrument om man vill). Efter ett tag på gitarr kändes det muppigt att jag och Jonas lirade exakt samma toner, så då bytte jag till bas. Rätt coolt att det funkar så smidigt, och jag fick 97 procent träffade noter fastän jag bytte så flitigt -- spelet slår ihop allt jag gjort till en total. Klart fräscht, och som sagt -- det här kommer nog göra att <em>Guitar Hero 5 </em>blir betydligt mer uppskattat på fester än vad tidigare bandspel varit. Tröskeln är så låg nu. Risken obefintlig.

Höjdpunkten för dagen var när Gisela kom hem och vi scrollade längst ned i den 85 låtar långa setlisten, som nu tack och lov är upplåst i sin helhet från första stund. <em>Sultans of Swing</em> med Dire Straits. Gisela på sång, jag på bas och Jonas på gitarr. Vi svängde. Spelglädjen var total.

Guitar Hero 5 <em>släpps den 11 september till PS2, Wii, PS3 och Xbox 360. För 500 spänn (man har ju alla instrument som behövs redan) blir det under 6 kronor per låt. Det är halva priset mot att köpa nya låtar på Live. Känns som en grym deal. Jag har förhandsbokat.</em>

Jag skriver på Wordpress också.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Guitar Hero 5 övertygar

Ha ha, kul att du gillade. Samma här, för övrigt. Sjöng några låtar med Xbox Live-micken igår kväll. Till och med det var kul.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

De skändar Kurt Cobain
Han tog självmord av en anledning, liksom.

1
Skriv svar