Märkbar prestandaökning?

Medlem
Märkbar prestandaökning?

Tja!

Tänkte uppgradera min skruttburk till en AMD Athlon 64 3800+ (2,4GHz) processor och ett Asrock 939Dual-SATA2 moderkort. Har i dagens läge en amd athlon 1700+ (1,47GHz) och ett msi k7n266 pro 2 moderkort.

Då undrar jag om det kommer bli en märkbar ökning i stabilitet i t.ex. spel såsom hl2 (cs:s). Pendlar just nu mellan 10-40fps.

Är det värt att uppgradera? Kommer jag kunna spela med en acceptabel minimifps eller kommer grafikkortet agera som flaskhals? Notera att jag nu dessutom kör med agp 4x och kommer att öka det till 8x iom det nya moderkortet (om det nu gör någon skillnad?)

Grafikkortet det talas om här är ett Radeon 9700 Pro

Tacksam för hjälp

/swipe

Inaktiv

du får ju tala om vad det rör sig om för grafikkort till att börja med...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Vad jag förstått är CS:S väldigt krävande på processor så skillnad kommer du nog att märka. Däremot kan du ju inte spela med grafiken i högsta läget pga grafikkortet. Flyta bättre lär det göra hur som helst.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Om du ska köpa ett nytt moderkort, skaffa ett med PCI-express. (Och ett grafikkort med PCI-express kontakt också såklart.) Du vill inte sitta med ett splitternytt moderkort med AGP, för att sen om ett tag vilja byta upp ditt grafikkort, (jag förmodar att det är AGP?).
I stort sett alla nya kraftfulla grafikkort är med PCI-express nu, och AGP kommer försvinna mer och mer från butikerna.
Visst blir det lite dyrare med PCI-express, men det kan bli ännu dyrare om du byter upp dig med ett nytt AGP-grafikkort innan du tar steget över till PCI-express.

/Henrik

Medlem

Du behöver inte oroa dig för det problemet, då moderkortet du valt har både AGP och PCI-E.

Och till din första fråga, nej, du kommer nog inte märka någon större skillnad i dom flesta (nya) spelen. Uppgraderade själv när jag körde Oblivion, och märkte ingen skillnad alls. Blir till att köpa ett nytt grafikkort om man vill ha högre fps.

1
Skriv svar