Dator (behöver er hjälp)

Inaktiv
Dator (behöver er hjälp)

nu ska jag äntligen beställa min dator och jag har varit inne på komplett datorbutiken och andra sidor ..... men kan fotfarande inte hitta ett bra pris!

priset ska ligga runt 16-18 tusen kr

och jag undrar om ni kan plocka ihop en bra dator för det priset?

tacksam för all hjälp

Medlem
Inaktiv

Den datorn i andra länken är mycket tuffare än den i första. Har du 18K och inte vill bygga själv så är det ett fint alternativ


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

problemet är om man bygger själv så vinner man 3.000kr ...... för om köper en färdig data så är det 3.000kr dyarare ....

så därför vill jag ha en data i delar........ och den ska vara väldig bra

Inaktiv

Ja vad du gör då är att du plockar ut egna på komplett. Typ samma som är i paketet ovan.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

men jag vet inte vilka delar som är bra kvalite och så .... skulle gärna vilja att ni plockade ihop något bra... för ca 16-18 tusen kr

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

problemet är om man bygger själv så vinner man 3.000kr ...... för om köper en färdig data så är det 3.000kr dyarare ....

hur menar du nu? om du plockar ihop ett eget paket med de delarna som finns i någon av länkarna ovan blir det ju snarare dyrare, och i vilket fall inte 3000kr billgare.

eller menar du att du ska behålla chassi/brännare/nätagg etc och på det sättet spara 3000kr?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Nej, du sparar knappast 3000kr på att plocka delarna enskilt för att sätta ihop dem själv. Fördelen med att bygga datorn själv är snarare att du kan lusläsa recensioner av de olika komponenterna, och sedan välja just de komponenter som du känner är bra. Så mycket billigare blir det inte. T.ex. så är det billigare att välja ett av kompletts färdigdefinerade uppgraderingskit än att plocka samma komponenter enskilt.

Här är en idé om vad det är för högprestandakomponenter som ger mycket kraft för pengarna:

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz (3000kr). Processor som ger mest prestanda för pengarna.
Nätagg: Cooltek 600W Modular ATX 2.2 (1000kr). Bästa nätagget du kan få för 1000kr.
Chassi: Antec Case Perfomance One P180B. Ljuddämpat och bra kylning (1400kr)
Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 iP965 (1800kr, inget sli-stöd).
Grafikkort: 8800gtx eller 8800gts beroende på budget, märke kvittar typ. (4500-6000kr)
Hårddisk: 0-2st SATA2 hdds i Raid0, Western digital caviar är nice. (1000kr st)
ljudkort: Om det behövs är nog ett SB Audigy det mest prisvärda i förhållande till kvalitet (500kr+)
Minnen: 2*1024MB stickor, pc6400, Corsair är ett fint märke (ca 3000). Kan spara nån tusing om du kör pc5300 corsair budget minnen.

Inaktiv

jag menar om man köper en färdig dator från komplett.se som tex kostar 19.000kr........ men sedan om man plockar ihop samma delar själv så får man priset ca 3000 kr billigare!

Medlem

plocka ihop delarna i paketen ovan och se vad du kommer fram till


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ups det blev 1000kr billigare bara eller har ja fel igen?

Medlem

det blir 1000kr billigare om du skiter i operativsystem och kortläsare ja... (i 17000kr-paketet)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Sedan kan det ju bli billigare från någon annan butik (om du nu inte redan kollat det), vill minnas att jag gav dig iaf länkar till iaf fyra olika prisjämförelsesidor i en annan tråd, där man i minst en av dem (som jag på rak arm vet) kan samla de saker man vill köpa och sedan beräkna det lägsta möjliga priset (både att handla från flera olika butiker, samt från en och samma).
Dock så är ju inte alltid billigast bäst, finns en hel del butiker som kan vara rena mardrömmen att ha att göra med när det gäller returärenden tex.

Inaktiv

nj det där du sa i andra tråden .... att lägga alla delar i en varukorg i prisjakt.... kan du berätta lite mer ... måste man betala frakt från alla leverantörer hur fungerar det

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

nj det där du sa i andra tråden .... att lägga alla delar i en varukorg i prisjakt.... kan du berätta lite mer ... måste man betala frakt från alla leverantörer hur fungerar det

Det enda Prisjakt gör är att den ger dig information om vilka/vilken butik som har de lägsta butikerna och länkar dig vidare till den/dem.
Handlar du från flera olika så får du givetvis betala frakt från varje butik du köper från (om de nu inte har något frifrakterbjudande just då), men det ges även alternativ på vilken enskild butik som säljer alla delar som är billigast.
Dock så har inte Prisjakt alla datorbutiker indexerade har jag märkt så det är inte säkert den hittar det billigaste alternativet.

Inaktiv

ok men vet ni något bra paketerbjudande som ligger runt 16-18tusen kr men endast (pc i delar)

Medlem

Bara så du vet så har dom redan ihopsatta datorerna på komplett samma pris som om du skulle köpa allt för sig. Vilket jag tycker gör komplett väldigt bra. Men om du nu envisas om att bygga själv så visst; [http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328613]


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

ok men vet ni något bra paketerbjudande som ligger runt 16-18tusen kr men endast (pc i delar)

Men vad var det för tips du fick i början av tråden då, på två paket? Är det inte det du vill ha?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

nej jag vill ha ett paket som har 8800gtx........

ursäkta att jag frågar igen men hur stor är pirsskillnaden om man köper en pc i delar och en fördig pc som komplett bygger åt en?

tacksam för svar

Medlem

Du vet, om du går in på länkarna jag skickade och trycker på Konfigurera själv. Så kan du välja ett GTX.

Och nej, inte på komplett.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

N3m35i5 skrev:

Då var den äntligen inköpt, uppdatering av mitt
tidigare inlägg:

Inköpt 2006:
Skärm: Samsung Syncmaster 710T 17" TFT
CPU: Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz 4MB med en Zalman CNPS7000 Cu kylare
RAM: Corsair XMS2-6400 2 GB DDR2
Grafikkort: Asus Extreme GeForce 8800GTX 768MB
Moderkort: Asus P5N32-SLI Premium nForce 590 SLI
Ljudkort: Sound Blaster Audigity 2
HDD: Western Digital 120 GB, Western Digital 200 GB, Western Digital 250 GB, Western Digital 500 GB, alla sitter i 5.25" Zalman HD kylare.
CD/DVD: NEC DVD-brännare samt en Sony CD-Brännare
Chassi: Coolermaster Stacker 810 med 3x Papst 120mm samt en 80mm av okänt märke.
PSU: be quiet! Straight Power 600W ATX

när jag plockar unge fär samma delar i komplett eller datorbutiken får jag det till alltid 20.000kr men han sa att han fick det till ca 18.000kr ...
snälla kan ni hjälpa mig vill också fåt det till ca 18tusen

Inaktiv

någon som vet?

Medlem

Ta bara någon av dom jag länkade till...


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

1
Skriv svar