Jag gillar inte anime

Medlem
Jag gillar inte anime

Innan någon otaku får för sig att slå mig gul och blå för vad jag skrev i rubriken så vill jag klargöra att det är själva begreppet anime jag inte är så förtjust i. Ursprungligen bara en förkortning av animation men som med tiden fått en betydligt mer specifik innebörd, speciellt här i västvärlden. Det har blivit en egen genre där allt som tecknas i Japan samlas. Detta är egentligen ganska korkat då det vore som att klumpa ihop ett lands alla spelfilmer och TV-serier under ett gemensamt namn oavsett om det handlar om action, drama, komedi, sci-fi, eller fantasy.

Problemet blir att den oinsatte bedömmer hela innehållet utifrån enstaka verk som denne kommit i kontakt med. Hur ofta hör man inte folk säga att de inte gillar anime baserat på en enda serie eller film. Det är olyckligt då det finns så mycket att hämta. Den som vågar trotsa ytan och göra en djupdykning kommer att finna ett brett spektrum av inriktningar. Allt från seriöst drama till tentakelinfesterad hårdporr. Det finns något för alla om man bara tar sig lite tid att leta.

#blogg

Medlem
Jag gillar inte anime

Har inte sätt mycket anime alls i mina dar. Såg Spirited Away och har sett delar av andra filmer och serier. Men jag lyckas aldrig uppskatta den grafiska stilen.

Medlem

Det kan säkert vara ett stort hinder för många. Det finns dock olika stilar även om vissa element ofta återkommer.

Medlem

När folk tänker anime tänker de ju Dragonball eller Naruto, tyvärr..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

jag pallar inte animi oavsett vad det är, förstår bara inte denna fetish alltså..

Medlem

Jag har sett Spirited Away, Paprika, Death Note, mfl av de mer "seriösa" animeverken... det är däremot många stereotypiska saker som jag stör mig så enormt på, t ex storbystade småflickor som visas på allt för porriga sätt, överdrivna ansiktsuttryck, ovettiga reaktioner på situationer, mfl.

Men de mer seriösa som har en vettigare grafisk stil är lätt sevärda.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

När folk tänker anime tänker de ju Dragonball eller Naruto, tyvärr..

Precis, det är just det som är problemet.

Skrivet av zauii89:

jag pallar inte animi oavsett vad det är, förstår bara inte denna fetish alltså..

Smaken är som baken och jag ska inte försöka ändra din åsikt. Det jag ville belysa är att det gömmer sig många vitt skilda stilar och genrer i begreppet anime.

Skrivet av Dvorak:

Jag har sett Spirited Away, Paprika, Death Note, mfl av de mer "seriösa" animeverken... det är däremot många stereotypiska saker som jag stör mig så enormt på, t ex storbystade småflickor som visas på allt för porriga sätt, överdrivna ansiktsuttryck, ovettiga reaktioner på situationer, mfl.

Men de mer seriösa som har en vettigare grafisk stil är lätt sevärda.

Visserligen finner jag en del av det stereotypiska underhållande men som du säger så finns det även seriösa verk.

1
Skriv svar