Active mode i DC med två nätverkskort?

JB
Medlem
Active mode i DC med två nätverkskort?

Hur får man active mode i DCPlusPlus på "dator 2" när man kör 2st nätverkskort på "dator 1" för att dela internet till dator 2? Nån som vet?

Dator 1 har två nätverkskort:

Internet
|
Dator 1
-> Nätverkskort1 / (Nätverksanslutning: "Internet")
-> Nätverkskort2 / (Nätverksanslutning: "Speldator")- > Dator 2

Dator 1 kan få active mode, och köra FTP server fungerar även där.

Dock på dator2 fungerar inte active mode eller köra FTP server.

Kör man router så skall man ju köra "portforward". Men hur gör man nu när man delar nätet med 2 nätverkskort?

Medlem

det borde ju bara vara att köra activemode och Ipn som dator1 har från din ISP och porten som dator1 forwardar till dator2.

JB
Medlem

Jo men hur ställer man in så dator1 portforwardar porten till dator2?

Medlem

Enklast är det väl att ha en router och öppna portarna i den? Annars kan du ju alltid titta i brandväggen om du har nån på någon av datorerna.

JB
Medlem

Qrush, hittade det nu! Var i windows brandväggen på dator1, som man skulle pilla i.

Windows Brandväggen -> Avancerat fliken -> Inställningar för nätverksanslutningar -> Markera den anslutning/(nätverkskort) som internet delas på, här i mitt fall, så hade jag döpt den till "Internet" så jag visste vilken som var vilken. -> Tryck på inställningar -> Lägg till... (tjänst) -> Tjänstens beskrivning, skriver man tex DC 22000 om man vill tex använda port 22000 för DC på UDP. -> Namn eller IP, så fyller man in det interna IPt som speldatorn (dator2) har. Dvs typ 192.168.0.150. -> Extern portnummer, så fyller man i den port man vill forwarda, tex då 22000 och markera UDP. -> Tryck Ok. -> Lägg till igen, fast nu kanske 23000 och välj TCP denna gången. DC vill ju använda både UDP och TCP.

I DC så ståll in ditt externa IP som du har, www.mittip.nu , och sätt 22000 för UDP, och 23000 för TCP i settings i DC.

Klart!

1
Skriv svar