Grafikkortet överhettades

Medlem
Grafikkortet överhettades

Första gången i mina år jag får kortet överhettat!
Det verkar inte som mitt X1950PRO med 512MB hänger med i svängarna längre om man tittar tillbaka. Jag startade mitt Left 4 Dead genom steam med höga förväntningar sedan alla updates men efter 2 timmar *SPRAK*.

Datorn låste sig med ett konstigt ljud som gick i repeat efter en zombie. Bara en väg gick att gå, starta om. Tänkte att det måste vara överhettning och gissa om jag hade rätt... kortet var skållhett! Testade igen för säkerhets skull och se om jag verkligen hade rätt och jo visst. Det hände exakt samma sak! Vad ska man göra? Köpa upp sig till ett nytt kort eller kanske bara en ny fläkt? Inställningarna på spelet vara visst högt men flyter det så flyter det.

#blogg


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Grafikkortet överhettades

Kolla upp temperaturerna med t ex RivaTuner för att säkerhetsställa dig på att det är temperaturproblem. Glöm inte att grafikkort kan utan problem köra i 70-80 grader i load. Mitt förra grafikkort kunde komma upp i 90 grader vilket är för högt tycker jag. Vad som är "normalt" är svårt att säga, kolla upp vad andra har för temperaturer med det grafikkortet.

Kan nämna att mitt grafikkort också gick sönder för någon månad sen, jag gissar att temperaturen till slut tog ihjäl det, fick sjukt mycket grafikartefakter när jag försökte köra 3D, sen kraschade spelen. Notera att jag hade haft det i ca 2 år då.

Jusste, med tanke på hur länge du haft kortet så är det nog dags att få bort allt damm. Rekommenderar tryckluft på tub/kompressor, det får bort det lätt vid alla krångliga ställen. Dammsug *går* men ska, enligt vad jag hört, kunna vara en fara för komponenterna (statisk elektricitet).

Medlem

Så länge det inte fräser till och börjar brinna så är det inga problem.

Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

Accelero är enligt mig ett måste i dagens samhälle
Jag idlar 33, och ligger på runt 45 i load (4800 serien)
Du borde testa !

Medlem

Where's your God now?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Where's your God now?

Ptja.. de där religiösa tokarna säger ju faktiskt att gud inte tycker om teknologi, så det är väl isf hans verk?

Medlem
Skrivet av Jokkocze:
Skrivet av Greger:

Where's your God now?

Ptja.. de där religiösa tokarna säger ju faktiskt att gud inte tycker om teknologi, så det är väl isf hans verk?

Guds vägar äro outgrundliga!


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

se där du också, verkar som många 1950xtx dör just nu, mina probs började med wolfenstein, fick massa vpu recover krashar hela tiden, gjorde rent hela maskinen, skruva isärr graffe kortet gjorde rent i varje vrå, la på nu fin kylpasta men icke verkar död.
spontan krash i monkey island e2 märkliga grafik buggar i cod 4 MW och vidare krasher i wolfenstein.
Ska köpa nytt graffe nu, blir nog en 275:a, måste nog köpa nytt psu isåfall men jag ska testa med min gamla psu först

Medlem

Mitt 2900 PRO verkar klara värme bra iallafall, ATI är najs.

1
Skriv svar