Dator till en vän.

Inaktiv
Dator till en vän.

En vän har tröttnat på sin 400mhz bärbara och ska tjacka ny.
Jag frågade vad hon ville kunna göra och hon sa: ALLT!

Vi enades tillslut om att datorn skulle klara av detta, givetvis utan några problem som lagg osv:
Redigera filmer och foton
Arbeta i avancerade media/grafikprogram
Göra lite egna låtar
Spela Sims med tilläggen.
Kunde använda datorn som en TV i mesta möjliga mån.

I princip är allt jag undrar över vad man behöver för grafikkort i en sån burk? behöver man ett monsterkort eller klarar man sig bra på 7600gt typ?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Vad ska det vara för pris?

Om det skulle vara en bärbar så skulle denna vara ok; http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326205


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Stationär ska det vara. Fin dator non the less.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Om din vän ska hålla på med media så är det någon av dessa som gäller http://www.macsupport.se/?page=150&l=,0,18,19,125
Och the sims löser hon genom att köra boot camp. Dock så är priset inte så lustigt.

Inaktiv

Varför ska man ha en sån mac? De i länken hade ju inga speciella grafikhanteringsgrejer?
Dessutom ska det som jag skrev vara stationär, och PC.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

jag tror på 7600 eller nåt x19xx i samma prisklass. x1950Pro är kan man väl få för 1500 ungefär. men vad vet jag


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Så det är inga speciella grejer som krävs egentligen? Hon vill ha en snabb rackare non the less. Jag tänkte föreslå något i stil med:
E6400
2GB ram
samt typ 7600GT, X1950Pro som ovannämt.
Överklockning är inte av intresse.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

nu vet ju inte jag vad avancerade media/grafikprogram betyder, har hon några konkreta exempel? ska hon sitta och rendera dödsstora grejer i maya lär hon nog vilja ha något speciellt. ska hon å andra sidan klippa i premiere eller liknande ställer det väl inte så höga krav på grafikkortet...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Om nu datorn ska agera TV och hon vill kunna ta emot antennsignaler så kommer ett TV-kort (eller grafikkort med inbyggd TV-Tuner) att behövas.
Kanske ett lite bättre ljudkort än ett integrerat på moderkortet för musikpillandet.

Inaktiv

Ja asså hon nämnde Maya vid grafikbearbetning. Läste kraven lite, inga speciella om jag läste rätt, men ligger man på gränsen får man väl räkna med att det går riktigt långsamt. Min vän vill att det går utan väntetider på trekvart osv.

TV-kort blir det nog definitivt. Ljudkort vettefan, ska fråga


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

maudio gör vettiga och billiga ljudkort för musikproduktion. enklare modeller börjar väl påca en tusenlapp har jag för mig.

ska det pillas med maya kan det vara en bra idé att slänga mer minne på grafikkortet än man annars skulle gjort, även om det är ett förhållandevis långsamt grafikkort sett till processorkraft.

hur lång tid det tar att rendera en scen beror helt på vad det är som ska renderas, och att komma upp i timtal i renderingstid för 5min färdigrenderad sekvens är inga som helst problem; inte ens med de grymmaste system som finns på planeten.

edit: tankevurpa, maudio gör inga grafikkort. ändrat till ljudkort.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Haha ja asså vi snackar ju inget galet supersystem. Men ska man då sikta in sig på ett 512 mb grafikkort alltså.
Hur är det processormässigt? Räcker en E6300 eller bör man gå på E6400?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

om man vill ha 512mb grafikkort eller inte beror helt på vad man vill göra. jag bara sa att man kanske bör fördela minnesmängd/processorkraft på korten lite annorlunda mot vad man hade gjort om man skulle spela spel. men det är ju inte självklart det heller ifs...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Spel är inte på tapeten. Typ Sims var enda kravet :). Som sagt fotoredigering mest, plus lite Maya. 7900GS finns ju som 512 variant och det är ju inte helt värdelöst om hon nu skulle vilja börja spela heller. Några tips? Och åter igen, processor?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Inaktiv

samma med processor, att det inte går svara på utan att veta vad hon behöver, och vet man det behöver man inte fråga till att börja med.

jobbar man med bilder som ska tryckas i >a3 och massvis av lager kommer vilken burk som helst att gå på knäna redan innan man börjar lägga på filter.
är det däremot familjefoton i rimlig upplösning som ska färgkorrigeras innan utskrift kan man enkelt fixa det på vilket loppisfynd som helst.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Boomer: Jo tack men E6600 känns onödigt. Hon vill dessutom inte montera den själv och jag bor inte direkt i närheten...
Så det måste vara en färdigbyggd, möjligtvis kan jag försöka övertala att köpa en från datorbutiken inklusive montering, men det är tveksamt det också...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ett "supersystem" är väl att ta i men en medelmåttig burk för både grafik och musik är ingen rolig kombination. Speciellt om vi nu snackar Maya. 2gb ram och 512mb grafikkort hade varit att föredra i vilket fall som helst om man inte pallar med att sitta i all evighet vid renderingar. Skadar ju inte med en vettig processor heller.

1
Skriv svar