Medlem
uppgradering

min nuvarande maskin:
- Athlon 64 3500+
- Corsair value 2x512
- Seagate 200 GB
- MSI K8N neo2 platinum
- Radeon 9600XT

det här tänkte jag komplettera med
bild

är detta en bra lösning?

kan jag flytta min hårddisk från AGP-moderkortet till PCIe-mobot utan att formatera den?

nj
Medlem

Risken är att Windows behöver installeras om iom det är olika chipset på ditt nuvarande moderkort och det du tänkt uppgradera till, det som talar för att det kan fungera är att det iaf är samma chipsettillverkare (nVIDIA), men vågar inte helt lova att det fungerar felfritt.
Fungerar det inte så kommer du att få en bsod vid uppstart, fungerar det så startar Windows.
Rekommenderar dock helt klart att du ser till att installera om Windows, särskilt med tanke på de stora hårdvaruförändringarna du kommer göra. Är rätt överhängande risk att du inte får ut all prestanda ur datorn annars, samt att det kan uppstå andra problem, tex program som mystiskt kraschar och annat.
Ett bättre alternativ till grafikkortet är Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB, snäppet vassare i grundutförande iaf, fast då har jag rätt dålig koll på om 7900GS är överklockningsvänligt, eller om man kan göra något annat roligt med det och det är vad du tänkt?

Medlem

Tack för svaret!

Sapphirekortet är också 300 kr billigare, vilket jag gillar ;D.

Angående hårddiskarna; är det bara windows som kan bli buggit om jag flyttar diskarna? Det jag hade tänkt var att jag flyttar över filer till den nya hårddisken och sedan sätter in båda diskarna i det nya systemet, och formaterar den andra + installerar win på den.
Kommer filerna på den nya disken fungera då?

nj
Medlem
Skrivet av DreadX:

Tack för svaret!

Sapphirekortet är också 300 kr billigare, vilket jag gillar ;D.

Angående hårddiskarna; är det bara windows som kan bli buggit om jag flyttar diskarna? Det jag hade tänkt var att jag flyttar över filer till den nya hårddisken och sedan sätter in båda diskarna i det nya systemet, och formaterar den andra + installerar win på den.
Kommer filerna på den nya disken fungera då?

Det beror lite på, en hel del program/spel lägger in saker i Windows register (samt i vissa fall även i Windows-katalogen) som behövs för att de ska kunna starta, så installerar man om Windows så måste man även installera om de programmen/spelen för att de ska fungera. Detta gäller ju dock inte alla spel/program.
När det gäller installationsfiler, filmfiler, packade filer, dokumentfiler och liknande så är det inte minsta problem att flytta över dem till en annan hårddisk och sedan använda dem.

1
Skriv svar