Köra Sata och IDE?

Inaktiv
Köra Sata och IDE?

Kanske dum fråga, men har länge funderat på hur det är. Om man upgraderar sig fullständigt i datorutrustning så står det ju alltid att det är Sata på nästan alla nya modekort, men hur är det om jag har en IDE disk och vill använda den i den nya datorn går det att koppla både IDE och Sata då?
Stödjer alla modekort båda två?
Hur fungerar det där? =/

Är man lika galet körd på det här som om man är om man tror att ett AGP kort passar i en PCI-E anslutning?
Det är ny disk som gäller som enda utvägen eller?

Medlem

Jag vet att jag har båda två på mitt kort. Och ang. AGP kort till PCI-E, det funkar inte. Om du inte har ett kort som stödjer båda.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

de flesta moderkort har minst en pata-kanal för att klara av cdspelare, mm. både sata och pata är ide.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Om inte det inte skulle funka kan du ju alltid bygga dig en extern hårddisk! 8)

HD-kabinett


signatur

A-64 X2 5000+ - 2GB DDR2 - NVIDIA GeForce 7900 GTX - HD 800GB SATA RAID - Creative Sound Blaster X-Fi 7.1 - 24" TFT Widescreen

Inaktiv

Som nolimitsoya skrev, 99,99999% av alla moderkort har en eller flera pata/IDE kopplingar. Jag använder själv en IDE som C och 2st sata till diverse så visst går det bra att blanda pata med sata. Vid nyinstallation av operativsystem så får du själv välja om du vill installera på sata eller IDE.

Inaktiv

Tanks alot, lite klarare nu. Vore förargligt om man vore tvungen att ge upp en hd. Ok med grafikkort men en hd på några hundra gb proppad med chit är inte kul att börja krångla med.

1
Skriv svar