Sämre prestanda med senaste catalyst

Medlem
Sämre prestanda med senaste catalyst

Efter att ha installerat senaste Catalyst, 6.11, så märkte jag ganska omgående att prestandan i spel försämrats kraftigt. Och visst, 1600 poäng sämre i 3dmark 06 fick jag också.

Har fått gå tillbaka till gamla drivisarna nu och vips var 3dmark-scoren tillbaka på normal nivå.

Är det någon annan som lider av samma problem eller är det jag som på något unikt sätt lyckats klanta till det?

Ska nämnas att jag har ett x1950xtx.


signatur
nj
Medlem

Avinstallerade du alla "rester" av de äldre drivarna ordentligt (använd gärna Driver Cleaner)?

Medlem

Nix, körde bara vanlig uppdatering. Får pröva med Cleanern.


signatur
Medlem

Gullefjun, håll mig uppdaterad om hur det gick. Jag planerar nämligen på att köpa ett x1950pro ^^

Prova Driver cleaner och skriv sedan om du blev av med problemet...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Nix, körde bara vanlig uppdatering. Får pröva med Cleanern.

Om du bara installerade Cat. 6.11 över de äldre drivarna så var det förmodligen det som ställde till stora problem iom inställningar och i värsta fall tom filer från de äldre drivrutinerna kan ligga kvar då.
Men som sagt, en riktig avinstallation av drivrutinerna, och sedan använda driver cleaner rensar bort alla rester rätt bra så det ska fungera ordentligt.

Medlem

Ok, avinstallerade drivrutinerna, CCC osv. som vanligt och körde med Driver Cleaner efteråt. Installerade därefter 6.11 med samma resultat, får 4900 3dmarks istället för 6500 som jag får med 6.7.

Blir riktigt galen på detta.


signatur
Inaktiv

Varför? Installera de gamla igen. Ingen mening med att ha de senaste om de gör det sämre, det är inte säkert att de senaste gör ett bättre jobb bara för de är av senare modell.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Varför? Installera de gamla igen. Ingen mening med att ha de senaste om de gör det sämre, det är inte säkert att de senaste gör ett bättre jobb bara för de är av senare modell.

Är inte därför jag vill ha 6.11.
6.7 vill inte visa 75Hz i Windows, utan envisas med att ha 60. Har jag de nya är problemet som bortblåst.

Blir ganska irriterande i längden för ögonen att köra med den lägre frekvensen.


signatur
Inaktiv

Du har inte möjligtvis en LCD-skärm? De klarar oftast abra 60hz via DVI


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Ok, avinstallerade drivrutinerna, CCC osv. som vanligt och körde med Driver Cleaner efteråt. Installerade därefter 6.11 med samma resultat, får 4900 3dmarks istället för 6500 som jag får med 6.7.

Blir riktigt galen på detta.

Kan annars tipsa om Omegas modifierade Catalyst-paket. Väldigt trevliga (kör nästan enbart dem för mitt Radeon 9800 Pro) då de är optimerade och tweakade lite mer än vad ATIs egna Catalyst är.
Uppdateras inte till varje version av Catalyst (den nyaste är fortfarande Catalyst 6.9 i grunden), men om det inte är något fel med den drivrutinsversion man redan har som en nyare version inte fixar så ser jag ingen anledning att uppdatera så fort en ny släpps.

Medlem

Jag kör med båda Omega Drivers och CCC. Detta ger högre FPS av någon anledning. ^^


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Du har inte möjligtvis en LCD-skärm? De klarar oftast abra 60hz via DVI

Jo, kör med LCD. Dock har jag aldrig haft problem förut med att köra 75Hz via DVI, med mitt 7900 GTX.

Prövade med Omega, fungerade inte alls, verkar inte stödja x1950-series?

Nu har jag också fastnat på låga 4900 3dmarks med originaldrivrutinerna, känns som en formatering snart är det enda som gäller.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Prövade med Omega, fungerade inte alls, verkar inte stödja x1950-series?

Nu har jag också fastnat på låga 4900 3dmarks med originaldrivrutinerna, känns som en formatering snart är det enda som gäller.

Hmm, Omegas drivrutiner har stöd för exakt samma kort som motsvarande Catalyst-paket från ATI har. Efter en snabbkoll bland ATIs arkiverade drivrutiner så hittar jag inget om att vare sig Catalyst 6.7 eller Catalyst 6.9 har stöd för just X1950-serien (dock X1900), först 6.11 som står att den har specifikt stöd för X1950-serien.

Inaktiv

Kolla att din skärm verkligen stödjer 75 hz. Kan ha varit något skumt förut eller nått... Vad har du för skärm?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Kolla att din skärm verkligen stödjer 75 hz. Kan ha varit något skumt förut eller nått... Vad har du för skärm?

Står i specsen till skärmen att den stödjer 75Hz @ 1440x900. Som sagt, har inte haft problem förut med att köra 75 i samma upplösning men med annat grafikkort.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Står i specsen till skärmen att den stödjer 75Hz @ 1440x900. Som sagt, har inte haft problem förut med att köra 75 i samma upplösning men med annat grafikkort.

Nu var det förvisso ett litet tag sedan jag läste på ordentligt om nyare TFT-skärmar, men vad jag kan minnas så har det varit väldigt standardiserat att via DVI så är det 60Hz som gäller. Använder man däremot VGA-anslutning så kan man nyttja upp till 75Hz.

Medlem

Nu blir jag lite rädd här :\ Har funderat på att köpa ett x1950pro men nu vet jag inte, är det så krongligt med drivrutiner till ATI?

edit: Har ett 6800gt nu


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem
Skrivet av Laxen:

Nu blir jag lite rädd här :\ Har funderat på att köpa ett x1950pro men nu vet jag inte, är det så krongligt med drivrutiner till ATI?

edit: Har ett 6800gt nu

Kan inte påstå att jag haft några större drivrutinsproblem med mitt Radeon 9800 Pro under de år jag haft kortet.
Det jag starkt gillar med ATI jämfört med nVIDIA är att de regelbundet iaf ser till att släppa en officiell uppdatering istället för att det kan komma en version i halvåret, sedan en handfull inom loppet av någon vecka (utöver alla miljardtals betaversioner som läcks från höger och vänster så man vet aldrig vad som är nyast).

Just när det gäller X1950 Pro så är det kortet såpass nytt så innan Catalyst 6.11 släpptes så var man tvungen att ha en specialdrivrutin (som ATI klart och tydligt länkade till på sin hemsida) för att kortet skulle identifieras. Men det var då som sagt pga det var såpass nytt på marknaden att de inte hunnit lägga till stöd för det i Catalyst-paketet (vilket senaste 6.11 ska ha).
Däremot så är det väl det vanliga att buggar i drivrutiner för nya grafikkort kan hittas eftersom, men det är ju lika stor risk oavsett tillverkare med problem där imo.

Medlem

ÅÅ fan, tack för info... Så kan det vara där skon klämmer för mr guldfjun?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Har formaterat och installerat senaste Catalyst, 75Hz i Windows och 6513 poäng i 3dmark 06. Problem solved.


signatur
1
Skriv svar