Inget mer pc-exklusivt från Crytek

Medlem
Skrivet av Prehn:

Om man inte tycker ett spel är värt pengarna så får man väl ge fan i att spela det då. Hela diskussionen är ju helt störd, med argument om att spelet kräver för mycket, och om system kraven är för höga för att det ska funka bra på ens dator så är det ok att kopiera det? Så urholkat jävla dumt argument att man nästan börjar lipa. Kan man inte betala för sig så ska man fan inte spela heller. Vi som betalar för oss får ju även betala för de som kopierar spelen, genom högre priser, sämre kvalitet etc.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Håller med att avsaknad av demos innan orginalsäppet är en miss från tillverkarna som gynnar kopieringen.
Så fort det dyker upp någon form av kopieringskydd eller skyddat koncept typ Steam, så skriker hela pc-spelarvärlden
När fler och fler tillverkare går mot konsoler, så skriker pc-spelarvärlden igen.
Hur f-n ska vi ha det ?


signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av Carolus Rex:

Och att man laddar hem för att testa spelen är det löjligaste jag hört. Har svårt at tänka mig att de flesta som laddar hem spel säger till sig själv när dom spelat igenom spelet, "nu skall jag lägga 400:- på något som inte ger mig något jag redan har!"

Tala för dig själv. Jag köper alla mina spel vare sig jag har tankat hem dom först eller ej. Och jag är inte den enda som gör det.

Haha troligt ^^.
Spelarna har ingen rätt att tanka ner och pröva spelen (NEJ DET HAR DU SOM ANVÄNDARE INTE) om det inte finns ett så kallat DEMO.

Så jävla patetiskt att folk ska låssas att dem har privilegier, hatar piratkopierare.

Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av Carolus Rex:

Och att man laddar hem för att testa spelen är det löjligaste jag hört. Har svårt at tänka mig att de flesta som laddar hem spel säger till sig själv när dom spelat igenom spelet, "nu skall jag lägga 400:- på något som inte ger mig något jag redan har!"

Tala för dig själv. Jag köper alla mina spel vare sig jag har tankat hem dom först eller ej. Och jag är inte den enda som gör det.

Jag tror dig men jag betvivlar att det är vanligt förekommande.

Själv bryr jag mig inte om hurvida folk piratkopierar eller ej. Det kommer folk alltid att göra.

Det som är lite trist att höra är alla försök till rättfärdigande. Det finns inget som rättfärdigar det. Ladda hem och bryt mot lagen. Det är upp till var och en, behövs inga moralpredikningar. Alla vet att det är fel även om man ger sken av att det inte är det.

OM konsekvensen blir att utvecklarna slutar göra spel får man väl acceptera det som ett resultat av sina handlingar. Svårare än så är det inte. Köp en konsoll och fortsätt spela.

Tycker det är synd då PC är riktigt kul att spela på men jag gillar även konsoll samt att jag kan och betalar för mina spel så jag får spela allt mer konsoll bara.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Tala för dig själv. Jag köper alla mina spel vare sig jag har tankat hem dom först eller ej. Och jag är inte den enda som gör det.

Så gott som. Jag känner iaf ingen i min umgängeskrets som har PC som betalar för sina spel. Det enda som står i deras spelhylla är WoW eftersom det inte går att köra pirat. Säger sig självt att de flesta INTE köper sina spel, då skulle inte spelen sälja så förbannat dåligt (jämfört med konsollerna)..


signatur
Medlem
Skrivet av bigsweede:

Håller med att avsaknad av demos inna orginalsäppet är en miss från tillverkarna som gynnar kopieringen.
Så fort det dyker upp någon form av kopieringskydd eller skyddat koncept typ Steam, så skriker hela pc-spelarvärlden
När fler och fler tillverkare går mot konsoler, så skriker pc-spelarvärlden igen.
Hur f-n ska vi ha det ?

Inte jag iaf. Jag brydde mig inte när steam kom med sitt skydd. Eller när bioshock kom med sitt. Så länge det inte störde mig som spelare. Och för mig funkade dom skydden klockrent. Jag tror vi måste försöka se posetivt mot såna här skydd. Men Starforce eller vad det heter är en annan sak... Där nånting installeras i hemlighet utan att bertätta för dig.

Medlem
Skrivet av Manko:
Skrivet av Orbek:

En riktig spelintresserad utvecklare GILLAR PIRATERING OCH SKITER I PENGARNA.

Men hur får man 100 pers att arbeta på ett spel i flera år 40 timmar i veckan gratis? Du får gärna berätta, för det vore guld värt.

40 timmar i veckan? Jag vet inget spelföretag som sitter en normal arbetsdag 5 dagar i veckan. Lägg till 10-40 timmar i veckan så är du närmare en korrekt siffra.

Skrivet av cmd:

De testade crysis på världens bästa speldator som ett par stora företag hade satt ihop för 80 000kr och dom fick upp crysis i 38 FPS i genomsnitt genom hela spelet.. Och då var det med det absolut bästa man kunde ha som speldator..

Helt klart - men jag ser hellre ett spel som man kan spela i flera år och se skillnad på dess grafik efter varje uppgradering till din dator gör än ett spel som ser lika dant ut 5 år senare. Asso, det är ju iofs klart om det ser otroligt bra ut 5 år i rad så är det ju inget att klaga på.
Personligen önskar jag att jag kunde göra alla spel på max, men samtidigt blir jag så jävla glad varje gång jag har råd att uppgradera min dator och ser skillnad på de spel jag spelar.
Sen måste man ju förstå spelutvecklarna lite också - det måste ju vara fans mycket roligare för dom att tänka frammåt snarare än bakåt.

Skrivet av Molotov:

Vad hände med amiga, jo den blev sönderkopierad samma sak kommer hända med PC tror jag tills man hittar nån lösning av problemet om man ens hittar.
Det är inte konstigt att utvecklare går in på konsolmarknaden mer och mer

Nej, den blev utmanövrerad när multimedia PC'n kom igång ordentligt - en dator som även icke spelare hade stor nytta av eftersom de flesta konto använde(r) pc.

Problemet är nog (eller ett av dom åtminstone) att dom lägger ner helt på tok för mycket pengar på allt omkring spelet och svindyra spelmotorer istället för att använda sina hjärnor att göra bra saker av billigare motorer.

Skrivet av Fargo:
Skrivet av Gortie:
Skrivet av Carolus Rex:

Och att man laddar hem för att testa spelen är det löjligaste jag hört. Har svårt at tänka mig att de flesta som laddar hem spel säger till sig själv när dom spelat igenom spelet, "nu skall jag lägga 400:- på något som inte ger mig något jag redan har!"

Tala för dig själv. Jag köper alla mina spel vare sig jag har tankat hem dom först eller ej. Och jag är inte den enda som gör det.

Samma här.
Gjorde samma med crysis. Men eftersom det sög så tog jag bara bort skiten.. Spelade det nån timma efter jag tröttnade på skitspelet

Jag gör samma sak - och min samling av originalspel är definitivt inget att fnysa åt.

Skrivet av zauii89:

Haha troligt ^^.
Spelarna har ingen rätt att tanka ner och pröva spelen (NEJ DET HAR DU SOM ANVÄNDARE INTE) om det inte finns ett så kallat DEMO.

Så jävla patetiskt att folk ska låssas att dem har privilegier, hatar piratkopierare.

Ett demo är ju en bra tanke - men flertalet gånger har (åtminstone jag) man blivit lurad av ett svinroligt demo - men mediokert (kanske rent utav dåligt) fullt spel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

En intressant sak är ju annars att PC-spel faktiskt säljer bättre än konsollspel i sverige. Detta beror väl knappast på att piratkopieringen är mindre utbredd i sverige än i USA?

Crysis var uppenbarligen ett spel som många hellre tankade än köpte. Crytek kanske borde fråga sig vad det beror på istället för att överge PCn.

Å andra sidan kanske det är positivt att Crytek ska släppa spelen till konsoller också, optimeras dom till sån taskig hårdvara så borde det nog kunna flyta på till PC också, till skillnad från Crysis.

Medlem
Skrivet av Ankh:

40 timmar i veckan? Jag vet inget spelföretag som sitter en normal arbetsdag 5 dagar i veckan. Lägg till 10-40 timmar i veckan så är du närmare en korrekt siffra.

Vad har du för källa till det påståendet?

Citat:

Helt klart - men jag ser hellre ett spel som man kan spela i flera år och se skillnad på dess grafik efter varje uppgradering till din dator gör än ett spel som ser lika dant ut 5 år senare. Asso, det är ju iofs klart om det ser otroligt bra ut 5 år i rad så är det ju inget att klaga på.
Personligen önskar jag att jag kunde göra alla spel på max, men samtidigt blir jag så jävla glad varje gång jag har råd att uppgradera min dator och ser skillnad på de spel jag spelar.
Sen måste man ju förstå spelutvecklarna lite också - det måste ju vara fans mycket roligare för dom att tänka frammåt snarare än bakåt.

Du tycker alltså att att Crysis gjorde rätt? Om 5 år kan man säkert spela det på max...
Tycker du verkligen att spelutvecklare ska lägga tid på att göra super-texturer som inte kan användas nu men som kan användas om nåt år och lägga in i sina spel? ...och dessutom måste de nog lägga en spärr i spelet så man inte kan använda dem av "misstag" för då kommer folk till att gnälla att det inte går att spela på max... lite som folk gör här nu...

Citat:

Problemet är nog (eller ett av dom åtminstone) att dom lägger ner helt på tok för mycket pengar på allt omkring spelet och svindyra spelmotorer istället för att använda sina hjärnor att göra bra saker av billigare motorer.

Cod4 är gjort med q3-motorn. Det sålde i miljoner exemplar på ps3 och xbox, men nådde inte miljongränsen på PC.
Där finns en del torrentsidor som skriver ut hur många downloads de har. Ta och kolla upp crysis och COD4 och säg sedan hur många % av dem som köpte spelet också.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Ankh:

40 timmar i veckan? Jag vet inget spelföretag som sitter en normal arbetsdag 5 dagar i veckan. Lägg till 10-40 timmar i veckan så är du närmare en korrekt siffra.

Vad har du för källa till det påståendet?

Citat:

Helt klart - men jag ser hellre ett spel som man kan spela i flera år och se skillnad på dess grafik efter varje uppgradering till din dator gör än ett spel som ser lika dant ut 5 år senare. Asso, det är ju iofs klart om det ser otroligt bra ut 5 år i rad så är det ju inget att klaga på.
Personligen önskar jag att jag kunde göra alla spel på max, men samtidigt blir jag så jävla glad varje gång jag har råd att uppgradera min dator och ser skillnad på de spel jag spelar.
Sen måste man ju förstå spelutvecklarna lite också - det måste ju vara fans mycket roligare för dom att tänka frammåt snarare än bakåt.

Du tycker alltså att att Crysis gjorde rätt? Om 5 år kan man säkert spela det på max...
Tycker du verkligen att spelutvecklare ska lägga tid på att göra super-texturer som inte kan användas nu men som kan användas om nåt år och lägga in i sina spel? ...och dessutom måste de nog lägga en spärr i spelet så man inte kan använda dem av "misstag" för då kommer folk till att gnälla att det inte går att spela på max... lite som folk gör här nu...

Citat:

Problemet är nog (eller ett av dom åtminstone) att dom lägger ner helt på tok för mycket pengar på allt omkring spelet och svindyra spelmotorer istället för att använda sina hjärnor att göra bra saker av billigare motorer.

Cod4 är gjort med q3-motorn. Det sålde i miljoner exemplar på ps3 och xbox, men nådde inte miljongränsen på PC.
Där finns en del torrentsidor som skriver ut hur många downloads de har. Ta och kolla upp crysis och COD4 och säg sedan hur många % av dem som köpte spelet också.

Min källa: Mina bekanta som jobbar inom industrin.
Bra exempel är pågarna på Massive.

Edit: Lägg märke till att jag inte sa att det inte finns någon som har 40h vecka - men JAG vet ingen som har det åtminstone.

Om de gjorde rätt? Njae, om du kunnat välja mellan att konstruera cycklar och månraketer hade du nog själv också valt månraketerna. Det är nog jävligt kul för dom att kunna leka med alla sakerna.
Jag säger inte att det är kul att sitta med ett hackande spel, jag har själv inte så bra dator - men jag vet inte hur många gånger jag faktiskt spelat igenom spel på nytt bara för jag fått nya prylar och kunnat uppleva ett spel på nya "höjder".

Yes, Q3 motorn - men den är starkt modifierad. Försök inte inbilla mig innat. Ta den tid dom la ner på det spelet och lägg på annat.
Visst kan vi kolla upp hur många som laddat ner med hur många som sålt. Men säg mig, vad kommer du fram till då? Har du något som styrker att alla de som ladda kopian spelar det? Finns inte iheller något som bevisar att dom hade köpt spelet om det inte gått att kopiera iheller.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Citat:

Cod4 är gjort med q3-motorn. Det sålde i miljoner exemplar på ps3 och xbox, men nådde inte miljongränsen på PC.
Där finns en del torrentsidor som skriver ut hur många downloads de har. Ta och kolla upp crysis och COD4 och säg sedan hur många % av dem som köpte spelet också.

Snälla lilla du att Cod4 är gjort på quake motorn betyder inte att de sparat på budgeten eller gjort det enklare för sig, COD1 var möjligtvis inte överdrivet omgjord KOD, men från och med Call of Duty 2 har Infinity Ward i princip kallat det sin egen motor då den är HELT 99% omskriven.

Medlem

Hehe hur kan det vara HELT när det är 99% ?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Hehe hur kan det vara HELT när det är 99% ?

"Snälla lilla han" var kass i matte i skolan?
De har nog förövrigt inte lagt ner i närheten av de summor som Crytek lade ner på att utvekla sin cryengine...
Och COD4 är ett jäkligt bra spel oavsett motor och likförbaskat sålde de en fjärt på PC jämfört med konsoll.

Medlem

Vissa spel är bäst på konsoll, vissa spel är bäst på PC. Så har det alltid varit.

När utveckligen går åt det hållet det gör nu är risken att vi PC-spelare får spel som hade varit bäst på konsoll. Vad jag som PC-spelare vill ha är spel som är gjorde för PC inte spel som är portade från konsoll.

Själv beta testar jag AoC, gott om tålamod är bra att ha när man testar ett nytt PC spel. Kan själv lockas ibland av att köpa mig en PS3, slippa alla problem med memory leak, crasher osv. Den biten att konsoll är smidigt och lätthanterligt drar säkert en hel del folk till konsoll.

Synd när utvecklare överger PC, i slutändad är det pengar som räknas, hoppas vi får ha kvar en del bra utvecklare specifikt för PC.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Ankh:

40 timmar i veckan? Jag vet inget spelföretag som sitter en normal arbetsdag 5 dagar i veckan. Lägg till 10-40 timmar i veckan så är du närmare en korrekt siffra.

Vad har du för källa till det påståendet?

Min källa: Mina bekanta som jobbar inom industrin.
Bra exempel är pågarna på Massive.

Edit: Lägg märke till att jag inte sa att det inte finns någon som har 40h vecka - men JAG vet ingen som har det åtminstone.

Jaha, nu läser jag rätt... det är inte lätt ibland.
Jag tyckte att du skrev att folk i spelbranchen bara jobbar 10-40h i veckan, men du skriver ju "lägg till".
^^

Medlem

Jaha då behöver dom lite pengar då.
Nu släpper vi crysis till PS3 oxå OMFG *SUCK*
kan inte vi PC spelare få ha någonting för oss själva eller ?

Medlem

Förstår inte va ni blir sura för att exlusiva spel släpps på andra konsoler de förlorar ju inta ni nåt på bara att andra kan spela spelet som inte har råd med dyra datorer
skulle det va upp till mig skulle alla spel komma till alla konsoler och PC
Synd att de e så lätt och fixa spel på PC olagligt bara

Medlem

Trist verklighet, men så är det. Jag förstår dem helt och hållet. De kan inte göra spel gratis för de stora massorna.

Skriv svar