Medlem
Nytt grafikkort

RAWR,

Har inte använt den här datorn på c:a 1 år p.g.a. artifaktproblem vid använding av program som krävde lite mer av datorn. Antar därför att det är grafikkortet som är kasst. Har under det senaste året använt mig av en Xbox 360 för spel och en laptop för resterande saker men nu är jag är lite sugen på att sitta vid en stationär dator igen.

Det är alltså ett nytt grafikkort som ska inhandlas.

Nätaggregat: Forton/Source 350W FSP350-60THA-P
Moderkort: FUJITSU SIEMENS D1826-G
Processor: Intel Pentium 4 3.0GHZ
Minne: 1024MB (2x 512MB PC3200 DDR SDRAM)
Hårddisk: Western Digital 149GB (IDE)

Har kollat lite på PowerColor Radeon X1650XT 256MB, är det något att ha? Vad skulle ni rekommendera för kort i 1500kr prisklassen?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

7600gt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

X1650XT är ett bra alternativ till 7600GT som nolimitsoya nämner, dock så bör du försäkra dig om det är ett AGP eller PCI-Express-anslutning du behöver i datorn då du inte kan använda ett AGP-kort i PCI-E-sockel, samt tvärtom.

Medlem

Skulle kanske ha nämnt det. Det är PCI-E jag är ute efter.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

mr.bear varför skapar du en ny tråd om ''ny grafikort'' finns ca 3 st sånna här tråd just nu

Inaktiv

offtopic: Ere någon som vet varför det inte går o köpa 7800gtx längre?


signatur

He went from an is to a was before he even had his breakfast.

Inaktiv

för att dom ersatte den med 7900 modellen

Medlem

Jag ska spara till en helt ny dator men kommer inte ha råd med den på ett tag, så jag funderar om det är värt att uppgradera den nuvarnde datorn lite till?

Istället för att bara köpa in ett Sapphire Radeon X1650XT 256MB hade tänkt mig är att köpa in ett nytt nätaggregat så jag kan köpa mig ett Sapphire Radeon X1950PRO 256MB, 1GB extra RAM och antagligen en ny hårddisk. Skulle det vara värt att slänga ut de pengarna på de uppgraderingarna?

Sitter ju bara på P4 3.0GHz, så det är väl där det tar emot lite. Skulle det verkligen vara värta att uppgradera grafikkortet och RAM-minnet eller skulle jag behöva köpa på mig en ny processor då också? Om man även blir tvungen att slänga ut pengar på nytt moderkort och processor känns det som att de pengarna skulle passa bättre på den nya datorn.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Köp ett X1950Pro eller 7600GT och nöj dig med det så länge. Lägg de andra pengarna på den nya datorn.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Köp ett X1950Pro eller 7600GT och nöj dig med det så länge. Lägg de andra pengarna på den nya datorn.

Som sagt, ska jag köpa ett X1950Pro måste jag ha ett nytt nätaggregat eftersom jag bara har ett 350W. Då är det inte ett så bra pris längre.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

jag skulle tro att ditt FSP-agg håller för x1950Pro utan problem(om du inte har 10 hårddiskar eller nåt). men man kan ju aldrig ge några garantier

edit: såg just att ditt agg har 15+10A på 12V. det FSP-agget jag tänkte på har 18+16A. men jag tror fortfarande att det kommer fungera...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av PaddanL:

Köp ett X1950Pro eller 7600GT och nöj dig med det så länge. Lägg de andra pengarna på den nya datorn.

Som sagt, ska jag köpa ett X1950Pro måste jag ha ett nytt nätaggregat eftersom jag bara har ett 350W. Då är det inte ett så bra pris längre.

Är det bra kvalite på nätagget så kan du klara dig utan att byta nätdel... är ju bara prova så märker du

Men å andra sidan... även om du köper ett nytt nätagg nu så kan du ju ta med det över till den nya datorn sen. Så länge man köper bra kvalite och en 500-600W så ska man klara sig fint.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

men sluta rekommendera sådana idiotprodukter! >_<
koppla en mätare till vägguttaget och spela något, och få lite verklighetsförankring. ingen behöver 500w nätagg.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

men sluta rekommendera sådana idiotprodukter! >_<
koppla en mätare till vägguttaget och spela något, och få lite verklighetsförankring. ingen behöver 500w nätagg.

Nej visst 500W är överdrivet, men man vill ju köpa något som håller för framtiden... nätagg är något man inte vill snåla med.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

du kan inte försvara sådana idiotinvesteringar med att de är framtidssäkra. ingen behöver sådan strömförsörjning, oavsett hur man räknar är de aldrig prisvärda, och utvecklingen går sedan länga mot mer och mer strömsnåla produkter som gör så mycket som möjligt för att minska både värmeutveckling och driftkostnader.
tom netburst-draken intel har ju vaknat.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Enligt tillverkarna kräver X1950Pro ett 450W nätaggregat, nu vet ju inte jag så mycket om nätaggregat men rekommenderar tillverkarna det så tror jag på det.

Men ni tror att det fungerar med ett 350W nätaggregat? Vill helst inte slänga pengarna på något som sedan inte kommer att fungera.

Citat:

* Intel® Pentium® 4 or AMD® Athlon® 64 FX CPU's
*CPU running at 2.4 GHz or higher
*450-Watt power supply or greater, 30 Amps on 12 volt rail recommended (assumes fully loaded system)
* PCI Express compliant power supply required. Connect directly to the power supply with a 6 pin PCI Express power connector
* Super VGA or DVI-I compatible monitor
* Microsoft Windows® XP, XP 64, 2000, MCE
* PCI Express X16 compliant slot
* CD-ROM or DVD-ROM drive
* 512MB system RAM minimum
* 480MB available hard disk space


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Tillverkaren överdriver alltid watten för att det ska funka stabilt även med nätagg som är rena skiten (billiga och inte klarar leverera det watt antal som är speciefiserat på nätagget).

Sen har man ju en mindre effekt förlust i bättre nätagg (inte pris som avgör om det är bra eller dåligt, kolla tester).

Edit: Svårt att säga om det funkar då vi inte ens vet vad det är för märke på nätagget. Som sagt är det ett bra/ok märke så bör det funka felfritt... annars kan det bli värre.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem
Skrivet av 8lul:

Edit: Svårt att säga om det funkar då vi inte ens vet vad det är för märke på nätagget. Som sagt är det ett bra/ok märke så bör det funka felfritt... annars kan det bli värre.

Skrev märket och modellen i mitt första inlägg.

Citat:

Nätaggregat: Forton/Source 350W FSP350-60THA-P

EDIT: Precis som Hwergelmer skrev är det 10+15A på 12V på mitt nätaggregat. Rekommenderat för X1950Pro-kortet är 30A på 12V. Verkar som det är lite för lite alltså.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

watten kan du i princip bortse ifrån. de rekomenderar 30A. du har 25A och ett bra märke, jag tror att det kommer fungera. men vad vet jag, jag har blivit stämd 250 ggr

edit: såg inte din edit...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

vissa tillverkare (av nätagg) specar railen för sig, dvs de belastar inte alla rails samtidigt utan ser vad de kan dra ur 12v utan någon som helst belastning på de andra.
lita inte på tumregelsmässiga rekommendationer från tillverkaren efftersom de aldrig är ens i närheten av verkligheten, utan kolla upp vad kortet faktiskt drar. det finns många hårdvarutestsidor som gör sådana tester.

igen, vill man skaffa sig lite verklighetsförankring så är det bäst att mäta själv och se vad ens dator faktiskt drar från nätet. man kan alltid vara säker på att den drar mindre på insidan än vad den gör på utsidan.
det som är viktigt är att nätagget lämnar ren, rippelfri ström med rätt spänning och utan avbrott. inte att man kan koppla in en mindre by till +12v, enl spec.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

...det finns många hårdvarutestsidor som gör sådana tester

...och jag hittar inte en enda.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

nj
Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av nolimitsoya.:

...det finns många hårdvarutestsidor som gör sådana tester

...och jag hittar inte en enda.

Hade du klickat på länken till testet där Radeon X1650XT och Geforce 7600GT (bla) jämfördes som jag länkade till så hade du sett

Medlem
Skrivet av nj:

Hade du klickat på länken till testet där Radeon X1650XT och Geforce 7600GT (bla) jämfördes som jag länkade till så hade du sett

Jo, gjorde det men hittade ingen direkt info om hur mycket X1950Pro drar. Kollade i och försig inte igenom speciellt noggrant, får göra det efter min 4 timmars bilfärd som väntar.

EDIT: Eftersom det verkar vara på gränsen om det ska fungera är det kanske bäst att köpa nytt nätaggregat? Då återgå jag till frågan jag ställde tidigare. Tycker ni att jag borde lägga pengar på att uppgradera nätaggregatet, grafikkortet och RAM-minnet eller ska jag lägga undan de pengarna? Om man nu ska köpa ett nytt nätaggregat, vad ska man ha för något?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Testa först innan du köper nytt.
Jag har ett nätagg på 420watt, ingick i mitt paket jag köpte, men löst kostade det under 300 kr om jag minns rätt. Det klarar att driva min dator utan problem. Så du behöver inte lägga ut 1000 spänn på ett 600 watts nätagg för att driva din. Du borde klara dig på vad som helst egentligen. Personligen tror jag det finns en stor chans att ditt nuvarande faktiskt kommer klara av det.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av Bewise @ SweClockers:

Åtminstonde gällande fläkten så låter den inte så värst mycket, kör med RivaTuner där jag har skruvat ner fläkten ännu mer så nu hörs den inte alls. Systemet jag kör på är en C2D E6300, 2gig ram, 2 sata hårddiskar, en dvd-brännare och chassit är ett Antec NSK 3300 med ett 300 watt nättag.

Som de låter på honom sitter han på det nätaggregatet som följer med Antect NSK 3300 chassit. Det är 8A + 14.5A på 12V och eftersom mitt nätaggregat ligger på 10A + 15A tycker jag ju att det borde gå bra. Aja, det är väl bara att testa sig fram. Fungerar inte kortet med mitt nätaggregat är det ju bara att köpa ett nytt.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Upprepningar verkar vara det bästa sättet att få folk att förstå


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Upprepningar verkar vara det bästa sättet att få folk att förstå

Upprepningar? Jag har inte sett någon direkt information på att grafikkortet fungerar på ett nätaggregat sämre än 30A på 12V, förutom inlägget jag hittade på SweClockers. Jag har hittat ett antal andra inlägg (på andra forum) som säger att det inte fungerar på 30A på 12V.

Som jag nämnde tidigare vill jag inte slänga ut allt för mycket pengar på den här datorn eftersom jag sprar ihop till en helt ny, men nu tar jag ett X1950Pro och om det inte fungerar med mitt nätaggregat finns det ju inte så mycket mer att göra än att köpa ett nytt.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Och det är ju precis det som sagts ett antal gånger sen mitten på första sidan:).
Du blir säkert nöjd. Måste du däremot köpa ett nätagg så kan du ju passa på att köpa ett som är framtidssäkrat till nästa dator du ska köpa i sommar eller vad det var. Förutsatt att du ska bygga det från scratch själv dvs.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Måste du däremot köpa ett nätagg så kan du ju passa på att köpa ett som är framtidssäkrat...

Vad är ett framtidssäkert nätaggregat då? Jag har kollat lite på Cooltek CT 500, är det något som man kan kan tänka sig trycka in i en ny dator om något år?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Ja jag har inte den blekaste aning om vad som kommer vara tufft i framtiden. Men skulle inte tro att man kommer behöva sådär väldans mycket mer watt. Tror tillverkarna börjat förstå att det är fullständigt cp att en dator drar mer ström än ett litet land i Afrika, speciellt om det inte verkligen behövs.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

12
Skriv svar