Medlem
HD-TV

Är det någon här som har en HD-TV?
En riktig HD-TV som klarar 1080p, menar jag.
Jag går och funderar lite på det men utbudet verkar vara begränsat, iaf på 32-tummare.
Sony t ex har inte ens någon sådan TV.
Jag vill inte ha en större då det dels kostar mer och sen blir det för stort.
Någon som är insatt på TV-marknaden idag kanske kan tipsa, vad ska man tänka på?


signatur

yolo

Medlem

Moo, vi har en HDTV här hemma. Modell vetifan, jag har inte brytt mig så mycket, men den ska klara av 1080p vad jag vet... Jag kan ta reda på lite info om du vill, det är en 36-tummare eller 42-tummare om jag minns rätt.

(Jag är mer av ett pc-freak än ett tv/konsoll-freak, men det lär ju ändras rätt så fort)

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Moo, vi har en HDTV här hemma. Modell vetifan, jag har inte brytt mig så mycket, men den ska klara av 1080p vad jag vet... Jag kan ta reda på lite info om du vill, det är en 36-tummare eller 42-tummare om jag minns rätt.

(Jag är mer av ett pc-freak än ett tv/konsoll-freak, men det lär ju ändras rätt så fort)

Hmm ju gärna, men den lär väl ha kostat en del va?
Jag undrade lite om vad mer man ska titta på än själva upplösningen .


signatur

yolo

Medlem

Säljs det ens ännu?

720p / 1080i går spel och film i hemma hos mig... det räcker mer än väl ännu så länge eftersom jag inte äger något som kan mata tvn ordentligt ändå... Jo, xboxen förresten... och datorn.

Vad gillar du bäst bringer, 720p eller 1080i ?
Jag föredrar 720 men en kompis hävdar att 1080 känns bättre... beror kanske på tv.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

En tv som visar trueHD eller vad ni vill kalla det. 1080p inte 1080i går nog loss på minst 35 tusen i sverige. Sen vill du ha en som klarar 1080p60 som klarar av att visa det pixelmappat och inte overscannar.

det blir en betydlig skillnad när du kopplar din dator till tv'n, märks oxå skillnad på 1080p och 1080i när du kollar på t.ex. sport. det är för att i 1080p så visas bilden på en projicering, medans 1080i projicerar bilden 2 ggr.

den minsta vad jag vet som klarar 1080p ligger på 37". men mycket möjligt att jag har fel där

men i dagsläget tycker jag itne det är värt att betala för en 1080p tv.

Medlem
Skrivet av jimmi:

...men i dagsläget tycker jag itne det är värt att betala för en 1080p tv.

Nej, inte läge att köpa ännu. på ett ganska bra tag, skulle jag tro.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En hd-projektor skulle va nice och ha


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Säljs det ens ännu?

720p / 1080i går spel och film i hemma hos mig... det räcker mer än väl ännu så länge eftersom jag inte äger något som kan mata tvn ordentligt ändå... Jo, xboxen förresten... och datorn.

Vad gillar du bäst bringer, 720p eller 1080i ?
Jag föredrar 720 men en kompis hävdar att 1080 känns bättre... beror kanske på tv.

Mm har aldrig kollat på skillnaden, i o m att jag inte ens har en HD-TV el känner nån som har det (bor i "skogen").
Men jag får väl lugna mej, 35 papp är mycker mer än jag kan tänka mej lägga ut för en TV :baby:
hur ska man då få råd med Wii, PS3, ny dator och kanske resa nånstans också... *bortskämd västerlänning-gnäll*


signatur

yolo

Inaktiv

En 32" i 1080p är det verkligen lönt? Blir väldigt små bildpunkter.

Medlem

Är det inte bättre att köpa en någelunda billig 720p tv idag om man nu måste ha en ny tv direkt? ska man spara kan man ju lika gärna vänta in SED-TV som slår LCD/Plasma med hästlängder.

Inaktiv

SED kommer bli förbannat jävla bra. Men den stora nackdelen lär vara priset där med, sen får vi väl se hur det blir med inbränningar. jag vill itne vara först ut och testa. De första SED-tv apparaterna skulle kommit innan sommaren men blev uppskjutna till våren 2007, just på grund av att de är så dyra.
men det kan det väl vara väl värt? över 100 000:1 i kontrast och 180 graders viewing angel.

Medlem
Skrivet av jimmi:

men det kan det väl vara väl värt? över 100 000:1 i kontrast och 180 graders viewing angel.

100 000:1? Jag tror jag har 1000:1...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

vad är 1080i och vad är 1080p för upplösningar (lite n00b jag vet vilken upplösning vår tv klarar men inte detta)


signatur

Bengebolle

Inaktiv
Skrivet av rbnlenin:

vad är 1080i och vad är 1080p för upplösningar (lite n00b jag vet vilken upplösning vår tv klarar men inte detta)

1920 × 1080

Medlem
Skrivet av jimmi:
Skrivet av rbnlenin:

vad är 1080i och vad är 1080p för upplösningar (lite n00b jag vet vilken upplösning vår tv klarar men inte detta)

1920 × 1080

hupps vår tv klarar 1280x960/1366x768


signatur

Bengebolle

Medlem

Under 40tum skulle inte jag köpa idag om jag skulle inhandla tv

Speciellt om man ska köra konsoll och ex köra 2pers på samma tv så är 32tums uber litet imo.

Man vill ju inte gärna sitta precis framför rutan för att se..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Under 40tum skulle inte jag köpa idag om jag skulle inhandla tv

Speciellt om man ska köra konsoll och ex köra 2pers på samma tv så är 32tums uber litet imo.

Man vill ju inte gärna sitta precis framför rutan för att se..

Hmm iofs sant, har jag inte tänkt på. Men när man ska se på film, TV, dator, blir inte skärmen för stor då? (jag har inte möjlighet att sitta långt ifrån)


signatur

yolo

Medlem

för stor? om du kan se alla fyra hörnen samtidigt är den inte för stor


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
1
Skriv svar