Medlem
Nytt Grafikkort??

Hej!

Sitter idag på ett Gforce FX 5900 Ultra 256 MB (AGP) men det är lite segt när jag kör BF 2142. Så jag tänkte införskaffa mig ett lite bättre kort för ca: 1500-2000 kr. Så jag har två frågor....kommer det att bli någon skillnad och vad rekommenderar ni??

Det som sitter i burken är en AMD Sempron 3200+,1.5 Gig Ram samt Moderkort med AGP!

Har tänkt uppgradera ordentligt om nåt år eller så, men det är inte aktuellt just nu. Vill bara att det ska funka så bra som möjligt med det jag har just nu.

Inaktiv

Titta på ett begagnat kort från X800/850-serierna. De är en bra bit bättre än ditt nuvarande kort och kostar dessutom under tusenlappen. Ett X800Pro klarar BF2 i skaplig upplösning med medel/hög grafik.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Helst ett Nvidia-kort... Har aldrig direkt gillat ATI.....

Inaktiv

Finns ju ett relativt nytt kort vid namn 7600GS, de ligger strax
över tusenlappen skulle jag tro. Kolla klockfrekvenserna och köp det som ger mest för pengarna


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Sedan så kan man ju fråga sig om det är värt att lägga pengarna på ett 7600GS för att byta ut ett FX5900 Ultra.
Ett bättre val skulle nog vara ett 7600GT som har börjat dyka upp från lite fler tillverkare för AGP nu vad jag kunnat se på Prisjakt.
Dock så verkar iaf Club3Ds kort vara underklockat, så det vill man nog passa sig lite för, men Gainwards (varav det dyrare är fabriksöverklockat) eller Leadteks varianter är bra köp.

Inaktiv

Glömde att de finns för AGP också. Väl påpekat.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Är det inte lättare att bara gå till närmaste elektronik affär och säga följande : Ursäkta har ni ett grafikkort som klarar BF 2142 ?

Inaktiv

Ja det är skitbra, då får man ett 7300LE för 4000 kr.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det kommer väl ett X1900XT till AGP snart? =O


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

OO, är det sant? Bara det kostar under 2000:- men det gör det väl inte? 2500 är väl vad 1900xt ligger på?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Allvarligt, är 7300LE bra? sitter med en sån (512mb) om det är nödvändigt att veta.
BF2142 funkar bra för mig men blir lite kämpigt där vid Normal/Hög inställningar:P

Inaktiv

7300LE är inte bra för spel :). Poängen jag ville visa var att om man frågar nån på en vanlig elektronikkedja typ Siba så säger de att de har ett bra kort till ett bra pris, när man egentligen får ett skräpkort till lverpris


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av InDoc:

Allvarligt, är 7300LE bra? sitter med en sån (512mb) om det är nödvändigt att veta.

Beror väl lite på vad man jämför med, men kort och gott; nej, det är inget vidare grafikkort.
Lågprestandakort för lågbudgetsaker, sedan att en del OEM-tillverkare väljer att kasta in sådana kort i, annars, monsterdatorer och stoltserar stort med "jättehögsiffra MB grafikminne!" som är helt meningslöst för grafikkortet är för långsamt för att kunna ha användning av så mycket minne.
Att det dessutom är ett LE-kort hjälper inte, LE-suffixet brukar oftast använda på långsammare modeller i nVIDIAs serier.

Enkelt sett så fördelas grafikkort oftast in i tre "huvudserier"; högprestanda, mellanting och lågprestanda/budgetkort.
Ser man på nVIDIAs nuvarande kort så är det 79x0 som är högprestanda (och 8800-serien tar över den klassen).
Mellanprestanda är 7600-serien.
Lågprestanda är 7300-serien.

Sedan fördelas dessa kort upp med massvis av olika suffix (XT, Pro, GT, GS, SE, LE, osv).
Dock så är det inte alltid det stämmer att bara för att ett kort tillhör serien X så är det snabbare än alla kort från serien Y. Det snabbaste kortet i Y-serien kan tex vara ett bättre val än det långsammaste kortet i X-serien i vissa fall.

Medlem

Tack för alla inlägg!! Blev glatt överraskad över responsen. Jag köpte mig ett Gainward 7600GT för 1950kr.

Tack än en gång!!!

1
Skriv svar