Hastighet på router...

Inaktiv
Hastighet på router...

Tja...hur man får reda på vilken hastighet ens router klarar? Jag är i valet och kvalet att uppgradera mig till 100Mbit nämligen...har 10Mbit idag och det puttrar på i 1.2MB/s ungefär

För tillfället har jag en Netgear WGT624

Vilken router är bäst att använda vid 100Mbits hastighet?

Inaktiv

nej du kommer inte få ut 100Mbit/s med din nuvarande router, jag skulle tippa på att du kan maxa den i runt 30Mbit/s under optimala förhållanden med en bra config. I dag vet jag inte om det finns någon router som har kapacitet att plocka 100Mbit/s och du kan nog bli tvungen att köpa ett nytt kort till datorn.

Vill du få ut max vad som går att få så får du nog nöja dig med 60-70Mbit med nuvarande WLAN lösningar. Men det kräver att du hostar upp runt 1500spänn för en ny router.
Jag har inte följt WLAN utvecklingen på ett tag men jag tror fortfarande inte 802.11n har blivit en standard än.

Vill du få ut bra hastighet är det bara att hålla sig till trådbundet nätverk, eller vänta ett tag. Vill minnas att Belkin och Buffalo hade riktigt bra hastigheter på sina trådläsa lösningar i jämförelse med andra tillverkare.

Jag skulle helt enkelt avråda dig att köra trådlöst om det är bra hastighet du vill få ut. Köp hellre en lite äldre burk och kör ett linux OS på den så kan du ha den stå på dygnet runt och tanka/seeda

Inaktiv

Jag kör med sladd kan tilläggas...får för kass ping med WLAN

Medlem
Skrivet av Jinx:

Jag kör med sladd kan tilläggas...får för kass ping med WLAN

Då borde din nuvarande router fungerar utan problem.


signatur
Inaktiv
Skrivet av cammo:
Skrivet av Jinx:

Jag kör med sladd kan tilläggas...får för kass ping med WLAN

Då borde din nuvarande router fungerar utan problem.

Ja det är klart den fungerar, men jag är mycket tveksam till att den klarar 100Mbit ut mot nätet...internt klarar den säkert 100Mbit

Det som står på routrarna är vad den klarar mellan en ethernet-port till en annan, inte WAN-porten

Inaktiv

suck vadå? jag ser ingenstans ett enda ord om throughput...
vid en snabb googling verkar det att den där routern ska klara någonstans kring 60mbps, vilket ju kan vara lite surt om man tänkt ha en 100mbps-lina.

jag föreslår (som vanligt) en gammal pc och en switch samt ipcop eller freesco, alternativt en linksys-router. första alternativet är nog både billigast (beror på konfiguration givetvis) och mest flexibelt...

gigabitswitchar är ju dessutom billiga numera (<500kr) och korten kostar inte mycket heller.
kontainerfyndad 486:a=0kr (eller 100kr för en burk på loppis)
2st nätverkskort varav ett 1gb=250kr
1gb switch=500kr
750kr för en router som blir svår att slå för rimliga pengar.

edit: ifs, om man inte tänker låta routerdatorn extraknäcka som fil- och mailserver så behöver man ju inte ge den ett gb-kort, och då sparar man någon hundralapp ytterligare. tänker man göra det vill man nog iaf ha en p2:a...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

Vad som står specifierat och vad en router klarar av är två oerhört skillda saker.
Min ZyXEL Prestige 334 (inget WLAN) har 10/100Mbits interface både på WAN och LAN-portarna, men av min 15Mbps-uppkoppling via ethernet så får jag ut ca 10Mbit i båda riktningarna när jag har routerns brandvägg aktiverad, stänger jag av den så kommer jag upp i 15Mbit, och det är rätt precis vad routern maximalt klarar i båda riktningarna samtidigt enligt en del tester jag läst.
Problemet är helt enkelt att hårdvaran i de billigaste routrarna inte är kraftfull nog för att hinna skriva över alla paket från WAN-porten till LAN-portarna och blir därför en kraftig flaskhals som drar ner prestandan rejält.
Finns många trådar i forum som diskuterar vilka routrar som ska klara av en 100Mbps, och det är inte särskilt många, och för dem så får man vara beredd på att betala 1000-2000 kr.
Det billigaste alternativet är en äldre Pentium 2/3-dator med dubbla NICs, valfri *nix-dist som är gjord för att agera router och en switch.

Inaktiv

Tackar så mycket för svaren...slutsatsen är alltså att man varken kan läsa sig till eller få reda på hur mycket routrarna klarar i praktiken. Man kanske skulle hosta igång sin gamla t-bird 900

nj
Medlem
Skrivet av Jinx:

Tackar så mycket för svaren...slutsatsen är alltså att man varken kan läsa sig till eller få reda på hur mycket routrarna klarar i praktiken. Man kanske skulle hosta igång sin gamla t-bird 900

Det går som sagt att hitta trådar om det i diverse forum (ett exempel är den här tråden hos SweClockers som innehåller rätt mycket matnyttigt), samt att det finns ibland en del prestandatester att hitta mellan olika routrar. Dock så får du som sagt vara förberedd på att en sådan router kommer kosta minst en tusenlapp iaf, och då är det ändå inte helt säkert att den klarar av exakt 100Mbit.

Inaktiv

det låter som en bra idé. underklocka och undervolta den, och modifiera kylningen något, så går den säkerligen köra helt eller nästans helt passivt - beroende på hur stora ingrepp du vill göra i chassit.
även kraftigt underklockad bör den vara kraftig nog att använda som server för både ner- och uppladdningar, och fillagring för lan:et.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

signatur

Man kan göra så men det är inte rätt.

Medlem

Ja soya, MEN dom länkar till en trådlös router, så vad ska man göra? inga ger ju tips, bara gnäller.. som du


signatur

snestreck woicer

Inaktiv

det är sladdrouter som diskuteras, så läs tråden först-


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av WGT624:

Internet/WAN: 10/100 Mbps (auto-sensing) Ethernet, RJ-45

Ni undrade väll hur mycket den klarade med WAN, 10/100Mbps

Medlem
Skrivet av Xphome:

Ni undrade väll hur mycket den klarade med WAN, 10/100Mbps

Ja WAN, inte WLAN


signatur
1
Skriv svar