Tänkte uppdatera, behöver lite hjälp om jag kan få =)

Inaktiv
Tänkte uppdatera, behöver lite hjälp om jag kan få =)

OK, hej på er allihopa, nu är det så att jag har följande dator:

Grafikkort: GForce 6600 GT
Moderkort: nForce 3 S-939, bara PCI inge PCI-Exp.
Processor: AMD Athlon 64 S-939.
RAM-minne: 1024 MB.

Jag har en budget på ca. 6500 svenska riksdaler som jag tänkt använda till att uppdatera min dator eller tycker ni jag borde vänta med det tills DX10 och Vista kommer? Är säkert ett tag tills jag byter till Vista (2 år kanske).

Blir grymt tacksam om ni kommer med tips på hur jag borde uppdatera för att få en optimal spel dator för nutida och framtida spel! Tack i förväg!

DarthZ


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Med den datorn skulle jag bara köpa ett bättre grafikkort i dagsläget. Kanske ett 7600GT. I övrigt tycker jag att det är lite overkill att köpa nytt om du inte verkligen har höga krav på spelen.

Du har alltså ett AGP grafikkort eftersom du skriver att du inte har PCI-e?

Inaktiv

Precis, har AGP i nuläget.

Jag tänkte uppgradera till jul, så efter det blir det kanske inte en uppdatering på ett år eller så.

Skulle gärna vilja uppdatera mitt moderkort så jag har PCI-Express (kanske ett nForce4 med S939 så jag inte behöver slänga bort min AMD).

Men ett Sapphire Radeon X1950XT då? Är det bättre än 7600GT?
Vill inte ha GForce längre, haft mycket problem med drivrutiner pga. nVidia.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

x1950xt är mycket bättre, men kräver ju då också ett nytt moderkort så kostnaden för det grafikkortet blir ju då typ ~2,500+~1,000 vilket jag tycker är väldigt mycket.
Ska du göra den uppgraderingen bör du ju isf också byta ut processorn (inte så hett att köpa ett 939 moderkort då det ändå är på väg bort) och då ryker minnena med det och så har du köpt en ny dator. Vill du göra det så go for it, men jag tycker att det är lite overkill som sagt.

Edit: Kan se skillnaderna mellan x1950xt och 7600gt i olika spel och inställningar här
http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=...

Inaktiv

OK, tack för informationen.

Så min burk är alltså värdelös i "uppgraderings" anseende? Jag menar, jag skulle alltså behöva lägga ut en massa pengar för att få lite uppgradering?

Så att köpa ett nForce4 med S939 (så att jag kan behålla min processor), ett X1950XT, 1GB RAM (så att jag har 2GB ) är alltså ingen bra idé och det skulle inte räcka i ca. 2 år utan att jag skulle behöva uppgradera igen för att kunna köra de senaste spelen med hyffsade inställningar?

Jag har ju ca. 6500 kr vilket borde räcka till det jag skrev (X1950XT, 1GBR, nF4). Och är GForce 7900 GT bättre än X1950XT?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Pengarna räcker, t o m för att uppgradera hela datorn. Det är mer en fråga om pengarna som du spenderar ger dig valuta. Det får du svara på själv. Jag tycker inte det. Om datorn håller i 2 år till efter en uppgradering? Omöjligt att svara på då det kan komma "hopp", men ja, beroende på hur kräsen du är med inställningar i spelen.
Men om vi räknar i runda slänga på vad du vill uppgradera...
GFX 2,500
RAM 1,200
MOBO 1,000
----------------
4,700

Du får förvisso en mycket stekigare dator än om du bara köper RAM (vilket jag tycker är onödigt om du är på g att uppgradera inom en snar framtid. Spelen hjälps inte mycket av 1Gb till) och 7600GT.

Den är alltså inte värdelös i uppgraderingshänseende. Den är bara inte värd att uppgradera, för skillnaden i kostnad att köpa nyare saker är för liten för att inte motivera ett helt nytt köp. För lite pengar till så får du en mycket bättre dator.
En C2D kostar dig lite över/lite under 2,000 (beroende på modell) och då har du en processor som presterar på en helt annan nivå. Så för 2,000 mer så får du då en mycket bättre dator.
Vore jag som du och tycker att datorn inte riktigt funkar att spela med nu, så skulle jag köpa ett grafikkort nu och uppgradera när det verkligen är dags att byta ut allt. Alternativt köpa alla fräscht nu, men att uppgradera tror jag är slösaktigt om man ser på ett lite längre tidsperspektiv.
Du kan se här hur en uppgradering av processorn skulle hjälpa olika spel/program.
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=433&m...

Inaktiv

Det är alltid svårt det där med uppgraderingar. Sitter själv med en en 939-plattform. Jag tänker köra vidare med den ett tag och kommer att uppgradera minne och grafik (har 6800GT).

Vad har du för processor? En idé kan vara att köpa [http://www.webhallen.com/prod.php?id=59842] och [http://www.webhallen.com/prod.php?id=63186]. Då har du ett PCIe kort den dagen då du skall uppgardera resten, om 1-1.5 år kanske. Men det sorliga är ju att det allt blir så gammalt fort. Eller så kör du vidare med det du har ett tag till och byter allt lite längre fram.

Inaktiv

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48388 och ett 7900GTO tycker jag är ett bättre val :).
Ska du köpa en ny processor ska du väl helst satsa på AM2. Man får en 3800+ för en tusenlapp, rätt potent processor för spel i min mening.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ja, det lät som en bra idé, eftersom jag har bestämt mig för att uppgradera nu till jul.

Jag kan t.ex. inte spela Warhammer: Mark of Chaos demot på min burk som jag har nu; och därför börjar det kännas som iaf något kräver uppdatering. Medieval: Total War 2 kraschar varannan sekund (pga. RAM efter några timmars sök på deras forum). Har ifs inga problem med något annat spel men eftersom jag vill kunna spela de senaste spelen som släpps så vill jag uppgradera och när jag ändå håller på känns det som jag skulle vilja uppgradera ganska mycket; och då är det ju lika bra att slänga in ett moderkort med PCI-Exp; och eftersom mitt AMD Athlon 64 är mindre än ett år så känns det inte som jag behöver byta ut den.

Och förresten, ett X1950XT är väl mycket bättre än ett GeForce 7950GT 512MB? Finns ju ett X1950XT 300 spänn billigare på komplett (ca. 2500kr); även riktigt sugen på att inte stödja nVidia och GForce korten mer.

Och Karmalicious, vad har du för förslag på grafikkort och RAM isf? http://www.webhallen.com/prod.php?id=59842 (Asus - Socket 939 - ATX VIA K8T890 (A8V-XE) - SATA / PCI-E) lät ju som en bra idé pga. S939 och PCI-E. Fast den har bara 1 PCI-Ex16 slot; fast det borde väl inte ändra något för framtiden? Eller tycker du det är lika bra att jag kör på nForce4 för 1500kr ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313606 )?

Just nu funderar jag på att köpa ett X1950XT och sen vet jag inte vilket M/K och vilket RAM jag borde köpa (vill nog inte uppgradera processorn, kanske uppgraderar M/K och processorn senare igen). Tack för alla svaren! Fortsätt kom med lösningar så blir jag ännu gladare!


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

nj
Medlem
Skrivet av DarthZ:

Och förresten, ett X1950XT är väl mycket bättre än ett GeForce 7950GT 512MB? Finns ju ett X1950XT 300 spänn billigare på komplett (ca. 2500kr); även riktigt sugen på att inte stödja nVidia och GForce korten mer.

Anledningen till det låga priset var att det kortet tillhörde förra veckan Kompletts veckans erbjudande och är nu utbytt till andra varor. Priset ligger nu på 2849 kr för Sapphire kortet.

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av DarthZ:

Och förresten, ett X1950XT är väl mycket bättre än ett GeForce 7950GT 512MB? Finns ju ett X1950XT 300 spänn billigare på komplett (ca. 2500kr); även riktigt sugen på att inte stödja nVidia och GForce korten mer.

Anledningen till det låga priset var att det kortet tillhörde förra veckan Kompletts veckans erbjudande och är nu utbytt till andra varor. Priset ligger nu på 2849 kr för Sapphire kortet.

Fortfarande inte speciellt stor skillnad prismässigt? Fast fortfarande, är X1950XT bättre?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Nu har jag kommit på en ny idé, jag köper ett nytt S-939 PCI-Ex moderkort och sen köper jag ett GF8800. Efter kanske ett halvår så köper jag sedan 1GB RAM och sen ett nytt moderkort + processor! Ska jag göra så?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Låter dyrt :). Vad har du för processor egentligen?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Oj, glömde jag skriva det?
AMD 64 Athlon 3700+, uppklockad ganska mycket.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

du behöver ingen ny processor :- p

1
Skriv svar