RAM dags (igen...) PC3500

Inaktiv
RAM dags (igen...) PC3500

Nu ger jag upp letandet efter nya minnen och vänder mig till er här på forumet.
Jag håller på att uppgradera min dator för fullt och vill nu ha ett par PC3500 2x1024 minnen men jag kan inte hitta några förutom på komplett.se (corsair xms). Skulle vilja ha ett par olika exemplar att jämföra med, inte ta "första bästa" även om xms minnena har fått bra kritik.

Har dom slutat tillverka dessa 433MHz minnen helt?? Finns ju inga att hitta via buggy.nu heller.

Inaktiv

Jag letar också minne. Fick denna rekommendationen på techsweden.org. [http://www.memory-configurator.com/products/description/2Gb_A...]

Jag skickade efter igår, skriver gärna här hur det har gått.

Inaktiv

Men dessa minnen funkar väl inte på ett A8N32SLI Deluxe ??
Antingen PC3200 eller PC3500?

Frågan är ju om man tjänar något nämnvärt på att sätta i 433MHz minnen jämfört med 400MHz. Jag ska köpa ett 8800GTX så fort dom kommer in på lager igen så jag vill gärna ha ett par minnen som kan arbeta snabbt. Nu sitter jag med 2x512 Kingston valueRam cl 3 och 2x512 Twinmos cl 2.5
Annars så har jag tittat på Kingstons Hyperx 400mhz minnen, och deras 433mhz men dom är ju nästan omöjliga att hitta.

Vad har ni för förslag eller rekommendationer?

Inaktiv

Oklockat så är hastigheten på fsb för det moderkortet 200 Mhz. Det vill säga att oavsett vad för minne du stoppar i så går det i PC3200-hastighet. Så har du inte tänkt att överklocka så har du ingen användning för varken 433 Mhz eller de som jag länkade till, utan det går utmärkt med ett par vanliga PC3200-minnen.

Tanken med min länk var att du skulle kunna kika runt lite, de har ett stort utbud till bra priser. Men som sagt, skall du inte överklocka så är dessa helt ok [http://www.webhallen.com/prod.php?id=26134].

Inaktiv
Inaktiv

Isåfall så är Hyperx minnena både billigare och bättre
2 192kr
2-3-2-6-1

Eller iaf lika bra.

Inaktiv

Det verkar ju vara ett bra pris på hyper-x. Vilka hyper-x är det? Det är lite svårt att ge dig råd om minnen då du är lite knapphändig med info hurvida du skall överklocka mm.

Men köp du dina hyper-x, det är inga dåliga minnen.

Inaktiv

Detta var Kingston HyperX pc3200 2x1024 cl2 som jag angav.

Jag vet inte om jag ska överklocka något i dagsläget. Men jag vill ha snabba minnen som inte agerar (för stor) flaskhals när jag byter ut mitt 7600gs mot ett 8800gtx. Använder just nu en AMD64 4400+ x2 cpu.
De olika testerna jag läst om hyperx och Corsair XMS pc3500 har visat att dessa går bra både oklockat som klockat.
Vad gäller pc3500 så verkar det inte finnas mycket mer att välja på och priserna är i högsta laget jämfört med pc3200.

Inaktiv

Prestanda pc3500 vs pc3200 är lika om du kör oklockat. Corsair och Kingston är båda bra minnes tillverkare. Skall du i framtiden klocka så handlar det mycket om tur om du köper 3200. Köper du däremot de första jag länkade till så är de garanterade att klara en fsb på 250 dvs 500Mhz minneshastighet eller pc4000 om man så vill. hurvida du märker någon skillnad på cl 2,5 eller cl 3 skall jag låta vara osagt. Men jag har inte ens kunna mäta skillnaden i super pi ([http://www.nordichardware.se/performance/list_superpi.php]) när jag har provat olika värden på mina minnen. Eftersom jag kör klockat så vill jag ha lite vassare minen, men skulle jag köra oklockat så hade jag köpt vanliga Value-ram. Du kommer inte märka någon prestanda skillnad med ditt nya grafikort.

Jag rapportera gärna hur mina Adata går som jag beställt enligt ovan. Adata är också en känd och bra minnestillverkare.

Medlem

Om du har en AMD 64 4400 X2 är det större risk att din processor utgör en flaskhals för ditt 8800 än att minnena gör det. Eftersom du har en AMD-processor ska du fokusera på timings i första hand och frekvenserna i andra hand.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Tycker det är bortkastade pengar att köpa mer ram till ett system som kör på ddr(1). Som Langos sa, så kommer det vara mycket troligare att din processor är en flaskhals vid byte till 8800-serien. Och ja då ska man helt plödligt ha en ny cpu vilket resulterar i att du måste uppgradera till DDR2 och nytt moderkort oxå.

Så i mina ögon slösa inte massa pengar på DDR(1) minnen då du ändå snart kommer behöva DDR2.

Vad har du för minnen idag?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

8lul: Jag använder just nu 2x512MB Kingston ValueRam och 2x512MB TwinMos i dual channel. Kingston minnena är cl3 och twinmos'en cl2.5
PC3200 alla fyra.

Jag får nog hålla med er här vad gäller cpu'n. Man skulle kanske skaffa en AM2:a istället??

Finns det några relevanta tester som visar hur en s939 4400+ x2 står sig mot c2d och am2? Det har inte gått ett halvår sedan jag bytte min socket A mot mitt nuvarande system, känns lite onödigt (och för att inte nämna omöjligt att övertala sambon) att byta ut allt igen.

EDIT: Kollade i CPU-Z nu vad minnena ligger på:
157,9MHz
FSB:RAM = CPU/14
2.5,3,3,7,10 2T
16 clocks.

Inaktiv

Skall du byta plattform är det c2d som gäller. Men jag tycker inte du behöver byta cpu. Den du har hänger med ett tag till. Sen måste ju flaskhalsen vara någonstans i systemet. Var det är beror lite på vad datorn behandlar.

Av någon anledning kör du dina minnen i pc2700 hastighet. Kan vara för att de ej är av samma sort. Jag tror på idén att byta minne. Men jag som också skall byta grafik, kommer att vänta tills februari och se vad som dyker upp på dx10-fronten. Kanske ATI ligger på en dräpare.

Inaktiv

Jag är "av naturen" inbiten AMD:are/NVidia:re, så blir det systembyte blir det en AM2 med nvidia grafik eller inget alls. Hatar intel lika mycket som volvo, kan inte förklara varför.... (ändå har jag en P4 3.0GHz som server)

Nåväl åter till topic. Nu såg jag någonting om att A8N32SLI Deluxe ska kunna hålla pc4000 minnen men jag har inte fått det bekräftat ännu, letar febrilt på asus hemsida och diverse dataforum. Laddade hem asus memory QVL för mobo't men det gav mig inget.
Är det någon som kan bekräfta/dementera detta så blir jag glad, då dessa pc4000 minnen låg i samma prisklass men är bra mycket snabbare med låga timings.

Fan, denna beslutsångest, snart köper jag ett par 3:e parts minnen från Taiwan men urkassa timings och hastigheter....

Inaktiv

Är också inbiten AMD fan. Retar mig att jag inte har AMD i X-boxen.

Ditt mobo skall utan problem ta pc4000 minnen. Jag kör ett budgetmobo dvs Asrock, och det är ju asus som gör dem så det borde inte vara några problem. Min taktik är att köpa bra minnen och överklocka för att få lite mer livstid ur processorn. Jag vet att min klockar hyfsat.

Medlem

själv brukar jag välja de bästa komponenterna i min prisklass. vad det är för märke på den lilla klisterlappen spelar inte någon roll annat än vid dött lopp prestandamässigt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Just nu är jag väldigt kluven.
Ska jag välja snabbast minnen så blir det utan tvekan pc4000 antingen Corsair eller Hyperx, rimliga priser båda två, skiljer bara en hundralapp eller två från pc3200.
Ska jag välja låga timings så blir det Hyperx pc3200 Low Latency 2-2-2-5-1 (om jag hittar webshoppen igen...)

Inaktiv

Jag står fast vid att det är helt onödigt att byta minnen... med det systemet du har så duger de minnena du har gott. Bättre att spara dom pengarna tills det blir dax med ny plattform och DDR2 imo.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

spekulerar hej vilt: kan det inte vara så att timingsen angivna på pc4000-minnena gäller när de körs i full hastighet. isf har du ju betydligt bättre timings när du kör dem i pc3200.

sen kvarstår ju faktumet att du aldrig kommer ha någon som helst nytta av pc4000 om du inte klockar


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Orkar inte klydda mer, jag tar mitt första val: Hyperx PC3200 CL2.

Tackar iaf för visat intresse och alla tips och råd.

1
Skriv svar