Tänkte köpa en ny dator är det här nåt att ha?

Medlem
Tänkte köpa en ny dator är det här nåt att ha?

Modell HP Pavilion d4650.se
Processor AMD Athlon 64 X2 5000+ (med dubbla processorkärnor)
Chipset nVidia GeForce 6150 LE / nVidia nForce 430
Cacheminne (L2) 2 x 512 kB
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM
Minnesplatser 4 st, 2 lediga. Max 4 GB
Hårddisk Storlek: 2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition)
Gränssnitt: SATA
Varvtal: 7200 rpm
Kortläsare 15-i-1, kortläsare för SD, mini-SD, xD, MMC, RSMMC, MMC+, MMC Mobile, Memory Stick, MS Pro, MS Duo, MS Pro Duo, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media
DVD-Läsare DVD, 16x max
DVD-Brännare DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer och stöd för DVD-RAM
Grafik ATI RV560XT, PCI-Express 512 MB
TV-kort Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)
Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Kortplatser 2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video
TV-anslutning S-video, kabel ingår ej
Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter och subwoofer (OBS! Utgår vid val av andra högtalare)
Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus / pekdon Trådlös optisk rullmus
Mått (HxBxD) Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0 cm)
Färg Svart/Silver

Medlem

En till kolla vad jag har tråd. Och datorn är pung om jag ska vara ärlig. Eller, rättare sagt. Grafikkortet är pung. Resten är la ok.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Kan du berätta varför grafikkortet är pung?

Inaktiv

googlade det snabbt och har bara läst på ett ställe: Det är jämförbart med ett 7600GT och därmed underdimensionerat för resten av datorn. Hur mycket betalar du för dator? Märkesdatorer brukar vara dyra och då ska man åtminstone ha ett rejält grafikkort.
Kortet är enligt en tråd på sweclockers en vidare utveckling på X1650 eller nått.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

och varför köpte du en sån processor ? när du kunde ha köpt en Intel Core 2 duo för samma pris som är bättre ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

nj
Medlem

RV560 är, som PaddanL skriver, en GPU i ATIs X1650-serie, närmare bestämt X1650XT. Radeon X1650XT är ett väldigt bra alternativ till nVIDIAs Geforce 7600GT vilket bla den här artikeln visar.
Dock så är det rätt underdimensionerat för den övriga prestandan den där datorn erbjuder, och kommer helt klart vara en flaskhals i systemet.
Ett kort i ATIs Radeon X1900/X1950-serie eller nVIDIAs Geforce 7900/7950-serier hade helt klart varit bättre för att "jämna" ut prestandan i datorn.

Medlem

Man får betala 360kr i månaden. Men jag undrar kan jag spela alla spel med den här datorn? eller lär jag köpa nåt nytt grafikkort eller?

nj
Medlem
Skrivet av Hellsingxx:

Man får betala 360kr i månaden. Men jag undrar kan jag spela alla spel med den här datorn? eller lär jag köpa nåt nytt grafikkort eller?

Du kommer onekligen kunna spela alla spel med datorn, men du får vara förberedd på att nyare/mer krävande spel kommer behöva köras i lägre upplösningar och/eller med sämre grafikinställningar.

Medlem

Bra att veta jag köpte den här datorn för att kunna spela nästan alla spel med högsta grafiken.
Men varför säger ni att grafikkortet inte är så bra? jag menar det har ju 512mb video ram:\. Men allt annat är bra förutom grafikkortet har jag rätt eller?

Inaktiv
Skrivet av Hellsingxx:

Bra att veta jag köpte den här datorn för att kunna spela nästan alla spel med högsta grafiken.
Men varför säger ni att grafikkortet inte är så bra? jag menar det har ju 512mb video ram:\. Men allt annat är bra förutom grafikkortet har jag rätt eller?

Varför skulle grafikkortet vara bra enbart för att det har 512Mb minne?

Det är ungefär samma sak som att slänga in 4GB minne i en dator från stenåldern och säga att den är asgrym (lite småt överdrivet ). Det finns mer saker av värde på ett grafikkort än bara minnet, nämligen GPU:n. Och det är den som inte hänger med i detta fall.

Det är absolut grafikkortet som är flaskhalsen. Du kan inte lira alla dagen spel på högsta grafik på hyffsat hög upplösning iaf.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

Tomzi: Det är en hempc/leasedator, då får man inte välja komponenter och därmed inte C2D.
5000+ är uppe och boxas med E6400 så det är absolut inte en dålig processor.

HellsingXX: Har du redan köpt den? Du kan ju avbeställa om den inte redan kommit antar jag.
Vill du vara riktigt frän kan du ju använda datorn en månad eller två så du hinner spara ihop till ett kort från 8800-serien som verkligen sparkar på bra.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jag har redan beställt datorn och den kommer den
27 november ungefär. Jag får väl köpa ett nytt grafikkort antar jag:evil:. Jag beställde den från
http://hem-pcorder.atea.se/ logga in med användarnamn:gastrikland lösernod:hempc06 och tryck på erbjudandet sen tryck på Prestandapaket om ni vill ha mer info om datorn.

Inaktiv

Du behöver ju inte köpa ett nytt direkt. Det är fullt möjligt att du kan köra med rätt skaplig grafik, det mesta beror ju på vilka spel vi snackar om. Sen kan du ju klocka det så får det mer kraft som räcker tills du köper nytt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Till exempel kan jag spela Far cry,Fear,Battlfield 2142 på högsta grafiken?. Och hur klockar man ett grafikkort??

Inaktiv
Skrivet av Hellsingxx:

Till exempel kan jag spela Far cry,Fear,Battlfield 2142 på högsta grafiken?. Och hur klockar man ett grafikkort??

Det är inte så troligt att du komemr kunna spela på högsta grafik på något av dom... eller jo kanske far cry då det inte är ett nytt spel längre. Men det beror ju oxå på lite vad vi snackar för upplösning.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Är inte helt säker på att du kan köra BF2142 i full grafik. Processorn är det inget fel på, dock klarar nog inte grafikkortet av det.


signatur

snestreck woicer

Inaktiv

Man klockar ett grafikkort på enklaste sättet genom att dra upp frekvenserna på kortets processor och minnen. Detta görs enkelt via typ RivaTuner. Dra upp en liten bit, typ 5 mhz, och kör lite tester... så fortsätter du så tills du får artifakter, då sänker du typ 10 mhz på minnena och ser om det går att höja ytterligare på processorn. I princip så. Men ta absolut inte mina ord för sanning Vill inte att du ska skylla på mig om du pajjar kortet Kolla in nån guide på nätet så kan du säkerkligen öka prestandan på kortet med rätt många procent.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jag vill inte riskera att grafikkortet ska sönder.
Men jag har ännu en till fråga kan jag spela
typ alla spel på medium settings utan nåt lagg? eller bara på lägsta?. Om jag skulle köpa ett nytt grafikkort vilket skulle ni rekommendera?

Inaktiv

DU kommer kunna köra på mediuminställningar i de flesta spelen.
Angående klockning av grafikkort ska det inte vara någon fara att vrida upp frekvenserna och pröva sig fram, bara man tar 5 mhz i taget så ska det inte vara några problem vad jag har förstått.

Ska du köpa nytt grafikkort är det en del som spelar in. Kostnad är ju rätt avgörande tex. Hur mycket är du villig att lägga ut på ett nytt grafikkort?
Dessutom måste du se till prestandavinsten. Ett kort som 7900GTO skulle kanske vara ett rätt skapligt val. ca 2400kr. Är du däremot stenrik och vill ha något som springer ifrån det mesta är det väl ett 8800GTS/GTX som är det tuffaste nu. De springer iväg mot 4500-6000 kr ungefär.

EDIT: Du kan säkert räkna med att få runt en tusenlapp för ditt gamla kort också...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

När jag får datorn så kommer jag att testa spela spel och kolla om det är bra man vet aldrig om det inte är bra så köper jag nog ett nytt eller så klockar jag det:up:

Medlem

en till som faller för avbetalnings fällor aj aj aj.. bojkotta avbetalning! har man inte råd att köpa allt på en gång ska man låta blir eller köpa en del åt gången
skulder är inte roligt även om dom e små..

Medlem

Har datorn nu det var ett geforce 7900gtx alla spel funkar utmärkt högsta grafik på allt

Medlem

Men jag vill också ha en bra dator.:(


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

1
Skriv svar