Hårddisken tänker sönder! Hjälp

Medlem
Hårddisken tänker sönder! Hjälp

Tjena.

Jag har ett bekymmer. Jag har en amdxp3700+ med radeon x1600 och 1gb dual ddr.
Den är nyformaterad och nyinstallerat windows.
Anledningen till att jag gjorde det är att datorn börja tugga som tusan av hddn när ja va inne i spel etc.

Tex, när jag kör WoW och har vart ute och pillat mej i naveln nåra timmar utanför en stor stad, sen när jag kommer in i stora staden igen så tuggar disken som tuuusan och allting stannar upp, sen vänder jag på mej ett halvt varv så tuggar den som tuusan igen och allting stannar upp. Sen när den läst in allt så slutar tuggandet.

Dagen efter jag hade installerat om så gjorde den inte nåt sånt här alls, den flöt på hur fint som helst då ju, men sen så börja den igen efter nån vecka eller så.

Min gamla p4 2ghz, 1gb dualddr (slöare minnen än i nya datorn) och ett geeforce 3 TI200 (!!!) tuggar inte ens nästan på samma sätt som den här nya.

Då är fråga, vatusan beror de på??

Medlem

Avfragmenterat disken?

nj
Medlem

Ställt in ett fast värde för Windows virtuella minne (swap-filen)? Låter man Windows själv sätta storleken så allokerar det konstant mer hårddiskutrymme när det behövs, vilket kan leda till att hårddisken får toktugga.

Medlem
Skrivet av nj:

Ställt in ett fast värde för Windows virtuella minne (swap-filen)? Låter man Windows själv sätta storleken så allokerar det konstant mer hårddiskutrymme när det behövs, vilket kan leda till att hårddisken får toktugga.

Ok de låter ju vettigt, men hur tusan gör jag det då
och hur stor bör jag sätta den?

Medlem

Tryck Windows+Pause/break -> Avancerat -> Prestanda, inställningar -> Avancerat -> Virtuellt minne, ändra

Sen kan du ställa in samma värde både som övre och undre gräns. Har hört att det bör vara iaf två gånger så stort som RAM:et, men det är inget jag kan styrka... Jag kör iaf på ca 2000 MB.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Ok jag testade att sätta den som ni sa, fast blev ingen skillnad.

Är tammetåen helt ospelbart i vissa lägen, sjukt.
Flyter bättre på min gamla p4 2ghz 1gig ram geeforce 3ti200 än va de gör på min nya amd xp 3700+ 1gig ram radeon x1600.

helt sjukt

nj
Medlem

Iom du har formaterat om och nyinstallerat Windows, har du sett till att installera alla nödvändiga drivrutiner, tex chipset-drivare för moderkortet?

Medlem
Skrivet av Ballong:

Ok jag testade att sätta den som ni sa, fast blev ingen skillnad.

Är tammetåen helt ospelbart i vissa lägen, sjukt.
Flyter bättre på min gamla p4 2ghz 1gig ram geeforce 3ti200 än va de gör på min nya amd xp 3700+ 1gig ram radeon x1600.

helt sjukt

Hmm.. misstänker att du inte har samma grafikinställningar på din nya dator gämfört med in gamla?

Starta "taskmanagern" innan du startar spelet.. dra igång WoW.. kör en liten stund och @alt+tabba" ut i windows och kolla hur mycket resurser spelet drar.
Det låter i mina öron som om datorn allokerar mer än 1 GB RAM och då kommer den swappa på disken som en skadesjuten flodhäst på en räkmacka med stark senap!

Medlem
Skrivet av Toxic78:
Skrivet av Ballong:

Ok jag testade att sätta den som ni sa, fast blev ingen skillnad.

Är tammetåen helt ospelbart i vissa lägen, sjukt.
Flyter bättre på min gamla p4 2ghz 1gig ram geeforce 3ti200 än va de gör på min nya amd xp 3700+ 1gig ram radeon x1600.

helt sjukt

Hmm.. misstänker att du inte har samma grafikinställningar på din nya dator gämfört med in gamla?

Starta "taskmanagern" innan du startar spelet.. dra igång WoW.. kör en liten stund och @alt+tabba" ut i windows och kolla hur mycket resurser spelet drar.
Det låter i mina öron som om datorn allokerar mer än 1 GB RAM och då kommer den swappa på disken som en skadesjuten flodhäst på en räkmacka med stark senap!

haha!

Jo de lät ju som en bra idé, förutom att ja har ingen aning om va de ska stå, vad som är bra och inte.
ja vet att ja har kollat en gång hur mycke ledigt minne de finns när datorn beter sej som en skadesjuten flodhäst på en räkmacka med stark senap, och då vare typ 110 oanvänt ram eller någge sånt. Men spelet hackar nå så sjukt, typ en bild varje 5 sekund och datorn tänker som faan ba rasslar i burken.

Och de är inte jag som har formaterat om och installerat för ja hade inte resurserna som behövdes så en kompis fick göra det åt mej. Och ja kan säga att jag är nog ganska stensäker på att han installerade allt som skulle installeras.
som svar på nj fråga

Snälla kom ihåg va ja skrev att innan formateringen, så vare sjuk hdd lagg, 2 dagarna efter formateringen så hackade det ingenting, flöt som en flod i morronskenets solljus. Men efter nåra dagar så börja de igen sakta men säkert, steg som gradvis nu äre förhemskt att spela.

Medlem

Kan även vara bra om du lägger swapen på en annan hårddisk än den som du har OS och spel på, avbelastar lite.

Sen har vi ju det här med fragmantering. Fick samma problem, dvs att HD läste på som FAN, visade sig att 50% av filerna på HD var fragmenterade, en körning med OO Defrag senare löste det hela.

En annan sak som du kan testa om det inte skulle lösa problemet är att inaktivera Systemåterställning (finns i en egen flik på systemegenskaper). Kan orsaka att HD läser mycket när Windows kör sin backup på filer.


signatur

How can we win when fools can be kings?

1
Skriv svar