Kungafamiljen i Haparanda

Medlem
Kungafamiljen i Haparanda

Klockan 12 idag läste min sambo att kungafamiljen skulle komma på besök i Haparanda. 14:45 skulle de landa med helikopter utanför polisstationen. Jag hade hört tidigare om det men glömt bort det. Men som tur var läste min sambo detta i finsk media.

Så vi gjorde oss iordning och var där 14:25. Det var fullt av folk, 3 polisbilar och kring 12 poliser. De stod i en fyrkant runt landningsplatsen och såg till att folk höll avståndet.

Först landade en helikopter lite längre bort (där det inte stod några poliser) och några ur folksamlingen gick mot den helikoptern, men det var "bara" några andra VIP-personer (som landshövdingarna för Haparanda och Torneå).

Några minuter senare anlände helikoptrarna med kungafamiljen. Först landade en helikopter med kungen och drottningen och en stund efter landade den andra med Victoria.

Nylandat:
http://pici.se/458495/
http://pici.se/458500/

Några spontana applåder uppstod och efter några minuter hade kungafamiljen gått in i bussen som skulle ta dom till ett ställe där de, privat, skulle få se en liten del av krigsoperan.

Bussen de använde:
http://pici.se/458505/

Sedan fortsatte de till Rajalla, På Gränsen - Ett köpcentrum som är byggt i princip på gränsen. Dessutom är det norra Finlands största.

Utanför köpcentret:
http://pici.se/458508/
Inne i köpcentrat:
http://pici.se/458515/
http://pici.se/458517/

Varför kom då kungafamiljen hit till lilla Haparanda-Tornio? Jo för 200 år sedan (1809) drogs gränsen mellan Sverige och Finland i Haparanda/Tornio(Torneå) efter vi förlorade Finland till Ryssland.

Vi firar också snart 200 år av fred.

Haparanda/Tornio-samarbetet är ett samarbete unikt i världen. Städerna Haparanda och Tornio byggs ihop mitt på gränsen.

Kungafamiljen var där när landshövdingarna grävde det första spadtaget av byggnadsprojektet.

Länge leve nordiskt samarbete!

Vi återvände hem efter vi hade varit i köpcentrat men jag kände att jag ville se kungafamiljen lyfta därifrån med helikopter (dels p.g.a dem och dels p.g.a helikoptrarna, det är mäktiga fordon ^^).

Precis när vi anlände (vi tog bilen för vi skulle handla ändå) kom det en polisbil och en minibuss. Kungen och drottningen hade fortsatt sin resa längre in i Finland medan Victoria skulle till Luleå flygplats med helikoptern. Så jag fick några bra närbilder av denna alltid leende och skrattande kvinna - glädjen personifierad. Hon fick blommor av en civil familj precis innan hon gick in i helikoptern.

Fotnot: Landshövdningarna sa att de skulle döpa torget mitt på gränsen till Victoriatorget. Kungen svarade: "Då måste Victoria komma hit igen - för att inviga det!"

Här är en video som jag tog. (Dålig kvalitet)
http://www.youtube.com/watch?v=aVwZxJo2vNM

Nästa blogg kommer handla om vad som egentligen hände det ödesdigra året 1809.

#blogg

Medlem
Kungafamiljen i Haparanda

Ännu mera slöseri med skattepengar

Medlem

Typ 50 öre per person och månad. Å nej!

Avstängd
Skrivet av SnakeLogic:

Ännu mera slöseri med skattepengar

Knappast mer än vad en president skulle kosta.

Synd att de skippade Skellefteå, men jag förstår dem. Det finns inget att göra här.

Medlem

Inte funderat att börja skriva åt aftonbladet?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Inte funderat att börja skriva åt aftonbladet?

Ska jag ta det som en komplimang eller förolämpning?

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av SnakeLogic:

Ännu mera slöseri med skattepengar

Knappast mer än vad en president skulle kosta.

Synd att de skippade Skellefteå, men jag förstår dem. Det finns inget att göra här.

Ser hellre en politisk vald ledare som slösar våra pengar Men varför skaffa en president? Gör bara statsminister till statschef så lär det nog inte kostar hälften av vad den lyxfamiljen spenderar

Medlem

Instämmer, varför drar man alltid upp "knappast mer än en president skulle kosta". Vi behöver ingen president, och vi behöver ingen kung heller, samma styre som nu men utan kung hade fungerat lika väl.

Medlem

Kungen kostar oerhört lite. Lite lönesänkningar i regeringen skulle finansiera kungahuset.

Kungahuset är dessutom inkomstbringande för Sverige. Bröllopet mellan Victoria och Daniel kommer dessutom att bringa tusentals turister till Sverige. Och det kommer att få massiv uppmärksamhet i utländska medier.

Kungahuset är inte bara en viktig tradition - det är mer än så.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Kungen kostar oerhört lite. Lite lönesänkningar i regeringen skulle finansiera kungahuset.

Kungahuset är dessutom inkomstbringande för Sverige. Bröllopet mellan Victoria och Daniel kommer dessutom att bringa tusentals turister till Sverige. Och det kommer att få massiv uppmärksamhet i utländska medier.

Kungahuset är inte bara en viktig tradition - det är mer än så.

Regeringen får dock lön för att faktiskt har ett riktigt arbete och har förtjänat sin plats där genom egna prestationer och inte p.g.a. sina föräldrar.

Kungahuset kostar staten ca 100 miljoner kronor om året och då räknar man med att ca hälften går rakt till kungafamiljen, det är inte lite

Jag tror att du överskattar hur stor kungafamiljen är utomlands. Den är mest uppmärksammad i tysk media och tyskar bryr sig ändå i princip bara om våra älgar när dom väl kommer hit

Traditioner utan någon som helst funktion i vårt vardagsliv och som kostar staten hundratals miljoner kronor är onödiga.

Jag ser hellre att Sverige blir mer känt utomlands för vår höga levnadsstandard och sociala skyddsnät som 100 extra skulle kunna förbättra rejält än att nån gammal gubbe åker runt med sin familj och vinkar åt folk.

Monarkin är den sista kvarlevan av den diktatur som fanns i sverige.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Fargo:

Inte funderat att börja skriva åt aftonbladet?

Ska jag ta det som en komplimang eller förolämpning?

Jag lämnar det öppet för valfria tolkningar

Håller med ovanstående talare btw. Bra sagt.

Medlem

Lite lyx, pompa och ståt kan vi väl få behålla från förr i tiden?

Det är viktigt att konservera delar av historien.

Nobelfesten är oerhört dyr och onödig. Vi borde lägga ner den också. Det är bara medier i Tyskland som bryr sig om Nobelfesten.

Eller inte.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Lite lyx, pompa och ståt kan vi väl få behålla från förr i tiden?

Det är viktigt att konservera delar av historien.

Nobelfesten är oerhört dyr och onödig. Vi borde lägga ner den också. Det är bara medier i Tyskland som bryr sig om Nobelfesten.

Eller inte.

Nobelfester har ett bra syfte. Belöna framgångar i forskning och annat bra som främjar kultur och allas framtid. Kungen är totalt meningslös. Hela världen bryr sig om Nobelprisen.

Medlem

Jag tycker att monarkin är en viktig tradition som skall bevaras till varje pris!

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Mikaelh:

Lite lyx, pompa och ståt kan vi väl få behålla från förr i tiden?

Det är viktigt att konservera delar av historien.

Nobelfesten är oerhört dyr och onödig. Vi borde lägga ner den också. Det är bara medier i Tyskland som bryr sig om Nobelfesten.

Eller inte.

Nobelfester har ett bra syfte. Belöna framgångar i forskning och annat bra som främjar kultur och allas framtid. Kungen är totalt meningslös. Hela världen bryr sig om Nobelprisen.

Word!

Lyx pompa och ståt kan fara åt helvete, man lär sig att det finns viktigare saker att lägga pengar på redan i grundskolan

Nobelfesten och pristagarnas bedrifter där är 1000 gånger mer relevanta än allt kungafamiljen gör. Ex. kronprinsessans fond är jättebra men inget uppemot det som forskarna och staten gör för handikappade barn. Dessutom behöver inte vara nån "kunglighet" för att syssla med välgörenhet, titta bara alla andra organisationer och människor.

Skrivet av Athaleos:

Jag tycker att monarkin är en viktig tradition som skall bevaras till varje pris!

Skulle du vara beredd att gå i krig för att bevara monarkin?

1
Skriv svar