Behöver hjälp med vilket kort jag skall ha..

Inaktiv
Behöver hjälp med vilket kort jag skall ha..

Halllå ja, det är så att mitt kort ä kapputt som ni kanske har märkt,, men nu ä de så här vilket kort skall jag köba?

jag vill ha det bästa mellan 2000-3000

menjag kan ingenting om grafikkort så det vore tacksamt om jag fick hjälp..

http://se.pricerunner.com/computing/components/motherboards/2... har ett sånt här moderkort

och jag tror inte PCI-e funkar på det moderkortet? eller? utan bara AGP, men jag vet inte, så det vore gött om jag kunde fått lite hjälp med att hitta ettbra grafikkort. tack på förhand...

Medlem

AGP så är det väl 7950 korten som kommer och skulle kosta lite under 3k tror jag. Kan vara ute och cykla men tyckte att någon här på forumet sa det. Just nu är det väl 7600GT för under två som är "häftigast"

Inaktiv

Läste nån tråd om att X1950 kommer till AGP... Med GDDR4 och allt... Mördarkort. Men frågan är om det inte är värt att köpa nytt moderkort med PCI-e och komplettera med ett PCI-ekort.
Vad har du för komponenter i resten av datorn?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

okajjj, men jaghitta ett kort här

ett : LeadTek GeForce 7600GT 256MB GDDR3 / AGP / SLI / 2xDVI / TV-OUT

Link:

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards...

Vad tror ni om detta kortet 1500:-! det känns som det är bättre än mitt gamla,, men det är det är det bra? inga fel med det? m.m.

Jag hade ett MSI NX6800 128mb.....

Link:

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards...

Inaktiv

Ahhh va jobbit,, kortet är slut överallt :S,, tror ni det finns nått annat kort som är rätt billigt och är bra?? detta kosta ju 1500! ;),, det betyder att ja kan lägga ner 1500 på minnen

Medlem

Jadu lilleman, det bästa är väl att uppgradera till PCI-e så slipper du göra det sen. Det bästa du kan få i runt 2000-3000 klassen i AGP väg är imo ett 7800gs ca 2700:-

Men jag rekomenderar dig att köpa ett pci-e moderkort och sen satsa på ett 7900gt te.x http://www.inet.se/artikel/5407675
vilket är ett av det mest prisvärda korten på marknaden. Du får ut mest prestanda för pengarna.

Annars är ju det nyligen släppta x1900gt mycket bra
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320867
lite bättre än 7900gt i vissa spel men lite sämre i andra.
Fördelen med x1900gt är väl att du kan köra Antialising tillsammans med HDR vilket är najs.

Sedan köper du ett pci-e moderkort för runt 800-1000 kronor.

Här är slutligen ett litet test där du kan se skillnaden i prestanda mellan alla nya kort som finns. http://www.sweclockers.com/test/?id=590
Där är det bara att klicka på olika spel och jämföra.

Hade jag varit du så hade jag saprt pengarna och väntat tills det nya DX-10 grafikkorten kommer så småningom, om du vill spela te.x Crysis med i Dx10 mode med maxat ögongodis.
But thats just me...

Its up 2 you.

Lycka till


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

ja halllå, jag hade nu tänkt beställa ett kort på datorbutiken.com

och jag funderar på ett sånt här kort : http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=C3DAX85...

Eller finns det något bättre för under det priset på datorbutiken??? inte vad jag kollat på tomshardware, men man vet alldrig jag ä ju trots allt kass på sånt här ;)..

Varför ska jag handla på just datorbutiken?: jo jag skall ha massa andra grejjer från datorbutiken..

Varför handlar jag inte ett nytt moderkort och sen köper ett PCI-e grafikkort??: jo för att jag köber ett AGP kort till denna datorn, sen om ett halvår, ett år så köper jag allting nytt.........

ajja tack på förhand,, ska beställa imorrn, innan måndagen iaf., men tack på förhand som sagt...

Inaktiv

Är inte säker men är inte 7600GT bättre och i samma prisklass?
X850-kort kan du köpa begagnade på blocket för runt 1000 kr.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

jo kanskje, men problemet är att 7600GT är slut exakt överallt?! helt sjukt,, men som sagt jag ska bara ha detta kortet i nått halvår, och jag spelar ju trots allt bara BF2 och Dod:Source och inget annat, så jag tror jag skulle klarat mig med ett sånt X850Pro??? men man vet alldrig.. ´

va tycker ni,, som sagt jag spelar inga kravmässiga spel, då är det lika bra o köba ett x850pro? eller är det många fel med dessa grafikkort?

Medlem
Inaktiv

Okajj okajjj ja det var billigt, men det är det att jag vill ha något kort från datorbutiken, och då är x850Pro bäst som just är där? från 2000 och neråt? eller finns det något annat kort på datorbutiken som är bättre?

Tack på förhand....

Inaktiv

Köp inte ett nytt kort för 2000. Köp ett begagnat om du bara ska ha det i ett halvår typ. Det går att lira BF2 i skaplig upplösning med medelinställningar med ett X800Pro. Finns under tusenlappen. Hade själv ett sådant förut och det är helt ok.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Okajjj,, men assåå det är ingen fara om jag köper ett nytt kort ;),, när jag ska ha en ny dator så säljer jag datorn bara till nån bekant för nått rimligt pris,, så jag bryr mig inte så mööt

så jag tänkte där på datorbutiken, det är det bästa kortet va för högst 2000kr? eller vad tror ni?? jag vågar inte chansa

Inaktiv

Kör på x850pro, om du inte skall ha kortet i mer än cirka ett halvår så spelar det ingen större roll. De presterar nog ganska likvärdigt. x 850pro är nog i klass med x800xl, och en snabb sökning på google ger varierande resultat om vilket kort som är bäst.

Inaktiv

så göttt nu har jag tänkt till och köpt mig ett x850Pro! ;), göt gött,, tack alla tack o hej....

Medlem

Gör inte det. X850pro stödjer inte Pixelshader 3.0 vilket gör att du inte kan köra med massa high end inställningar som softshadows och annat smask...

Jag rekomenderar detta kort starkt!
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097861

Det e fett bra, plus att det e fabriks överklockat och den har 512mb minne.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Med tanke på att han ska köpa ny dator om ett halvår är det kanske inte särskilt kraftfull dator vilket gör att han inte kan använda sig av "high end"-inställningar i alla fall.
Enligt Tomshardware så är X8X0-korten en bra bit bättre än 7600GS. Bara för att ett kort KAN köra vissa inställningar betyder det inte att det kommer fungera särskilt bra. Dessutom gör 512mb i praktiken ingen skillnad på ett sånt kort ändå. Jag tycker det verkar som att Laxen snackar massa goja i alla hans inlägg... Eller har jag fel?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av Laxen:

Gör inte det. X850pro stödjer inte Pixelshader 3.0 vilket gör att du inte kan köra med massa high end inställningar som softshadows och annat smask...

Jag rekomenderar detta kort starkt!
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097861

Det e fett bra, plus att det e fabriks överklockat och den har 512mb minne.

Fast å andra sidan så är ju även ett 7600GS inte ett tillräckligt snabbt kort för att kunna köra nyare spel på max inställningar, vare sig det har hårdvarustöd för SM 3.0 eller ej.

X850 Pro är, vad jag lyckats läsa, väldigt snarlikt ett X800XL i prestanda, och tittar man då i graferna som THGs VGA Chart listar så går det att jämföra korten. Dock så ska det noteras att det GF 7600GS som finns där har en core clock på 450MHz, kortet du länkar till har en core clock på 420MHz, vilket då innebär att det GF7600GS som används i testerna är aningen snabbare. Även X800XL-kortet är inte helt jämförbart med det X850 Pro Thomas valt då det har 512MB minne (dock så går det i standardfrekvenser för X800XL-korten) så i högre upplösningar med AA+AF påslaget så hjälper det väl en del jämfört med kort som har 256MB minne.

Diagrammen hos THG visar rätt klart och tydligt att X800XL är överlägset 7600GS i det mesta.

URK
Medlem

Minnestyp SDRAM/DDR II


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Man måste ju dock tänka på vilka andra delar som sitter i testburkarna när man tittar på diagrammen hos THG....

Inaktiv

hmmh och sen är det ju så här att jag kör alltid med kassaste grafiken ändå, så jag bryr mig inte så mycket, plus dom ända spelen jag kommer köra i minst 2 år till är Tetris, BF2 och DoD:source så de kvittar vare sig det är pixelshajder eller inte ;),, men men tack ändå

Medlem

bättre du spar pengar och köper ett bättre kort med en och samma gång. Om du köper ett dåligt kort så blir du endå tvungen att uppgradera igen och igen då det hela tiden kommer många nya spel som kräver mycket, så som Crysis, Bioshock, Alan wake, Call of duty 3, UT2k7 och Gears of War.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

jo det kanskje men dom spelen du rabbla upp kommer jag alldrig i hela mitt liv spela, det är bara DoD och BF serien som jag kan spela, finns inte ett ända bra spel annars, aja lite OT säkert men så är det,,, men jag blir nock nöjd säkert

Medlem

nabb


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

nabb

Men herre min skapare.....


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem
Skrivet av URK:

Minnestyp SDRAM/DDR II

Yup, sant. 512MB DDR2 är från vad jag förstått sämre än 256MB GDDR3. Klart, för honom så spelar det nog ingen roll, han klarar sig nog bra på båda korten iaf 6 månader.

1
Skriv svar