Ny fläkt till grafikkortet

Inaktiv
Ny fläkt till grafikkortet

Tänkte byta ut min orginalfläkt på grafikkortet XFX gf 6600gt (agp) och vill gärna ha lite synpunkter på vilka som är bra.

Medlem

Jag gillar Zalmans VF700-serie. Om du kör den på 5V (eller 7, minns inte) med den medföljande kontakten så är den väldigt väldigt tyst, mycket tystare än Arctic Coolings variant. Den finns även VF900-serien med en heatpipe men jag har ingen erfarenhet av den kylaren.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem

Problemet med GF6600GT för AGP är att vissa kylare inte går att montera på dem då de har en extra krets som måste kylas (en brygga för att 6600GT GPUn ska fungera på AGP-interface så kretsen i grunden är designad för PCI-E), samt att GPUn sitter bökigt till så större kylflänsar (som Zalmans VF700-serie) hamnar utanför kortet (se Zalmans information angående GF6600GT AGP).
På vissa kort så sitter det redan en passiv kylfläns över den extra kretsen vilket kan göra det enklare eller svårare att byta kylfläns (vissa designer gör att den helt enkelt är ivägen), andra kort har en enda stor kylfläns som täcker både GPU och kretsen vilket då gör att man måste köpa en separat kylfläns till den (Zalman tillverkar en sådan).

När det gäller VF900-serien så verkar den överhuvudtaget inte fungera till GF6600-kort för AGP då Zalman specifikt påpekar att kortet inte passar AGP-modellerna i sin egen information om kylaren.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Problemet med GF6600GT för AGP är att vissa kylare inte går att montera på dem då de har en extra krets som måste kylas (en brygga för att 6600GT GPUn ska fungera på AGP-interface så kretsen i grunden är designad för PCI-E), samt att GPUn sitter bökigt till så större kylflänsar (som Zalmans VF700-serie) hamnar utanför kortet (se Zalmans information angående GF6600GT AGP).
På vissa kort så sitter det redan en passiv kylfläns över den extra kretsen vilket kan göra det enklare eller svårare att byta kylfläns (vissa designer gör att den helt enkelt är ivägen), andra kort har en enda stor kylfläns som täcker både GPU och kretsen vilket då gör att man måste köpa en separat kylfläns till den (Zalman tillverkar en sådan).

När det gäller VF900-serien så verkar den överhuvudtaget inte fungera till GF6600-kort för AGP då Zalman specifikt påpekar att kortet inte passar AGP-modellerna i sin egen information om kylaren.

Har sett på zalmans hemsida att fläkten (VF700) sticker ut 30mm men det har jag plats för, frågan blir dock om det är mycket bökigt att byta då jag inte är så van. Har även tittat på på detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322214&view=detailed. Kommentarer?

nj
Medlem
Skrivet av Robin_EL:

Har sett på zalmans hemsida att fläkten (VF700) sticker ut 30mm men det har jag plats för, frågan blir dock om det är mycket bökigt att byta då jag inte är så van. Har även tittat på på detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322214&view=detailed. Kommentarer?

NorthQs kylare ser mest ut som en kopia av Zalmans VF700-Cu, såg ut att kyla helt ok i testet NorthQ länkar till på sin hemsida (jämfört med en Zalman VF700-AlCu). Vet dock inte om jag tycker den ser ut att vara värd 100-150 kr mer än Zalmans kylare. Enda fördelen jag verkligen kan se med den är att det följer med en Fanmate-liknande fläktstyrning till den jämfört med Zalman som skickar en kabel där du kan välja att köra fläkten i antingen 5V eller 12V.

Det är inte så bökigt att byta kylare på grafikkort, har själv monterat två Zalman VF700-kylare (dels på mitt grafikkort, dels hjälpt en kompis byta). Det jag hade störst problem med var att lossa orginalkylarna. På mitt Radeon-kort så hade kylpastan som satt mellan orginalkylaren och VPUn klibbat ihop så det var nästan som lim tex.
Ett tips är att ha en liten näbbtång i närheten då de flesta orginalkylare är fästa med plastclips som måste tryckas ihop innan man kan lossa dem.
NorthQ vågar jag inte säga något om, men Zalman skickar med en väl detaljerad beskrivning av hur man monterar en VF700-kylare som det bara är att följa, kan förvisso vara bra att läsa genom den en gång innan du börjar och sedan ha den liggandes bredvid dig.

Inaktiv

Tack för all hjälp, då har jag bara en fråga kvar. Vilket är bäst att köra med på zalmans vf700 fläktar, AlCu eller enbart Cu och vad är det för skillnad?

nj
Medlem
Skrivet av Robin_EL:

Tack för all hjälp, då har jag bara en fråga kvar. Vilket är bäst att köra med på zalmans vf700 fläktar, AlCu eller enbart Cu och vad är det för skillnad?

AlCu är en blandning av aluminium och koppar, Cu är en ren kopparkylare.
Koppar leder värme bättre, men väger mer (AlCu väger 180g, Cu 270g), hittade några tester som innehåller båda kylarna så du får lite uppfattning om temperaturskillnaden mellan dem; Tech ARP (se botten på sida 6 för en uppställning med alla temperaturer), techPowerUp, Tweakers.net (holländsk sida, men diagrammet är fullt läsbart).

Jag är väldigt nöjd med min VF700-Cu iaf, kör den i 7V och den hörs knappt. Dock så har mitt Radeon-kort ingen temperaturavläsning så jag har ingen aning om vad temperaturen ligger på, eller hur stor skillnaden blev med den lilla minimala aluminumflänsen som var standard på Radeon-kortet.

Just ja, en sak jag glömde skriva angående monteringen, montera kylflänsarna för minnena sist, gjorde misstaget att fästa en sån åt fel håll så den var lite ivägen för grafikkortets kylfläns. Gick förvisso att få loss den efter lite smärre våld, men var lite onödigt

Inaktiv

Tackar, det får bli en VF700-Cu

Medlem

Trodde verkligen inte att det skulle vara så stor skillnad mellan AlCu och Cu som det faktiskt är, makalöst nästan. Jag hoppas Zalman fortsätter tillverka dessa kylare till 7800/7900/8800 och ATIs motsvarigheter för en lång tid framöver, de är verkligen makalöst tysta och effektiva.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

1
Skriv svar