Överdrivet varmt GFX

Medlem
Överdrivet varmt GFX

Vart lite orolig på senaste tiden över temperaturen på min två veckor nya GPU.

Uppmätte anmärkningsvärda 97 grader under hård press vid spel av Company of Heroes på maxade settings igår kväll. För ett Gainward 7900GTX, som enligt alla recensioner jag läst ska vara ett väldigt svalt kort, så är det oroande. Har läst att 37C idle är normalt, mitt ligger på 57.

Samtidigt skriver Gainward support i ett mail att allt under 85 är OK, då mitt låg 12 grader över detta så är det enda jag kan tänka mig ett fel på kortet. Då mitt chassi är svalt i övrigt.

Är det någon annan som haft problem med värme och 7900-serien?

Tänkte också höra om någon vet hur det funkar med Komplett och eventuell retur/reparation/utbyte, brukar man få ett nytt kort eller är det reparation hos tillverkaren som gäller?


signatur
Inaktiv

Kolla att fläkten snurrar som den ska. Ta bort eventuellt damm som hunnit samlas i fläktar osv.
7900-serien hade lite problem i början, har kortet legat på hyllan länge finns det risk att du fick ett dåligt exemplar. Kontakta Komplett och fråga, ska inte vara några problem att få det bytt om kortet har ett fel som du inte orsakat.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Hur är det med kylningen i din datorlåda? Vad är temp på moderkort? cpu? disk?

Gen
Medlem

Det finns en tråd på SWEC som berättar om 7900GT kort som blir löjligt varma p.g.a. ett produktionsfel. Kondensatorerna (mintgröna) blir otroligt varma (80+ grader). Nu vet jag inte om det också gäller GTX kort men kolla ändå in tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Medlem

CPU, C2D E6600 ligger stadigt på 45 grader medan moderkortet låg lite lägre.

Är inget fel på fläkten som jag kan se, väntar fortfarande på svar från komplett.


signatur
1
Skriv svar