Nytt från Simbin - GTR Evolution

Robot
Medlem
Nytt från Simbin - GTR Evolution

Hoppsan. Något att se fram mot i år i alla fall. ^^ 600 hästar, bakhjulsdrift och nordslinga. Mums.

Inaktiv

missat detta helt men det verkar riktigt nice!

Medlem

Jippie, ännu ett bilspel...


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

vill se skademodellering i klass med burnout paradise denna gång


signatur

<3

Medlem

kan inte minnas att Häkkinen och co körde just denna variant av denna bana?

eller körde de en "snällare" variant

Medlem
Skrivet av ASUSEN8800GTS:

kan inte minnas att Häkkinen och co körde just denna variant av denna bana?

eller körde de en "snällare" variant

Du har rätt, det finns en GP-bana som används av de stora grabbarna. Men Nordschleife är den gamla banan, som är över 20 km lång.

Banan är öppen för allmänheten, och man kör fortfarande tävlingar på den. Dock ej F1.

Medlem

Simbin har ju tyvärr dragit sig mot "please everyone" i senare spel så vi får väl se om det nya spelet är lika realistiskt som GTR och GTR2.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Hur hänger det hela ihop med Blimey! Games som såvitt jag minns ska bestå av folk som var missnöjda med SimBin (bl.a. en av grundarna) och startade eget samt drog med sig många av de som var involverade i skapandet av GTR1 och 2?

(Blimey! har dessutom numera Eero Piitulainen :heart:)


signatur
Medlem

SimBins GT2 är det absolut bästa bilspel jag har kört, vansinnigt bra körkänsla, slår alla spel som finns och fanboys till vare sig ps/xbox har faktist inget att hämta jämt emot GT2.

Hoppas det blir samma känsla i detta som i Gt2..i så fall köper jag direkt!

Medlem
Skrivet av b0bl00i:

SimBins GT2 är det absolut bästa bilspel jag har kört, vansinnigt bra körkänsla, slår alla spel som finns och fanboys till vare sig ps/xbox har faktist inget att hämta jämt emot GT2.

*host* liveforspeed *host*

Medlem
Skrivet av Dance:
Skrivet av b0bl00i:

SimBins GT2 är det absolut bästa bilspel jag har kört, vansinnigt bra körkänsla, slår alla spel som finns och fanboys till vare sig ps/xbox har faktist inget att hämta jämt emot GT2.

*host* liveforspeed *host*

Race 07 var också helt okej.. Live4Speed sådär.
Tycker endast simbin behöver göra en ny motor så det ser lite fräscht ut snyggt graffe och fixa skade modellerna till större nivå sen ere bara o spinna!

Medlem

Liveforspeed är ju den helt klart bästa simulatorn. De flesta andra bilspel är endast arcade.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Tycker endast simbin behöver göra en ny motor så det ser lite fräscht ut snyggt graffe och fixa skade modellerna till större nivå sen ere bara o spinna!

Nej nej, det finns alltid saker att förbättra. Paolo Cattani har till Virtual Grand Prix 3 skapat en ny modell för att simulera däck och grepp som klarar av att hantera förhållanden som de vanliga däcksimulationerna idag inte klarar av. En utförlig artikel om VGP3 finns att läsa i AutoSimSport Vol 3 Issue 7 sidorna 18-29. Där behandlas bland annat däcksimulationen. Citerar ett enligt mig intressant stycke ur den artikeln.

Citat:

Many sims use some form of the ?Magic Formula? approach to tyres; in other words, tyres are simulated by storing (in memory) data on their steady-state behavior under a particular set of conditions (as an example, longitudinal grip versus slip ratio, and lateral grip versus slip angle). This approach may work well under steady-state conditions (if you?re running through a turn at a constant speed with a constant steering angle), but has lots of problems under, firstly, combined longitudinal/lateral forces, and secondly, transient behaviour. Combined situations are difficult to simulate because you only have data regarding pure longitudinal or lateral slip, and you must somewhat ?mix? these values in some manner, while transient behaviour, again?usually simulated by ?filtering? the slip input?is a very rough approximation of the complex ?visco-elastic? internal mechanics of tyres.

VGP3, on the contrary, uses a more physical approach to the problem. The tyre is simulated?think of it as being composed of a number of ?bristles? that can move in the three dimensions, connected together, and to the rim, by some ?visco-elastic? constants. These values, coupled with data that control the single bristle static, and dynamic friction coefficients (depending on pressure, temperature, and so on) are the ?tyre coefficients? in VGP3. When the tyre moves in respect to the ground, bristles are pushed/pulled around, they build up forces, and when forces exceed their grip, some bristles begin to slide. I call this model a ?quasi-finite element? approach because, even if such ?bristles? are only a first approximation of a real tyre complex finite element structure, they can simulate the fact that the tyre is not a rigid body, but rather, a flexible and deformable thing.

The final tyre behaviour is simply a consequence of these bristles interacting; the interesting thing is the fact that the steady-state behaviour closely matches the steady-state ?Magic Formula? curves, but you get a far better transient and combined behaviour that simply ?pops up? from the model itself.As an example, the transient tyre grip peak value may be higher than the steady-state one (as expected from real {experimental} data), a thing that usually ?Magic Formula? models cannot predict because they can only filter (in other words, interpolate between) steady-state data.

Detta är en sim jag verkligen ser fram emot att få pröva på.


signatur
Inaktiv

^ Ja jäklar! Det där verkar ju riktigt intressant!

Skall inte Simbim släppa till konsol också? ..eller har jag drömt?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Tror det var tänkt att GTR skulle komma på X360 men det verkar som det har stallat. Men man får väl hoppas att GTR Evolution också ska komma till PS3 och X360, men det är väl bara drömmar. I och försig är det dåligt då man mister Motec funktionen, som är ett praktiskt och bra hjälpmedel för riktiga simförare som vill kunna göra optimala inställningar av bilen. Iallafall, jag ser fram emot GTR Evolution. Fastställer att GTR2 är den bästa racingsimulatorn ute just nu.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Totts:
Skrivet av zauii89:

Tycker endast simbin behöver göra en ny motor så det ser lite fräscht ut snyggt graffe och fixa skade modellerna till större nivå sen ere bara o spinna!

Nej nej, det finns alltid saker att förbättra. Paolo Cattani har till Virtual Grand Prix 3 skapat en ny modell för att simulera däck och grepp som klarar av att hantera förhållanden som de vanliga däcksimulationerna idag inte klarar av. En utförlig artikel om VGP3 finns att läsa i AutoSimSport Vol 3 Issue 7 sidorna 18-29. Där behandlas bland annat däcksimulationen. Citerar ett enligt mig intressant stycke ur den artikeln.

Citat:

Many sims use some form of the ?Magic Formula? approach to tyres; in other words, tyres are simulated by storing (in memory) data on their steady-state behavior under a particular set of conditions (as an example, longitudinal grip versus slip ratio, and lateral grip versus slip angle). This approach may work well under steady-state conditions (if you?re running through a turn at a constant speed with a constant steering angle), but has lots of problems under, firstly, combined longitudinal/lateral forces, and secondly, transient behaviour. Combined situations are difficult to simulate because you only have data regarding pure longitudinal or lateral slip, and you must somewhat ?mix? these values in some manner, while transient behaviour, again?usually simulated by ?filtering? the slip input?is a very rough approximation of the complex ?visco-elastic? internal mechanics of tyres.

VGP3, on the contrary, uses a more physical approach to the problem. The tyre is simulated?think of it as being composed of a number of ?bristles? that can move in the three dimensions, connected together, and to the rim, by some ?visco-elastic? constants. These values, coupled with data that control the single bristle static, and dynamic friction coefficients (depending on pressure, temperature, and so on) are the ?tyre coefficients? in VGP3. When the tyre moves in respect to the ground, bristles are pushed/pulled around, they build up forces, and when forces exceed their grip, some bristles begin to slide. I call this model a ?quasi-finite element? approach because, even if such ?bristles? are only a first approximation of a real tyre complex finite element structure, they can simulate the fact that the tyre is not a rigid body, but rather, a flexible and deformable thing.

The final tyre behaviour is simply a consequence of these bristles interacting; the interesting thing is the fact that the steady-state behaviour closely matches the steady-state ?Magic Formula? curves, but you get a far better transient and combined behaviour that simply ?pops up? from the model itself.As an example, the transient tyre grip peak value may be higher than the steady-state one (as expected from real {experimental} data), a thing that usually ?Magic Formula? models cannot predict because they can only filter (in other words, interpolate between) steady-state data.

Detta är en sim jag verkligen ser fram emot att få pröva på.

Förstod inte alla termer men det låter väldigt likt det dem kör med i Live For Speed, mjuka däck som påverkas av yttempratur, lufttempratur i däcken samt slitage och tyngdpunkter som får däcket att böja på sig, vilket kan påverkas av däcktyp och lufttryck etc.

Medlem

Det verkar som att Live For Speed har något liknande egetutvecklat men finns det någonstans där man kan läsa om den mer ingående än det lilla som står på wikipedia?

För att kommentera den ursprungliga nyheten så är det självklart att pröva på GTR Evolution såvida de släpper ett demo.


signatur
1
Skriv svar