FZ Poll: Hur bör dator-/konsolspel finansieras?

Robot
Inaktiv
FZ Poll: Hur bör dator-/konsolspel finansieras?

Om jag betalar butikspris ska jag också slippa reklam, men är det en massa reklam i spelet så bör det vara gratis eller riktigt billigt

sportspel är det enda undantaget såvitt jag kan se

Medlem

Instämmer... reklam i spel borde sänka priset för kunden, inte enbart öka vinsten för utgivaren. Annars känns det verkligen som man blir lurad.

Det sagt så har jag inget emot reklam i spel bara det är implementerat på ett trevligt sätt. Så länge reklamen passar in i spelvärlden så är det ju inga problem.

Medlem

Att ha en coca cola skylt i ett spel som GTA ser jag som en sak som gör att staden känns verkligare, om det dessutom kan dra ner någon hundralapp på butikspriset, gör ju inte saken sämre.

Medlem
Skrivet av Light:

Att ha en coca cola skylt i ett spel som GTA ser jag som en sak som gör att staden känns verkligare, om det dessutom kan dra ner någon hundralapp på butikspriset, gör ju inte saken sämre.

Kan jag hålla med om men jag vill inte se reklam på Gillette i nån postapokalytisk öde stad, inte heller i fantasyspel så.. Finns många spel där reklam helt enkelt inte har ngn plats.

Inaktiv

Reklam i spel, billigare spel... Ja jag har inget emot reklam i spel, men då får spelet vara billigare med. Som sagt.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Om spelen är gratis får dem gärna ha reklam, men betalar jag ens en krona för spelet så ska det inte vara några reklam alls. Så antingen eller.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Har inget emot lite reklam i spelen, fast som de ovan redan nämnt. Så skulle det inte passa sig med te.x en coca cola skylt i ett fantasy spel. Reklam får finnas i spelen till en viss del, bara om de också passar in i miljön.
Sen skadar det ju inte heller att spelet blir lite billigare.
Helt gratis blir nästan aldrig bra, bara att titta på de flesta gratis mmo spelen där ute, kul i några timmar. Sen är det papperskorgen som gäller.

Medlem

Aldrig reklam i ett spel. Så j*vla trött på all reklam överallt, tv, affischer, nätet.. Häromdagen bytte hela fz.se utseende när ska det ta slut?
Detta innebär också att vi snart ska se hur spelutvecklarna formar spelen efter reklam finansiörernas önskan. Vi har sett det förr otaliga gånger inom allla andra sammanhang som reklamen tilllåtits, inte f*n ska vi nu släppa in skiten i spelen också. Man blir bara så trött...


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

ptr
Medlem
Skrivet av PigLift:

Aldrig reklam i ett spel. Så j*vla trött på all reklam överallt, tv, affischer, nätet.. Häromdagen bytte hela fz.se utseende när ska det ta slut?
Detta innebär också att vi snart ska se hur spelutvecklarna formar spelen efter reklam finansiörernas önskan. Vi har sett det förr otaliga gånger inom allla andra sammanhang som reklamen tilllåtits, inte f*n ska vi nu släppa in skiten i spelen också. Man blir bara så trött...

du måste inte köpa produkten bara för att du sett reklamen.

Medlem

Reklam nej tack.. dock är "COOL Cola" trist.
Fast ingen GRATISREVOLUTION om fantasy o annat står utanför.
Lösning... eehm? avskaffa pengar typ.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Instämmer... reklam i spel borde sänka priset för kunden, inte enbart öka vinsten för utgivaren. Annars känns det verkligen som man blir lurad.

Det sagt så har jag inget emot reklam i spel bara det är implementerat på ett trevligt sätt. Så länge reklamen passar in i spelvärlden så är det ju inga problem.

Instämmer likväl.

Trevligt implementerad reklam kan vara ett sätt att få ner priserna/gratis.
Det skulle jag då icke tacka nej till!
Dem kan ju komplementera varandra.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Reklam nej tack.. dock är "COOL Cola" trist.
Fast ingen GRATISREVOLUTION om fantasy o annat står utanför.
Lösning... eehm? avskaffa pengar typ.

Dem försökte det i Mao-Kina/Röda Khmererna i Kambodja. Titta vad bra det gick.

Medlem

LoL kan inte exempelvis tänka mig coca cola reklam i rollspel eller äventyr. dock i nutids spel med dock skall det passa in i spelet i övrigt utan att märkas.

Medlem
Skrivet av Heya:
Skrivet av Light:

Att ha en coca cola skylt i ett spel som GTA ser jag som en sak som gör att staden känns verkligare, om det dessutom kan dra ner någon hundralapp på butikspriset, gör ju inte saken sämre.

Kan jag hålla med om men jag vill inte se reklam på Gillette i nån postapokalytisk öde stad, inte heller i fantasyspel så.. Finns många spel där reklam helt enkelt inte har ngn plats.

exakt, jag vill inte i Oblivion se en reklamskylt mitt i skogen om ICA Färska (ommärkta) kött....men i sportspel, bilspel kan det fungera och i sandbox spel så som GTA, Just Cause.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Om som tidigare nämt reklam skulle sänka priset på spel så skulle jag kunna acceptera det... men som sagt, det måste vara inom lämpliga genrer och inte stå ut allt för mkt

Medlem

Så länge det är statisk reklam är det OK, jag vill inte att den ska tanka ned nya reklamannonser under spelets gång.

Medlem

Som alla andra säger... Sålänge reklamen håller sig på en trovärdig plats så är det väl okej, samt att det drar ner priset en aning, men annars vill jag inte se det.

Skrivet av Heya:
Skrivet av Light:

Att ha en coca cola skylt i ett spel som GTA ser jag som en sak som gör att staden känns verkligare, om det dessutom kan dra ner någon hundralapp på butikspriset, gör ju inte saken sämre.

Kan jag hålla med om men jag vill inte se reklam på Gillette i nån postapokalytisk öde stad, inte heller i fantasyspel så.. Finns många spel där reklam helt enkelt inte har ngn plats.

Det är ju faktiskt komiskt och fränt att ha det i Fallout spelen


signatur
Pansarknekt
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Heya:
Skrivet av Light:

Att ha en coca cola skylt i ett spel som GTA ser jag som en sak som gör att staden känns verkligare, om det dessutom kan dra ner någon hundralapp på butikspriset, gör ju inte saken sämre.

Kan jag hålla med om men jag vill inte se reklam på Gillette i nån postapokalytisk öde stad, inte heller i fantasyspel så.. Finns många spel där reklam helt enkelt inte har ngn plats.

Det är ju faktiskt komiskt och fränt att ha det i Fallout spelen

Japp tycker jag med. Man kan ju ha en sliten skylt som stått där sen innan katastrofen, det kvittar ju lixxom. Är det smakfull smygreklam så är det ok tycker jag.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av PigLift:

Aldrig reklam i ett spel. Så j*vla trött på all reklam överallt, tv, affischer, nätet.. Häromdagen bytte hela fz.se utseende när ska det ta slut?
Detta innebär också att vi snart ska se hur spelutvecklarna formar spelen efter reklam finansiörernas önskan. Vi har sett det förr otaliga gånger inom allla andra sammanhang som reklamen tilllåtits, inte f*n ska vi nu släppa in skiten i spelen också. Man blir bara så trött...

Kan inte annat än hålla med.

Medlem
Skrivet av n0nn:
Skrivet av PigLift:

Aldrig reklam i ett spel. Så j*vla trött på all reklam överallt, tv, affischer, nätet.. Häromdagen bytte hela fz.se utseende när ska det ta slut?
Detta innebär också att vi snart ska se hur spelutvecklarna formar spelen efter reklam finansiörernas önskan. Vi har sett det förr otaliga gånger inom allla andra sammanhang som reklamen tilllåtits, inte f*n ska vi nu släppa in skiten i spelen också. Man blir bara så trött...

Kan inte annat än hålla med.

Samma här.


signatur

Retro.

Medlem

beror helt på spelet.
har inget imot reklam så länge det inte förstör spelet.

Medlem

Ha! Snart kommer Berth Milton att producera ett nytt Larry-spel där man går på Gnaget och ligger med brudar. Känns sådär om jag ska vara ärlig. Men som flera påpekat tidigare kan smakfullt placerad reklam faktiskt bidra till känslan i spelet. Tror att det blir en ruskigt svår balansgång mellan utvecklarna å ena sidan och $ å andra.

Cola i Falloutmiljö på en trasig skylt hade varit underbart, men jag tvivlar på att företaget vill förknippas med postapokalysm.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Trollafett:

Ha! Snart kommer Berth Milton att producera ett nytt Larry-spel där man går på Gnaget och ligger med brudar. Känns sådär om jag ska vara ärlig. Men som flera påpekat tidigare kan smakfullt placerad reklam faktiskt bidra till känslan i spelet. Tror att det blir en ruskigt svår balansgång mellan utvecklarna å ena sidan och $ å andra.

Cola i Falloutmiljö på en trasig skylt hade varit underbart, men jag tvivlar på att företaget vill förknippas med postapokalysm.

Mjo, dem hade hellre sett att det stod Cola där än Pepsi tror jag

Medlem

Reklam i spel är ett rimligt sätt att finansiera drift av servrar som annars bara är en ren kostnad för utgivaren/studion.
Ser hellre att de får in lite pengar att driva serverparken med så att man får en acceptabel spelupplevelse än att man får ett fåtal riktigt dåliga servrar att spela på och ingen vettig möjlighet att skapa egna servrar(som är fallet med alla spel som har global ranking i nån form).

Reklam i singleplayer är ok så länge som det inte är swat4-varianten(som ringer hem och rapporterar data om visning och på annat sätt kommunicerar/uppdaterar reklamen).
8)

Medlem

Reklam lappar i spel kartongen går an...men inte i spelet... Börjar det komma mer och mer reklam i spelaet slutar det med att efter 20min är det reklam dags i 6min...sedan kan man spela yttligare 20min...så kommer det sluta om reklam branchen får bestämma....

Inaktiv

Min personliga åsikt är att om spelet innehåller reklam så betalar jag inte pengar för det, så reklam = gratis annars blir de inget.

Medlem

Vad jag sett av Quake Live och Battlefield heroes så tycket jag reklam är en oerhört bra kompromiss för så gott som alla parter

Spelaren får ett gratis spel
Företagen får sin reklam sedd
Utvecklaren får en möjlighet at istället för att som vanligt gå vidare och satsa på nästa spel så kan de istället fortsätta att utveckla spelet i fråga och göra det ännu bättre så fler folk spelar / fortsätter spela. Jag tror Quake Live och Battlefield Heroes kommer bli en riktigta höjdare tack vare detta

Medlem

Är det som t.ex reklam skyltar som en "COCA COLA" skylt någonstans i t.ex ett bilspel när du kör förbi anser jag okej, eftersom jag tycker det bara lägger till känsla, sålänge inte du ska TVINGAS att kolla på skiten.

12
Skriv svar