FZ Poll: Hur bör dator-/konsolspel finansieras?

Medlem

Jag tycker det är bra att man kan tjäna pengar på att tillverka spel så inte mig emot att det kommer reklam i spelen.
En sådan sak som 5-10 sekunders reklam innan man byter bana på ett online spel skulle nog kunna ge ganska mycket pengar och inte störa så mycket pga. laddnings tid etc om det är bra gjort. Samma med en liten reklamskylt på menyn där man byter vapen klass osv.
För ett rpg ser jag inte så mycket alternativ än en liten film när du startar spelet och de finns redan i massor. Kanske att man kan ha en cocacola mössa som ger int stats.. ;)<-(obs skämt)
Jag hoppas det kan vara ett sätt för mindre speltillverka att tjäna pengar så det kommer gå bli rik som spelutvecklare och inte bara genom att äga ett utgivningsföretag.

Inaktiv

slutar med att dom kör med 5minuter långa reklamsnuttar medans man laddar en ny bana.

eller ännu värre, massa reklam mellan spawn för musmattor med bättre glid.

Medlem

Jag betalar hellre ett stort butikspris än att se irriterande reklam i spelet som förstör spelkänslan

Medlem

Tar hellre lite reklam än att betalar mer för spelet så länge det inte är alldeles förmycket reklam i spelet


signatur
Inaktiv

Delvis reklam... men inte för mycket, det förstör allt. Till exempel INTE reklam för coca-cola när man spelar i LOTR miljö. Men, det skulle nog sänka priset lite...

WoW skulle gärna få en intro film av t.ex. "Intel" så sänks månads kostnaden.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Reklam där det passar såsom FPS lir. Fullt pris eller annan metod som t.ex. upplåsningsbara grejjer eller liknande när det gäller MMORPG i GW miljö. I bilspel, och andra sportspel är det obligatoriskt att ha reklam för att få upp spelkänslan.

Medlem

Helt okej med mig sålänge det passar in i spel miljön.
Som i GTA med coca cola som någon nämde..

Priserna i butik är helt okej för mig, jag stödjer gärna spelbranshen & företag och de spel som är bra och förtjänar det, skulle inte palla se PC platformen gå under om x antal år :'(.

Reklampelare har jag inget emot, bara det inte är ngt skräp som blinkar i menyerna. Annars tycker jag att butikspriset får vara nog.


signatur

Halo och Pokemon Röd - Vilka minnen 8)

Medlem

Men kolla här, om du ser en cola burk på gatan i ett spel, eller en poster på en vägg i en tunnelbana. Vad gör det? Det gör det hela bara realistiskt. Så länge det inte blir överextremt med reklam så tycker jag det är ok. Alltså så länge man lägger in realistiska reklam-"grejer" som vi ser irl. Som posters, reklam på bussar etc.

Medlem

Genom expansioner. Tjänar både utvecklare/utgivare och köpare på. Högst 2 per spel, dock. Annars blir det mjölkning. Och expansionerna ska göras samtidigt som uppföljaren görs.

Medlem

Reklam i spel är inte fel så länge det är bra gjort och gynnar köparen.
Se t.ex SWAT4 där finns det bra placerad reklam som desutom inte stör så det kan jag gå med på men börjar det ta över spelet och förstöra på ett "fult" sätt kommer ingen att köpa det alls.
Rykten mellan gamers sprider sig fort och till slut tröttnar nån o "patchar" bort reklamen eller liknande o då vill ju inte reklammakarnavara med.
Å då tillbaka till ruta 1


signatur

//Obs mina åsikter
Vengeance

Inaktiv

Jag anser att man kan inte jämföra konsollspel(are) och datorspelare (tvyvärr bara PC och Windows i praktiken).

PC spelare har en *uppsjö* av gengres - och kontroller att använda sig av (jfr. t.ex. hastigheten att vända sig om in en FPS mellan mus och en "handkontroll"). Konsoller är (p.g.a. formatet) ganska handikappade.

Att ens antyda att med alla speltyper tillgängliga, och det subset som "funkar" för konsoller, kunna besvara frågan som ställts tycker jag tyder på en MYCKET stor frånvaro av insikt av frågeställaren (ja, jag kallar härmed FZ's personal som tillät denna fråga på detta sätt; inkompetent).

Dela upp frågan i PC- och konsoll-spel, oavsett om de portas eller ej. Jämför gärna om du skulle pynta för Deus Ex 2 på PC (där de totalt förstörde känslan) eller på konsoll (där de faktiskt skapade något nytt och spännande). Nu är ju inte DX2 ngt man skulle kunna slänga in reklam i, men försök förstå skillanden. Om inte det funkar, tänk "Sudden Strike"; en titel som inte skulle funka alls på konsoll, men är ett mästerverk på PC.
(skrivet för att belysa skillnaden mellan PC och konsoll)

Medlem

Peter Jackson blev tillfrågad vad han tyckte om allt krimskrams, actionfigurer och kringreklam som ingick i finansieringen om Sagan om Ringen-filmerna. Han konstaterade att han fick mer pengar att göra filmerna bra, än vad han hade fått utan kringgrejerna. Reklamen ger speltillverkarna mer resurser.

Ett "Ok spel".
Ett "Bättre spel" + diskret reklam.

Vad väljer du att spela?

Gäller dock att reklamen inte stör, för då är det ju inte längre ett bättre spel. Fin balansgång.

12
Skriv svar