Grafikkort: MSI 6800 flimmrig bild.. hjälp

Inaktiv
Grafikkort: MSI 6800 flimmrig bild.. hjälp

Häromdan så blev skärmen helt flimmrig med massa olika färgglada sträck över hela skärmen så man inte såg skrivbordet eller nåntingsalls. aha tänkte jag,, jag bytte dator, och nej det var inget fel på skärmen, bytte tillbaka, sammasak händer, en färgglad skärm med bara massa sträck, aja jag får laformatera så jagformaterar, yes! det funkar nu serja skrivbordet, kan va inne på internet,men sen när jag skainstalera drivrutinerna till grafikkortet blir det samma sakigen, så jag formatera och instalera dom senaste drivrutinerna som jag tog från internet, nej det blevsamma sak igen,,nån som vet vadproblemet är ??? tacksam för hjälp!,,

mellanslags knappen funkar ej såbra så det kan se galet ut....

men tack o hej...

nj
Medlem
Skrivet av Thomas:

Häromdan så blev skärmen helt flimmrig med massa olika färgglada sträck över hela skärmen så man inte såg skrivbordet eller nåntingsalls. aha tänkte jag,, jag bytte dator, och nej det var inget fel på skärmen, bytte tillbaka, sammasak händer, en färgglad skärm med bara massa sträck, aja jag får laformatera så jagformaterar, yes! det funkar nu serja skrivbordet, kan va inne på internet,men sen när jag skainstalera drivrutinerna till grafikkortet blir det samma sakigen, så jag formatera och instalera dom senaste drivrutinerna som jag tog från internet, nej det blevsamma sak igen,,nån som vet vadproblemet är ??? tacksam för hjälp!,,

mellanslags knappen funkar ej såbra så det kan se galet ut....

men tack o hej...

Hur är temperaturen på kortet? Fungerar fläkten?
Sånna där grafikfel kan vara ett tecken på att kortet går varmt nämligen.

Inaktiv

okajj men ä de inte konstigt att det funkar felfritt när inte drivrutinerna är instalerat då?

ja fläkten snurrar för fulla muggar

nj
Medlem

Windows egna drivrutiner kan ibland vara lite si och så med kompabiliteten. Sedan vet jag inte om du körde olika upplösningar före du bytte från Windows egna till nVIDIAs drivare? Sånt kan belasta kortet olika mycket.

Använder du någon 9x.xx-version av nVIDIAs drivrutiner? Testa isåntfall att nedgradera till 8x.xx-serien då 9x.xx-drivarna kan vara buggiga. nVIDIA brukar ha sina äldre drivare i ett arkiv på sin hemsida. Guru3D har även ett väldigt stort arkiv av drivrutiner.

Inaktiv

Testa med senaste BIOS till moderkortet. Nätagget kanske börjar ge upp? Kolla så att alla sladdarna sitter i ordentligt.
Om det fungerar felfritt när drivrutinerna inte är installerade så skit i att installera drivrutinerna då! Antar att du menar att bilden syns tydligt i windows osv.
1. Kolla att strömkabeln till kortet sitter ordentligt.
2. Kolla temperaturen på kortet, allt under typ 80 grader borde vara OK.
3. Installera grafikkortet med andra drivrutiner, tex äldre eller omegadrivers.
4. Installera senaste BIOS till moderkortet och installera grafikkortet där efter med senaste drivrutinerna.
5. Testa med annat nätagg eller testa grafikkortet i en annan dator.

Några tips på vägen bara.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

skaam och trodde de funka med vers 8xxxxx, men icke sa nicke,, ja har testat uppdaterat bios mendå blir de bara en blåbild där det står dumpar minnet elle va de stod, sen formatera jaigen o instalera 8xxxxx och ja de funka ju som sagt i 3min, sen blevdet helt konstigt igen

,, menja tänkte på de,, hur kollar man tempen på graffekortet? när man inte instalerat drivrutinerna?????

URK
Medlem

fick samma problem i dag och hållit på nu att fel söka och har kommit fram till att mitt första nivida kort har blivit dåligt och måste byttas. jag har ett 6800gt


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Okej, så mitt ä för dåligt nu då? så det går inte längre,såja måste köpa nytt?? :S,,,, tror ni detgår att byta eller något? ,ajja skiid också, får la köba mig ett nytt då :S
Kan det stämma att kortet är 2 år gammelt? tror ja skaffa det förrförra julen, aja då går de la säkert inte på garantin, men de va kanskje på tiden attman köper nytt då

Men Men tack ändå alla hej hej.......

Inaktiv

Fortsätt felsöka. Testa kortet i en annan dator innan du köper nytt! Inte kul att köpa nytt grafikort för 2000 kr och sen upptäcka att det var något annat som var fel!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

okaj,, går det testa kortet på en annan gammal dator?, den är väl en 4 5 år gammel,, o ja tror detta ä ett PCI E elle va allt heter,,, funkar det då?? ehh jag får kollanärmare vad kortet heter...

Men jag fattar fortfarande inte varför det ska vara fin bild när man laddar datorn o sen bli helt störd bild när man kommer in i Windows :S,, ajja så ä de mät..

http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail...

MSI NX6800-TD128 128MB DDR SDRAM TV-out (S-Video connector)
DVI Connector ... detta kortet verkar vara AGP, då kanskje ja kan stoppa in det i min gamla dator då?

Nästan säker på att jag har detta kortet... nån som vet var man kan hitta recensioner?

Inaktiv

aja jag tror jag har svaret här:

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=57402.0

Det funkar ju inte för någon detta kortet,men det störda är att det har funkat i 2 år för mig,men så är det :S bara te o köba nytt... elleska testa det i en an datorförst ja....

Inaktiv

Men va rolit! ja fick de o funka genom att köra in i datorn med min datorstol så blev de perfekt bild, sen när jag skulle flytta datorn så kom allt flimmriga tillbaka! :S,,, va kan vara fel då? för jag har bytt o testa sladdarna mellan skärm o dator...

Inaktiv

Jaja så är det mät :S,, testa msi kortet i min andra dator, instalera drivrutiner och ja, det händer samma där :S,,, aja det är bara o köba nytt kort då ja???

Medlem

Glapp kanske? Se till att kortet verkligen sitter i botten på porten. Sätt i sladd osv och se till att allt verkligen sitter som det ska.

Inaktiv

ja densitter fast som bare den,, det funkar ibland nu, för måste jag trycka Del i början när man startar upp. sen gå ut där ifrån, sen måste jag trycka på TAB, och då funkar det i en 30min att spela ochgöra allt möjligt, men sen blir det flimmrigt och då får jaggöra om allting igen,,, låter inte detta konstigt då eller?? men när ja var inne där på DEL(ä det bios) så hitta jag ett ställe dät det står Primary Graphics Adapter [PCI],när ja trycker enter där kan ja välja mellan PCI och AGP, ska jag välja AGP, för jag har ju AGP grafikkort, men det kanskje skall vara PCI? ingen aning, vågarinte pajja datorn nu :S

1
Skriv svar