bästa externa USB HDD?

Inaktiv
bästa externa USB HDD?

Ska köpa en ny hdd.Tänkte ta en extern usb2.
Vilken är bäst?Den kommer i princip alltid att vara igång och ska vara på 500GB.

Medlem

Tag valfritt USB-HD-case och en styck snabb 500gigs hårddisk och kläm ihop de två. Alternativt kan du köpa en färdigmonterade mojäng här.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Spelar ingen roll hur snabb hårddisken är då usb-interfacet alltid kommer vara flaskhalsen.

Inaktiv

snabb behöver den inte vara men den ska kunna vara igång dygnet runt utan att bli för varm och haverera
Har läst om en del och dom verkar bli för varma,därav frågar jag

Medlem

Jag har denna:
http://www.mycom.se/produkt/lacie__d2_extreme_ii_300gb_7200rp...
Den är alltid inkopplad och påslagen. Har aldrig krånglat. Haft den snart i ett år. De har även en på 500GB.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Hexley:

Spelar ingen roll hur snabb hårddisken är då usb-interfacet alltid kommer vara flaskhalsen.

Räcker inte 480Mbps för dig?

nj
Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av Hexley:

Spelar ingen roll hur snabb hårddisken är då usb-interfacet alltid kommer vara flaskhalsen.

Räcker inte 480Mbps för dig?

Vilket då är långsammare än PATA/SATA-diskar som har en teoretisk överföringshastighet på mellan 100-300 MB/s beroende på gränssnitt (480/8 = ~60MB/s, vilket då är lägre än de gamla PATA66-diskarna).
Sedan så är USB 2 CPU-beroende så det blir en extra belastning på processorn, vilket leder till att även dess belastning blir ett avgörande för hur hög överföring man får mellan datorn och en extern USB 2-disk.

Medlem

den kontinuerliga överföringshastigheten är väl inte mer än 60-70MBps på en SATA/PATA


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

den kontinuerliga överföringshastigheten är väl inte mer än 60-70MBps på en SATA/PATA

Sant, men då har de trots allt en bra mycket högre teoretisk maxhastighet.
Den totala maxbandbredden för USB 2 å andra sidan ligger redan maxad där, och som sagt, USB 2 är CPU-beroende.

Kan hänvisa till en större jämförelse X-Bit Labs gjorde tidigare iår mellan flertalet olika HD-cases där de två med SATA-anslutning erbjöd bra mycket högre överföringshastigheter än övriga gränssnitt (se diagrammet längst ner bla).
Testat kan läsas i sin helhet här.

Medlem

på en hårddisk ansluten via en USB2 enhet så kommer du upp 60 MB/s i burst hastighet och sustained hastighet ligger mellan 10 - 30 MB/s

Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318905

Har en sån som jag använder till min laptop. Funkar alldeles utmärkt. Inga värmeproblem och går tyst, snabb överföring och bra pris. Finns på 500gb också.

Medlem

Det är ju toppen att den teoretiska hastigheten är jättemycket högre. Jag som då använder min dator är mer intresserad av vilken prestanda jag faktiskt får ut. Men om du sitter och hashar enorma mängder filer dagligen, defraggar and whatnot så kanske det är värt att betala upp till dubbelt så mycket per gig.

Inaktiv

vi behöver inte diskutera hastighet/prestanda.Jag vill ha en säker och pålitlig hdd som inte havererar.
fler tips på pålitliga hårddiskar?

Medlem

Kör den jag tipsade om ovan, den har FireWire 400 OCH 800! Du kan inte få bättre eller pålitligare.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

1
Skriv svar