Inaktiv
Ny Dator

hej jag har 15-17 tusen kr och jag undrar om man ska vänta med att köpa en ny dator tills Vista och dx10 kommer ut....

eller vad säger ni?

Medlem

beror väl på vad du har nu, men jag kan inte se någon direkt anledning att sitta och vänta på att Vista och DX10 kommer...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

just nu har jag sålt min dator så jag använder min brors dator tills jag köper min.

vad tycker ni att jag ska göra

Inaktiv

En ny dator med Vista och ett high end DX 10 kort kommer nog att bli en riktigt dyr affär. Bara Vista kommer att kosta runt 3000 kr.

Personligen tror jag att MS kanske överskattar folks lust till att uppgradera för att få DX 10 funktionalitet, i så fall kommer det att ta ett bra tag innan deet blir nödvändigt med DX 10 för att "hänga med".

Medlem

Köp en dator nu. Vista kommer bara vara pung. Jag har varit sugen på Vista eftersom mycket nytt kommer kräva det. Men eftersom Microsoft har rätt att kolla din dator efter olaglig musik, film mm. så blir Vista inget för mig. Så skit i Vista.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Ja du kan ju gjöra som mig köpa en relativt snabb dator sen uppgradera till dx10 och sånt du vill ha sen när det släpps?

Beror väll på hur långt du orkar vänta dx10korten kommer väll inte förän till nästa sommar eller nått sånt?

Medlem

8800-korten från Nvidia kommer i November.. dx10 kompatibla..

Medlem
Skrivet av Boomer:

Köp en dator nu. Vista kommer bara vara pung. Jag har varit sugen på Vista eftersom mycket nytt kommer kräva det. Men eftersom Microsoft har rätt att kolla din dator efter olaglig musik, film mm. så blir Vista inget för mig. Så skit i Vista.

Vad menar du med att "Microsoft har rätt att kolla din dator efter olaglig musik, film m.m." ?

Inaktiv

Lösning på det problemet är ju att använda en mindre dator med XP som server och ha allt "olagligt" på den. Bara streama det man vill använda via tex fjärrstyrning.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Vad Boomer menar är att Vista kommer implementera vad MS kallar Trusted Computing, något vi redan sett i och med WMP11. Det kommer inte alls att vara omöjligt att spela upp dina lagligt rippade (eller olagligt nedladdaded) MP3or eller liknande media. Däremot blir det besvärligare om du har lagligt nedladdade musik och filmfiler eftersom om du väljer att spela dem med WMP11 inte kommer kunna kopiera dina lagligt nedladdaded filer från din egen dator till t.ex en backup. Inte heller dina licenser till dessa filer kommer du kunna göra en backup på. Välkommen till Vista, det första OS som gör det nödvändigt att piratkopiera...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

men vista innehåller ju dx10 så vf måste man köpa kort som har dx 10?

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

men vista innehåller ju dx10 så vf måste man köpa kort som har dx 10?

För utan hårdvarustöd för de nya roliga sakerna som kommer med DX10 i grafikkorten så spelar det ingen roll om du kör DX1 eller 10. Kortet klarar bara av att utföra de funktioner som den DX-version det har hårdvarustöd för.

Medlem

För att korten måste stödja det? Vista är ju bara programvaran.

Edit: NJ hann före^^


signatur

Videomupp

Inaktiv

men om man har 2x geforce 7900 gt..... det kortet stöder ju direct x 10 eller?

Medlem

nej, DX 9


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Om någon vill läsa lite mer om Trusted Computing och DRM; http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34949.
Fear it...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

så ni menar att man måste köpa dom nya grafikkorten som snart kommer ut och har dx10

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

så ni menar att man måste köpa dom nya grafikkorten som snart kommer ut och har dx10

Ja.

Inaktiv

men kan man inte bara köpa det nyaste dx10 grafikortet och köra det på XP..... utan vista men ändå köra spel som kräver dx10?

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

men kan man inte bara köpa det nyaste dx10 grafikortet och köra det på XP..... utan vista men ändå köra spel som kräver dx10?

DirectX 10 skulle väl kräva Vista om jag inte minns käpprätt fel, så det kommer nog inte kunna installeras på XP.

Inaktiv

ungefär hur mycket tror ni att jag måste lägga ner på en riktig bra dator och då menar jag bra

snälla ta det lugnt med priset nu ^^

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

ungefär hur mycket tror ni att jag måste lägga ner på en riktig bra dator och då menar jag bra

snälla ta det lugnt med priset nu ^^

Mycket svårt att säga med tanke på att det finns iaf två delar som ännu inte finns att köpa som behövs (grafikkort+Windows Vista), sedan så vet man aldrig vad som kan hända med priser tills dessa släpps.
Men räkna med iaf;
3000-4000 kr för CPU+moderkort.
2500-3000 kr för 2GB ram.
1500-2500 kr för ett vettigt chassi+nätagg.
800-1400 kr för en hårddisk beroende på storlek då.
200-500 kr för DVD-Rom/RW
300-1000 kr för ett ordentligt ljudkort.

Sedan då de okända priserna för nysläppta grafikkort (som inte brukar vara så billiga, och det brukar dröja lite tills de mer prisvärda alternativen kommer) samt Windows Vista.

Inaktiv

undrar en sak

är det någon skillnad på domma CPU förutom hastigheten

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322640

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322633

Medlem

näe, inte vad jag vet. extreme står för att köparen har extremt liten penis


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

men alvarligt någon som vet något riktigt svar!

Medlem

allvarligt så är det i princip samma processor.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

mm och att pris skillnaden är 6.000kr så det måste finnas någon stor skillnad

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

mm och att pris skillnaden är 6.000kr så det måste finnas någon stor skillnad

Intels Extreme-processorer är mer eller mindre handplockade exemplar som kan köras i betydligt högre klockfrekvens än de "vanliga" processorerna.
De brukar även kunna ha mer cache-minne, dock så ser det ut som att de där två har samma cache-mängd.

Inaktiv

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322640

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320797

så vilka av domma CPU är bättre och vilken är värt att sätta pengarna på?

Medlem

vad är det som är så svårt att smälta? samma busshastighet, samma cache. alltså samma processor med högre klockfrekvens (som nj sa). inte så mycket mer att fundera över. högre klock=högre pris

edit: av de två skulle jag ta core 2 extreme. men båda är slöseri med pengar.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar