Medlem
Raid 0...

Hur får man detta att fungera??????
Kan någon kunnig förklara!?


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv

det är enklast om du talar om vad som inte fungerar.
först är det braatt förvissa sig om att manvet vad man håller på med. det är inget man bör hålla på med innan man vet vad man ger sig in på, och noga övervägt alla fördelar och nackdelar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hur installerar jag en raid 0 på min dell dimension 9150? Jag har två 160gb sata diskar. När jag ska installera windows så finns det inga alternativ att installera det på....? Behöver jag en drivrutin? Var finns den i så fall?


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv
Citat:

Hur installerar jag en raid 0 på min dell dimension 9150?

det gör du inte, om du inte har en raidcontroller. alternativet är mjukvaruraid genom lvm, men jag tror inte det går installerapå lvm i windows. dessutom behöver du då professional om jag inte minns fel.

rådet tills vidare: försök inte ens, innan du gjort ganska omfattande studier. du riskerar att förlora ganska rejäla mängder data.

edit: stavning + förtydligande.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av MobbDeep:

Hur installerar jag en raid 0 på min dell dimension 9150? Jag har två 160gb sata diskar. När jag ska installera windows så finns det inga alternativ att installera det på....? Behöver jag en drivrutin? Var finns den i så fall?

Förmodligen så krävs en diskett med drivrutiner för RAID-kontrollern, om du inte har fått med någon sådan från Dell så kolla deras hemsida (de låter dig väl mata in ett service-tag nummer så får du tillgång till de drivare som behövs för din dator), lägg den som sagt på en diskett och när installationen för XP börjar laddas så står det något i stil med "Tryck F6 för att installera ytterligare SCSI/RAID-enheter". Tryck F6 några gånger och vänta tills installationen frågar efter ytterligare drivrutiner, välj då rätt från disketten.

Medlem

jo men det har ja testat och då kommer en blåskärm upp..
vet inte om jag har rätt drivrutiner heller... finns ju inga på dells hemsida.i af inte till 9150


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

1
Skriv svar