Stephen King om spelvåld

Pansarknekt

Ok, så de som utför dessa hemskheter trycker av och laddar om sitt vapen så många gånger "ihettan". Under press??? Tror fan dom varit under press en bra tid innan dom ens hamnat inför rån/överfalls situationen.
Jag tycker folk fokuserar för mycket på vapnena i denna fråga. Visst ska det vara stenhårda vapenlagar. Men de som gör sånt här gör det av en anledning och inte är det för att dom har ett vapen laddat hemma.
Dom kommer skada någon oavsett och för att stoppa dom så måste man framförallt satsa på förebyggande åtgärder.
Stränga vapenlagar visst, men oxxå lite checkup på den socialavälfärden. Det amerikanska folket framstår inte som världens mest psykologiskt välmående, därför tror jag majoriteten av sånt här händer där. Och då menar jag inte en check med socialbidrag utan psykologisk hjälp.
Vissa gnäller på vapen, andra gnäller på TVspel och ingen tittar på den stora bilden. Människor som mår så dåligt dom borde ha hjälp innan dom gör sån här skit så man istället vill slå ihjäl dom (ujuj dubbelmoral=)?). Istället föreslår politiker och andra massa lagar som ännu mer rutan in livet för människor och enligt mig begränsar frihet. Kameror sätts upp överallt, rökning förbjuds, du får inte parkera någonstans, skatter på allt som inte gillas och snart så e det fan inget kvar.
Visst väck me vapen, men tro inte sjuka människor försvinner för det.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Lalle:

I egenskap av överaktiv sportskytt blev jag mycket förnärmad av ovanstående inlägg...

Bli inte det, alla är inte snälla på internet.

Väldigt många personer på jorden skulle bli arga om skjutvapen skulle förbjudas, bl a sportskyttar och jägare. Men vad använder du som sportskytt för kaliber? .22 eller? Dödsfaran är mycket mindre om man blir skjuten med mindre kaliber (även om den finns kvar).

Fast vi har ju fina exempel på vapentillgång här i Sverige också. Det är ju bara att gå med i hemvärnet.

Medlem

Yey för Stephen!

Själv älskar jag honom genom hans böcker ^^

Medlem

Hur kan detta vara något negativt om Stephen? Vad jag ser det är det bara 100% positivt
Det kommer alltid finnas miffon i världen så det kommer aldrig bli som jag vill ändå. Bara att "deal with it"


signatur

Det här är en signatur

Medlem
Skrivet av kabex:
Skrivet av Lalle:

I egenskap av överaktiv sportskytt blev jag mycket förnärmad av ovanstående inlägg...

Bli inte det, alla är inte snälla på internet.

Väldigt många personer på jorden skulle bli arga om skjutvapen skulle förbjudas, bl a sportskyttar och jägare. Men vad använder du som sportskytt för kaliber? .22 eller? Dödsfaran är mycket mindre om man blir skjuten med mindre kaliber (även om den finns kvar).

Fast vi har ju fina exempel på vapentillgång här i Sverige också. Det är ju bara att gå med i hemvärnet.

Mindre kaliber kan vara farligare än grövre, när en finkalibrig kula har trängt in i kroppen börjar den tumla runt och förstör en massa vävnad.

Medlem
Skrivet av Jimmy Damage:

Bör tilläggas att det är minst lika lätt att få tag i skjutvapen här i Sverige, iaf i den delen av riket där jag är från.

Det är absolut inte lättare att skaffa ett skjutvapen i Sverige än i USA, där kan du göra det i en affär, utan särskilt mycket pappersarbete, på en gång. Här måste du antingen gå den lagliga vägen vilket tar lite tid samt så måste du vara aktiv inom skytte, eller så gör du det illegalt vilket innebär att du måste veta vem du ska fråga vilket inte alla gör.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av deftune:

Ok, så de som utför dessa hemskheter trycker av och laddar om sitt vapen så många gånger "ihettan". Under press??? Tror fan dom varit under press en bra tid innan dom ens hamnat inför rån/överfalls situationen.
Jag tycker folk fokuserar för mycket på vapnena i denna fråga. Visst ska det vara stenhårda vapenlagar. Men de som gör sånt här gör det av en anledning och inte är det för att dom har ett vapen laddat hemma.
Dom kommer skada någon oavsett och för att stoppa dom så måste man framförallt satsa på förebyggande åtgärder.
Stränga vapenlagar visst, men oxxå lite checkup på den socialavälfärden. Det amerikanska folket framstår inte som världens mest psykologiskt välmående, därför tror jag majoriteten av sånt här händer där. Och då menar jag inte en check med socialbidrag utan psykologisk hjälp.
Vissa gnäller på vapen, andra gnäller på TVspel och ingen tittar på den stora bilden. Människor som mår så dåligt dom borde ha hjälp innan dom gör sån här skit så man istället vill slå ihjäl dom (ujuj dubbelmoral=)?). Istället föreslår politiker och andra massa lagar som ännu mer rutan in livet för människor och enligt mig begränsar frihet. Kameror sätts upp överallt, rökning förbjuds, du får inte parkera någonstans, skatter på allt som inte gillas och snart så e det fan inget kvar.
Visst väck me vapen, men tro inte sjuka människor försvinner för det.

Sjuka människor kommer alltid finnas, men man ska inte utnyttja det för att varken stoppa eller öka antalet vapen i händerna på folk.
Om allt folk var friska, hur skulle vapentillgången se ut då? Skulle alla kunna skaffa vilka vapen de ville när de ville, eller skulle vapen vara meningslösa nog för att inte nå händerna på civila?

Den här disskutionen kommer aldrig leda till nånting, Amerikanerna vill uppenbarligen ha det så, så låt dem döda varandra.
För övrigt är knappast atomvapen gjorde för att försvara sig, utan för att skrämma skiten ur andra, har för många länder kärnvapen så tappar det effekten (gäller alla vapen för övrigt) så alla försöker ha bättre hela tiden, vilket kommer leda till att de en dag används vilket i sin tur leder till WW3 och slutet på en hel del av det vi tar för givet idag.

Kom lite av spår på slutet, ursäkta för det.

Medlem

där ökade min respekt för Stephen King ännu mer. Och det är en sjuk värld vi lever. Så är det bara. Titta er omkring bara så ser ni. Det är i en sjuk värld vi lever i...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Ända sen jag såg Studio S när det begav sig så har jag skitit blankt i vad staten och media tycker och tänker om sånt här. Ingen med ett IQ som överstiger en jordnöt kan på allvar tro att spel (eller "videovåld" som var så hemskt) gör att människor går bärsärk och dödar andra. Med ena handen ondgör man sig över våldsamma spel - med den andra sänder man "Dom Tokigaste Olyckorna" (eller vafan det nu heter) på bästa sändningstid där människor skadas allvarligt...på riktigt. Det får i alla fall mig att byta kanal - jag mår fan dåligt av att se folk bryta sig sönder och samman. Jag har däremot inte känt samma avsmak mot ett spel ännu. Så vilket är värst? Och vilket är det man skriker sig hes över?

Det är bara ett enkelt sätt att fiska populist röster hos folk som fortfarande likställer "spel" med "leksaker" och därmed tror att allt är till för barn. Ingenting vi säger som gamers kan få dom att tycka annorlunda heller - så jag skiter i det helt och hållet. Låt dom gnöla tills dom blir blåa i ansiktet. Det är en eller max två generationer kvar innan dom sista trångsynta surskallarna har dött.

Att Charlton Heston dog tror jag bidrar mer till att dra ner på våldet i USA än nån censur nånsin skulle kunna. Han och hans jävla NRA har indirekt dödat oändliga mängder med folk - och, eftersom dom bor i dubbelmoralens mecka, så använder dom det faktumet för att lobba för ÄNNU mer vapen. Sluga rackare det där.

Meh... låt dom skrika. En roligare fråga att ställa sig är vad som gör spel så attraktiva. Varför tycker vi att det är så otroligt kul att göra samma sak i timmar? Att dom är roliga kan vi vara överrens om - till och med mycket små barn blir helt till sig över spel - trots att dom inte har någon relation till dom alls. Vad är det som gör spel så roliga?


signatur
Medlem
Skrivet av Vaizard3:

Man tycker nästan att ett mord borde vara nog för att förbjuda något. Vapen är ju bara till för att skada, det är dess one and only purpose. Förbjud skiten i hela världen så blir allt mycket bättre.

Nämen vad gulligt. Och naivt. Tycker vi förbjuder alla att vara elaka också


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

jävlar vad bra sagt king!! respkekt till dig

Inaktiv

det ligger absolut en poäng i det han säger

fyfan alltså USA har issues och Sverige går långsamt åt samma håll med en massa babygangstrar som har världens bästa välfärd som ska springa runt å spela häftiga när dom har 5000 gånger bättre förutsättningar med betald skola och sjukvård det e fan patetiskt.

Medlem

Bara att kolla på klassikern "Escape from New York " så ser ni framtiden för USA

Medlem

Hoppsan sa. Trodde inte att ett småsarkastiskt inlägg som mitt skulle uppmärksammas på det viset. Den poäng jag (lite luddigt kanske) försöker förmedla är att vapnen inte är felet, utan de som använder dem.
Om man är inställd på att ha ihjäl någon kan en golfklubba fungera lika bra som ett skjutvapen. Som någon sade tidgare; det är människan som är felet. Om alla skjutvapen helt plötsligt skulle försvinna skulle bara andra 'verktyg' användas.

Detta är troligen en diskussion för en annan tråd, så jag lägger ner här.

PS. För den person som var nyfiken är det en hagelbössa kal. 12/76 jag har, inte en sketen .22a DS.

123
Skriv svar