Gen
Medlem
GeForce 8800

Som många redan vet har nVidia announcat sitt nya flaggskepp 8800.

GeForce 8800 specifikationer:

* Förenad shaderarkitektur (Unified Shader)
* Stödjer FP16 HDR+MSAA
* Stödjer GDDR4 minne
* Nära 700 miljoner transistorer (G71 - 278M / G70 - 302M)
* Ny kantutjämningsteknik: VCAA
* GPU klockfrekvens skalbar till 1.5GHz
* Shader prestanda : 2x Pixel / 12x Vertex över G71
* 8 TCPs & 128 stream processorer
* Mycket mer effektiv än vanliga arkitekturer
* 384-bit minnesbuss (256-bit+128-bit )
* 768MB minnesstorlek (512MB+256MB )
* Två modeller vid lansering: GeForce 8800GTX och GeForce 8800GT
* GeForce 8800GTX : 7 TCPs chip, 384-bit minnesbuss, hybrid vatten/fläkt-kylare, vattenkylning för överklockning. US$649
* GeForce 8800GT : 6 TCPs chip, 320-bit minnesbuss, fläktkylare. US$449-499

Nu är frågan, bör folk med 7900 SLI system uppgradera? Har själv ett 7900GTE och kan få tag på ytterligare ett till ett billigt pris. Ska jag eller borde jag vänta?

Inaktiv

DX10-kort va? Man klarar sig nog ganska så länge på 7900 ändå, 7900GTE i SLI står sig lätt tills det är värt att tjacka DX10 och använda det på riktigt, lär dröja.
Dröjer väl ganska länge innan DX10 blir standard och dessutom måste man väl ha Vista osv. Är grafiken seg för dig nu? Själv kör jag på ett 7900GT 512 550/1320 och har inga problem i vare sig BF2, 2142, HL2 eller FEAR. Maxar AA och AF och HDR och allt vad det heter i 1280x1024. (1280x??? i 2142)
Frågan om du "bör" uppgradera till SLI kan du bara svara själv på, är det värt prestandaskillnaden och framför allt, kommer du märka av nån skillnad.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Svårt att säga... men har man inte tänkt gå över till vista med en gång när det kommer så känns det ganska onödigt att köpa 8800. Eller ja det är väll onödigt i vilket fall i min mening :D.

Jag kommer iaf vänta ett bra tag med DX10 för att känna av marknaden och se hur pass bra dessa kort är.

Jag skulle nog avvaktat med båda köpen om jag var du (fast nu är ju jag inte det ). Eller när känner du för det första att din prestanda i ett 7900GT inte räcker till?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Eftersom att 7900 korten fortfarande presterar väldigt bra även utan SLI finns det inget som helst anledning att uppgradera om man sitter på ett sådant.

Medlem

Jag är nästan nöjd med mitt 6800GT som jag haft i tre år så du klarar dig nog.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Antar att för dom som sitter på Nvidia 6800 och ATI 1900 kort och uppåt så är det inte värt att uppgradera, annat är det ju får oss som sitter på äldre kort som t.ex. jag själv som sitter på ett 9800...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Det vetefan, om du vill kunna spela spel i nya Dx10 mode (Crysis bl.a) så är ett dx10 kort att rekomendera. Det är ju lite tråkigt om man sitter på ett rellativt nytt kort, för då kan det kännas onödigt att uppgradera.

I min situation då, har ett 6800GT 256mb som funkar hyggligt, Fear och Oblivion laggar lite på maxad grafik i höga upplösningar, annars är det okej. Efterson att jag är helt såld på Cryteks nya jungelpangare Crysis så är det en av anledningarna till att jag tänker köpa dx10 kort. Men även för att jag får ett starkt kort och som är framtidssäkert. För allt fler och fler spel kommer att komma med dx10 funktioner.

Jag är sugen på att köpa ett x1900gt men tror att jag kommer vänta på ATI's och Nvidia's dx10 kort i alla fall. Det visar sig vilket som är bäst ATI eller Nvidia i detta fall.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Då är det väl bättre att vänta med köp av DX10-kort tills Crysis släpps och köpa det senaste kortet då.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Gullefjun:

Då är det väl bättre att vänta med köp av DX10-kort tills Crysis släpps och köpa det senaste kortet då.

Word


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

JB
Medlem

>> Nu är frågan, bör folk med 7900 SLI system uppgradera?

"Folk", menat, den allmänna gamer killen, skall absolut inte göra saker som "uppgradera" till ett 8800 kort, om man har 2st 7900 kort sen tidigare.

Får du bara god känsla av att ha det allra senaste, och inte ger respekt till de saker du har köpt, så är du lite illa ute om du ska fortsätta med samma intresse en längre tid.

Visst kan det kännas bra att ha det kortet, eller produkten som, massa företag gör reklam över, etc. Men när nästa kort kommer, och det kortet du själv har inte promotas längre, så betyder inte det att ditt kort är mindre värt.

Medlem

Håller med ovanstående, vänta med DX10-kort tills det kommer spel och program som stödjer det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Gen
Medlem

Jag köpte ett andra 7900GTE och blev förkrossad över den minimala skillnaden i spel plus att ingen drivrutin verkade klara av att driva båda korten på rätt sätt.

Testade 91.31, 91.45 och någon beta drivis.

Fick dessutom artefakter i WoW och Doom3 så jag hoppas innerligt att det var fel på mitt nya kort (lämnade tillbaks det).

Dock kan det vara vist att vänta med 8800 eftersom nVidia är dåliga på att ha fungerande drivisar till sina nya kort (7950 någon?).

Inaktiv

Ska du använda 7900GTE i SLI får du nog köra i de högsta upplösningarna för att det ska vara värt det.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ja man skall inte alltid vänta sig att det går så mycket snabbare med samma inställningar, utan bara att det inte går långsammare med högre inställningar.....

Tycker även att de flesta tester visar att just SLI inte är i närheten av vad CF har blivit på senaste.... så Nvidia får arbeta lite på det...

Gen
Medlem

Mycket intressant. Iallfall jämförelserna mellan 7900 och 7900 SLI. Skillnaden fanns bara i 3DMark06. (Tittade på upplösningar över 1280)

1
Skriv svar