Finns det inga grafikkort med stöd för directx 10?

Medlem
Finns det inga grafikkort med stöd för directx 10?

Jag har kollat runt lite snabbt på datorbutiken och hittat en del "monsterkort" men i specifikationen står det enbart stöd för dx9.0. Finns det inga kort med stöd för dx10?

Medlem

DX10 kräver väl Vista för det första, och det är ju inte släppt än så DX 10 kanske inte är det heller.


signatur

Videomupp

Medlem

Nej, det finns inga kort som kan hantera DX10 ännu.


signatur
Medlem

Släpps i november... 8800-kort från Nvidia....

Medlem

aa, ellä r600 från ati


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Gen
Medlem
Skrivet av Laxen:

aa, ellä r600 från ati

Om dom ens får ut det i år...

Medlem

Vissa av de senaste har mer eller mindre stöd för det, tex mitt 7900GT har stöd för det, men kanske inte fullt ut.

Inaktiv

Hur menar du då? Låter lite skumt. Gäller det för alla 7900GT-kort? Har du nån källa på det du just skrev?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av Detrol:

Vissa av de senaste har mer eller mindre stöd för det, tex mitt 7900GT har stöd för det, men kanske inte fullt ut.

Läser man nVIDIAs tech specs för Geforce 7-serien så står det inte ett ord om DX10, bara DX9.
Någon grund för det där uttalandet?

S_Z
Medlem
Skrivet av Detrol:

Vissa av de senaste har mer eller mindre stöd för det, tex mitt 7900GT har stöd för det, men kanske inte fullt ut.

Nej, det har det inte. Varken nVidias eller ATIs senaste modeller har hårdvarustöd för DX10. Man kan, som setts i Crisis-filmklipp, emulera DX10 på dagens hårdvara men det är ju inte samma sak som att säga att korten har stöd för det.

Medlem

Kommer NVIDIA inte tillverka något billigare(1500-2000kr) kort än 8800? För det kommer väll kosta 2800-4000kr.

S_Z
Medlem
Skrivet av Xphome:

Kommer NVIDIA inte tillverka något billigare(1500-2000kr) kort än 8800? För det kommer väll kosta 2800-4000kr.

Självklart kommer det billigare varianter av 8x00 modellen men om man skall tro det TheInq skriver (bör alltid tas med en nypa salt) så dyker inte mainstream korten med DX10 stöd upp förrän i vår.

http://www.theinq.com/default.aspx?article=35061

Gen
Medlem

Finns inga indikationer på priser vad jag hört. Och de priser som står på Tom's mfl kan ibland vara per x100 eller x1000 vilket inte går att jämföra med retailpriser.

Men gissningsvis bör väl GTX 768MB kortet ligga på 4000 iallafall.

Medlem

Minst, skulle gissa på att GS versionen ligger på ca:3500 - 4000... så GTX kommer nog vara minst 4500... snarare 5000... men jag gissar ju förstås också bara...

Inaktiv
Skrivet av SidPao:

Minst, skulle gissa på att GS versionen ligger på ca:3500 - 4000... så GTX kommer nog vara minst 4500... snarare 5000... men jag gissar ju förstås också bara...

Jag backar den gissningen. Känns som standardpriset när ett nytt chip introduceras. Tror inte de kan ta mer betalt om de vill att någon öht ska köpa grejerna.

Personligen känns det inte alls lockande med DX10 förränn det börjat användas i större utsträckning. Visst, Crysis ser snuskigt bra ut men faktum är att många av de bilder de visat är från DX9 versionen. Tror ärligt talat inte det kommer skilja så mycket som MS och grafikkortstillverkarna vill att vi ska tro.

Medlem
Skrivet av krolle:
Skrivet av SidPao:

Minst, skulle gissa på att GS versionen ligger på ca:3500 - 4000... så GTX kommer nog vara minst 4500... snarare 5000... men jag gissar ju förstås också bara...

Jag backar den gissningen. Känns som standardpriset när ett nytt chip introduceras. Tror inte de kan ta mer betalt om de vill att någon öht ska köpa grejerna.

Personligen känns det inte alls lockande med DX10 förränn det börjat användas i större utsträckning. Visst, Crysis ser snuskigt bra ut men faktum är att många av de bilder de visat är från DX9 versionen. Tror ärligt talat inte det kommer skilja så mycket som MS och grafikkortstillverkarna vill att vi ska tro.

Som tur är så är DX10 korten bakåtkompatibla med DX9 osv, så det är inget problem, bara lite högre poäng i 3dmark osv Men sitter man på ett top of the line kort idag så är det inte värt att uppgradera.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Verkar som om vi har varit lite för optimistiska här...

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s2068999#resultat

Och en del visar ännu värre...

http://www.alina.se/productlist.aspx?search=8800

Palit GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 NV-PE-8800GTS-640 -- 5495kr

Palit GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 NV-PE-8800GTX-768 -- 6906 kr

edit:

Sen skall man ju antagligen köpa Vista för ca 4000 om man intresserad av DX10 ..... så nog blir det till att vänta på att priserna faller alltid!!

1
Skriv svar