Gainward 7600 GS AGP problem

Medlem
Gainward 7600 GS AGP problem

Jahapp köpte mig precis ett 7600 GS AGP från Gainward och plugga in det. Drivisar och allt installeras fint, men när jag går in och tittar runt lite i den nya fina kontrollpanelen som nvidia har så blinkar texturer röt och är almänt skumma i den lilla 3d förhandstitten med den snurrande loggon. Tänkte inte så mycket mer på det då det var 100 år sedan jag hadde nvidia senast.

Startar första bästa spel för och se om det funkar, tyvär inte. Hela bilden är korrupt i princip i de 2 spel jag testa lite snabbt, Americas Army och Half-Life 2. Efter lite pill så provar jag att göra dxdiag och provar direct3d där, alla tre testen visar kuben med grovt korrupta texturer, efter att jag stängde av AGP-Struktursacceleration så visas kuben normalt i Dx7 men inte i 8 och 9.

Först trodde jag att jag helt enkelt fått ett kass kort, men kom på att mitt moderkort är snor gammalt, Epox EP-8K3A(+), och bara har AGP 4x. Trodde det kunde vara något med det så jag traskade över till brorsans dator och slaktade den lite grann. Där funkar kortet perfekt så vitt jag kunde se, inte säker på hans moderkorts modell men det är nyare och har AGP 8x

Så vad kan vara problemet, funkar det helt enkelt inte alls med AGP 4x eller kan det vara annat så som BIOS eller dylikt. Fick tipset att det kan vara gammalt bios på mitt moderkort, och skall se om det finns någon nyare version att prova men tänkte slänga ut frågan här med.

Tacksam för hjälp

Edit: Kanske ska tilläggas att jag provade drivisarna som låg på skivan samt de senaste från nvidia. Samma sak med båda på min dator.

Ps. Jag vet att mitt moderkort är gammalt som gatan, och har lite andra begagnade delar på gång, det enda som saknades var grafik kort så skaffade detta så länge, vore ju kul om man kunde använda det så länge då det är en ganska rejäl uppgradering från det gammla ATI 9600 som sitter i nu.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

prova flytta din brors nätdel till din dator. (installera om windows först om du inte redan gjortdet.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

mmm sitter jsut nu på min dator med grafik kortet i efter att ha flasha om bios (tror det var med samma bios version som tidigare, iallfall senast) samt att jag har installerat det senaste VIA paketet till moderkortet. Körde precis dxdiag och det verkar funka, har inte vågat titta i nvidias panel ännu.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Hmmm ok inte riktigt friskt var det. Drog igång cs:s för o prova, såg fint ut i början men efter en minut eller så börjar det se skumt ut. Så det är antagligen ström problem jsut nu då. Jaja bara o vänta på resten av prylarna som skall komma antar jag


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

eller så kan du göra vad jag föreslog...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Vad jag förstår så har du haft ett ATI kort tidigare. Det bästa man kan göra efter att ha bytt från ATI till Nvidia eller vice versa är att ominstallera operativsystemet, det har hjälpt en massa som haft liknande problem.

Medlem

Nolimitsoya jo, eller springa till nästa bror i morgon, slå han på käften och sno nätagget jag ska få sen endå Orkar inte montera isär halva den andra dator för att få ut nätagget, då sladdar och dylikt är ganska väl gömda i det chassit.

Och jo man bör ju kanske installera om windows men brorsan har också ATI innan jag stoppa i detta, såg bara till att avinstallera drivisar innan osv. och det funkade på hans som har nyare moderkort och nätagg. Och på nätt sätt kändes det som krämen helt enkelt inte räkte till när jag fick igång det sist. Då jag kunde spela lite men så fort det blev lite intensivare grafik så började texturer försvinna eller blinka, men blev normalt igen när jag gick ner i en tunnel t.ex.

Hur somhelst tack för tipsen tänkte inte på nätagget först.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Provade med ett 480w nätagg som är i princip nytt, hjälpte inte. Verkar vara mitt moderkort... jaja bara vänta på att resten av grejjerna kommer då


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Som en av bröderna i denna konversationen så kan jag ju säga att jag testade detta kortet i min dator, och det såg ut att funka i windows till att börja med men americas amry bara hänger sig vid eller strax innan intro bilden. Efter 3 omstarter så börjar datorn låsa sig och släcka ner skärmen. Jag sitter normalt på ett Nvidia 6800, testade med de drivisarna jag hade innan samt drog hem de absolut senaste och det gjorde ingen skillnad. Amerias amry funkar fint nu efter att jag har bytt tillbaka till mitt gamla kort igen. Jag instalerade visserligen inte om hela systemet men det är väll det som är nästa test då.

Inaktiv

Det ni bör försöka göra är att försöka utesluta så många potentiella fel som möjligt. Förstod inte riktigt vad du menade, Downhill. Menade du att ni testat grafikkortet på 2 datorer, varav en av dem redan hade Nvidia drivrutiner installerade? Isåfall så är sannolikheten stor att det är fel på själva kortet. Testa annars med andra drivrutiner, annat nätagg (behöver ju inte skruva in det i datorn, lägg det på uppstaplade böcker som en temporär lösning), sätt i strömsladden om ni nu inte gjort det.
Har en polare som har s939 (AGP) och bytte upp sif från 9800pro till just ett 7600gs. Inga mediafiler vill spelas upp på korrekt sätt, utan ljudet hackar och det kommer ingen bild. Testat omformatering, flera drivrutiner, annat nätagg, med och utan molex-kontakten. Nu är jag helt slut på idéer, så om någon har något tips, så vore det uppskattat.

Medlem

ska testa lite idag med en dator som verkade kunna köra kortet när jag provade först. Funkar det där så blir det helt enkelt att installera om windows när kortet väl sitter i den dator det hör hemma


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

1
Skriv svar