Datorn hänger sig / startar om efter bios drivrutiner.

Medlem
Datorn hänger sig / startar om efter bios drivrutiner.

Tjenare. formaterade om datorn 1 år sedan. och har använt datorn sedan dess. fick syn på en Bios drivrutin på www.hp.se sidan så jag laddade ner den eftersom att jag inte hade laddat ner den tidigare. nu är den installerad. och datorn startar nu om hela tiden. hinner hålla på med datorn kanske 50 min innan den dör. ibland om jag connectar till en server på cs så hör man fläktarna gå igång på datorn. och datorn dör direkt. Kan det bero på att BIOS är inställt på att starta om datorn vid någon speciell temperatur?. om det är så hur byter jag BIOS inställningar?. har ingen aning om hur man leker med BIOS


signatur

i dont know why, But i am known as a liar and a troll. So dont trust me

Medlem

Kan du inte lägga in ditt gamla bios igen ?


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

Kör en systemåterställing?

Medlem

Men BIOS påverkas väl inte av det? Bios sparas väl på något intern minne eller har jag fel?


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Men BIOS påverkas väl inte av det? Bios sparas väl på något intern minne eller har jag fel?

nej du har rätt, på en liten krets på moderkortet, promm (stava?) tror jag det kallas ...
Du kan starta bios utan hårddisk, alltså även utan windows el dyl.


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

nj
Medlem
Skrivet av DwG*Vidis:

nej du har rätt, på en liten krets på moderkortet, promm (stava?) tror jag det kallas ...
Du kan starta bios utan hårddisk, alltså även utan windows el dyl.

CMOS är nog namnet du letar efter, aldrig hört talats om PROMM

Sirinx: BIOS "hittar" du direkt när du startar datorn, iom du har en HP så ser du nog en HP-logga (märkesdatorer brukar iaf ha egna loggor precis när datorn startas), utan någon startlogga så är det där man ser datorns RAM, processor och lite annat listas.
För att komma in i BIOS-inställningarna så brukar man normalt trycka på delete-tangenten vid den skärmen, men med märkesdatorer så kan det vara ändrat till tex någon av F1-F12-tangenterna, eller en knappkombination. Ibland står det klart och tydligt vad det är du ska trycka på.
Om du har tillgång till en manual som har beskrivning över datorns BIOS så har gärna den tillgänglig, det finns rätt gott om inställningar som inte bör röras tex.

Inaktiv

prom: programmable read only memory
det chip som programmeras med bios är dock av typen eeprom numera, just för att man ska kunna skriva en ny biosversion. de extra e:na står för electronicaly erasable.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

prom: programmable read only memory
det chip som programmeras med bios är dock av typen eeprom numera, just för att man ska kunna skriva en ny biosversion. de extra e:na står för electronicaly erasable.

jaja, same shit...


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

prom: programmable read only memory
det chip som programmeras med bios är dock av typen eeprom numera, just för att man ska kunna skriva en ny biosversion. de extra e:na står för electronicaly erasable.

<Homer-röst>DOH!</Homer-röst>
Jaja, lätt hjärnsläpp får alla ibland, säger vi, host...

Medlem

Och i övriga nyheter när det gäller BIOS-uppdateringar: Gör inte såna om saker funkar som de ska ändå.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Och i övriga nyheter när det gäller BIOS-uppdateringar: Gör inte såna om saker funkar som de ska ändå.

If it aint broken, dont fix it?

Det funkar tyvärr inte bland datorintresserat folk, man kan alltid göra saker bättre


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

1
Skriv svar