Medlem
Trasig hdd?

På den senaste tiden har min dator bettet sig konstigt, varje gång jag startade den lät det som en fläkt satt fast och den vägrade starta. Efter ett par omstarter med samma problem funkade den dock. Jag tog det som om datorn var fylld med damm och rengjorde den så gått jag kunde, men problemen kvarstog. Då började jag fundera om det var någon av min hårddiskar som var mystisk. Så jag drog ur den ena och ljudet försvann. Förr startade den efter ett par försök, men mina försök imorse står obemärka av en start. Men då är frågan, vad i hela friden ska man göra? Det låter som om damm fastnat i hårddisken, eller något liknande. Googlade lite och hittade denna, låter ungefär såhär. Dock lite mer pipigt. Märkte att ibland efter jag stängt av den efter mina försök så gav hårddisken ifrån sig ett längre pip.

http://www.hitachigst.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c120188...

Hårddisken är av denna sort

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302883


signatur

Videomupp

Medlem

kontakta Seagates support. De är bra på att problemlösa, och skulle det mot all förmodan visa sig att det är fel på disken, så ersätter de dig

http://www.seagate.com/


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

gör en SMART-kontroll med tex Speedfan.

hårddiskar är hermetiskt förslutna, så det är inte damm som är problemet. snarare en dålig motor eller så...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tja, saken är att nu går den inte igång över huvudtaget :/ Finns det något man kan göra åt saken? Hårddisken är ungefär 1.5 år gammal.


signatur

Videomupp

Inaktiv

det är nog inte mycket att göra, tyvärr. finns det något jätteviktigt finns det företag som kan hjälpa dig, men räkna med att det kostar på fel sida 10.000kr.
detta är anledningen till att man bör göra regelbundna backuper.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hmm tänkte väl att den var körd. Får se med garantin. Dock var det ju inget viktigt, lite synd att det försvann bara :/


signatur

Videomupp

Medlem

man kan slå till den lite eller ställa den vertikalt. Ibland funkar det, men kanske beror på vad felet är.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

man kan slå till den lite eller ställa den vertikalt. Ibland funkar det, men kanske beror på vad felet är.

Frågan är om man vågar :/ Att slå en hdd är inte det man gör i första utväg. Om det finns andra vägar är ju frågan visseligen.


signatur

Videomupp

Inaktiv

nej, inte slå! >_<
däremot kan man vicka den lätt längs lagrets axel...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

nej, inte slå! >_<
däremot kan man vicka den lätt längs lagrets axel...

Deeet låter dock mer harmlöst ^^ Ska testa, har ju inte direkt något att förlora, kanske får man igång den en sista gång så jag kan spara lite saker iaf.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

hårddiskar är hermetiskt förslutna, så det är inte damm som är problemet. snarare en dålig motor eller så...

Tack, då slapp jag skriva det.

Tillåt mig frågå ämnet en sekund med en anekdot,
en kompis, kompis i 30års åldern ringde supporten för en dator han köpt för ganska många år sedan nu eftersom datorn börjat gå riktigt slött. Efter att inte ha fattat vad supportnissen sade på flera minuter kastade han på luren och kom bara ihåg en sak killen i luren sagt; "du har för mycket skit på hårddisken" - Så han skruvar ur hårddisken ur burken, skruvar isär den och tvättar rent innehållet med tops och T-röd.

Jag skulle vilja höra det uppföljningsssamtalet till supporten... "Men, du sade ju..."

EDIT: wildthing... syns disken i utforskaren?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Datorn vill inte ens starta, jag har inte testat men är 90% säker att det är den disken Windows är på (Har 2 likadana diskar). Den låter lite, sen så står den så tills jag dödar elen. Förr så slutade "pipandet" jag beskrev och datorn startade efter ett par omstarter. Nu står den bara där , död. Ska se vad den säger om jag kopplar ur den trasiga disken. Men det är som om datorn inte får el så länge den disken är i, mitt Tangentbord lyser upp ibland som om den försöker starta, men släcks snabbt igen.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Datorn vill inte ens starta, jag har inte testat men är 90% säker att det är den disken Windows är på (Har 2 likadana diskar). Den låter lite, sen så står den så tills jag dödar elen. Förr så slutade "pipandet" jag beskrev och datorn startade efter ett par omstarter. Nu står den bara där , död. Ska se vad den säger om jag kopplar ur den trasiga disken. Men det är som om datorn inte får el så länge den disken är i, mitt Tangentbord lyser upp ibland som om den försöker starta, men släcks snabbt igen.

Du ser vilken hdd xp är på om du kollar "strapsen" på baksidan av hdd'n... Den som är märkt 'master' borde vara den med operativsystemet på. Inte säkert men så är det nog oftast.

Har du testat felsäkert läge?
Kommer du in i BIOS?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Gen
Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hwergelmer:

hårddiskar är hermetiskt förslutna, så det är inte damm som är problemet. snarare en dålig motor eller så...

Tack, då slapp jag skriva det.

Tillåt mig frågå ämnet en sekund med en anekdot,
en kompis, kompis i 30års åldern ringde supporten för en dator han köpt för ganska många år sedan nu eftersom datorn börjat gå riktigt slött. Efter att inte ha fattat vad supportnissen sade på flera minuter kastade han på luren och kom bara ihåg en sak killen i luren sagt; "du har för mycket skit på hårddisken" - Så han skruvar ur hårddisken ur burken, skruvar isär den och tvättar rent innehållet med tops och T-röd.

Jag skulle vilja höra det uppföljningsssamtalet till supporten... "Men, du sade ju..."

EDIT: wildthing... syns disken i utforskaren?

Haha ! Fyfan va skoj.

Medlem

Kommer inte in någonstans, varken biod eller något annat. Skärmen står svart. Ska testa att dra ur den idag och köra bara på den ena Hdd, och se om jag kommer in i biod och dylikt. Dock tror jag inte att jag kan göra så mkt. Men då märker jag iaf, om det är den med windows eller bara min "fildisk". Förhoppningsvis är det Windowsdisken som är sönder dock, förlorar mindre saker då.


signatur

Videomupp

Inaktiv

om du inte ens kommer in i bios kan det vara nätagget som gett upp, och disken därför inte kan starta som den ska . (=mysko ljud)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hmm, det är sant. Måste kollas innan något annat.Om jag kopplar ur den "låtande disken" och den fortfarande inte kopplar så måste det vara nätagget.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

nej, inte slå! >_<
däremot kan man vicka den lätt längs lagrets axel...

ibland behöver hårddiskarna en ordentlig smäll
har ett par gamla ibm 30 gb:are med gammalt innehåll som vägrar starta upp om jag inte "klonkar" till dem på chassigolvet.. då vaknar läsarmen och diskarna snurrar igång, men visst.. det funkar på de diskarna (och kanske nån annan som jag misshandlat nångång) och betyder inte att det fungerar på andra diskar. Samtidigt så tar jag absolut inget ansvar på om nån pajjar nåt med min metod


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

om du inte ens kommer in i bios kan det vara nätagget som gett upp, och disken därför inte kan starta som den ska . (=mysko ljud)

Min dator gjorde något mycket liknande nyligen. Det berode på att mitt nätagg inte kunde levererar tillräkligt mycket juice vid uppstart för att få allt att snurra med följden att datorn inte startade, den bara brummade lite. Att dra ut en hårddisk fungerade eftersom det minskade effektbehovet. Även om en hårddisk drar förhållandevis lite ström så kan det göra skillnaden om man ligger precis på gränsen av vad ens nätagg kan leverera.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Hmm, men jag har havt samma inställningar i ett halvår snart, och jag tror inte att jag ska ha problem. Men man vet aldrig, defenitivt värt en titt. Ska se om jag bara får problem om bara den "låtande" hårddisken dras ut eller båda.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag hade inte heller några problem med min dator på ca 6 månader men eftersom komponenter i nätaggen åldras minskar den maximala effekt de kan leverera vilket vanligtvis visar sig genom att datorn inte går att starta upp eller att den stänger av sig och startar om av sig själv. Jag tycker iallafall att det låter som ett typiskt fall av gammalt och trött nätagg men jag kan har fel.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Phew, måste kollas. Kommer ihåg då jag igår skulle få ur en CD ur dvd läsaren, men den vägrade öppnad, lampan klickade av och på hela tiden men inget gensvar. Typ som om elen dog hela tiden^^ Men vad är standard för Nätaggregat numera? Det som sitter i är säkerligen föråldrat, typ 2-3 år.Tror detvar 400 hz eller vad det nu är på Nätagg.


signatur

Videomupp

Medlem

Vad som är standard är svårt att säga men det är ett faktum att det säljs fler nätaggregat på 500-600W idag än för några år sedan. Hårdvaran har ju blivit desto mer effektsugen de senaste åren. Om du har ett 400W nätagg som är 2-3 år gammalt är det inte otroligt att kondensatorer i aggregatet åldrats och därmed inte presterar som de brukade.
Här är en länk till en sida där du kan beräkna vilken den maximala effekten är som din dator kräver. Om du inte får rätt på det kanske du kan skriva vad du har för komponenter så kan vi hjälpa dej.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

den där länken kan man ju läsa lite kursivt, inte helt seriös


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ingen har sagt att det är sanningen, det är ett närmevärde.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

jo visst, det var inte menat som ett angrepp mot dig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar