Medlem
köpa till grejer

ag hade tänkt att uppgradera en av mina datorer så att den ska komma upp i en nivå så att jag ska kunna spela BF2 och andra spel på den.
Men jag har ett par stycken frågor.

1. Jag har hört talas om att om datorn från början har haft ett grafikkort som varit integrerat med moderkortet, så ska man inte kunna köpa ett vanligt grafikkort och använda. Stämmer det?
2. Någon som har något bra förslag på ett bra/hyfsat bra grafikkort i klassen runt 1500 (gärna lägre )?
3. I den här datorn jag hade tänkt att uppdatera så finns det enligt CPU-Z en "Intel Celeron 335" processor och jag undrar, går den att använda till BF2 lr funkar inte det?
4. Om jag måste köpa en ny processor, har någon då ett bra förslag på en processor som är bra, men så billig som möjligt?

Kan ju lägga till lite om datorn i övrigt:
Datornamn: Medion SYS8080
Moderkortet: FIC VC37GV - Intel 845GV Chipset
Processor: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.80GHz
Ram: 1272 MB
Video Card: Intel(R) 82845G/GL/GE/PE/GV Graphics Controller
Sen har jag Windows XP Home Edition (förvånande va? )
(jag har använt mig utav Xfires grej med att ladda upp specifikationerna på ens dator för att få fram det (det mesta viste jag, men pallade inte att skriva och sen kan jag inte exakt vad allt heter )

har säkert glömt nått, men e jätte trött.. så får lägga till det imorgon.

Inaktiv

agp eller pcie?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Det vet jag inte riktigt :S
Ska ta reda på det

Här är förresten några grejer jag glömde:
Datornamn: Medion SYS8080
Moderkortet: FIC VC37GV - Intel 845GV Chipset

nj
Medlem
Skrivet av skottet:

Det vet jag inte riktigt :S
Ska ta reda på det

Här är förresten några grejer jag glömde:
Datornamn: Medion SYS8080
Moderkortet: FIC VC37GV - Intel 845GV Chipset

Sökte lite på FIC VC37GV och hittade den här sidan, tyvärr så ser det ut som att du sitter fast med enbart tre PCI-platser och ingen AGP/PCI-E så att uppgradera grafikkort kan bli lite svårt.
Det finns ett fåtal grafikkort att köpa till den vanliga PCI-slotten, dock inga prestandamonster, samt att PCI-bussen i sig kommer begränsa prestandan rätt fint med.
Det bästa kortet jag hittar för PCI är ett Geforce 6200 256MB efter lite snabbt sökande, ger väl lite bättre prestanda än det integrerade, dock vågar jag inte gissa på hurpass mycket bättre.

Medlem

aj, det lät inte bra.. Får kolla upp det där lite mer.. Känns inte så lönt att byta moderkortet oxå.. (Ska köpa ny hdd oxå)

Inaktiv

Ja vill du lira BF2 mfl lite mer krävande spel bör du kanske fundera på ett nytt moderkort också för har svårt att tänka mig att 6200 skulle orka med BF2 på något högre än 800x600 med allt på low... Kolla på moderkort, ska inte behöva kosta mer än typ 500 skulle jag tro...
Lägg till det ett X800GTO eller 7300GT DDR3 (OBS EJ DDR2), de ska enligt Tomshardware vara de absoluta mest prisvärda korten under 1000 kr, för PCI-e.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

7300? :?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

7300? :?

Tittar man på Digit-Life's 3Digest så ser 7300GT med DDR3-minnen ut att stå sig riktigt bra mot GF7600GS/R800GTO.
Dock efter en snabbtitt på Prisjakt så verkar det enda 7300GT med DDR3-minnen vara Inno3Ds kort som då kostar över 1100 kr.
För under 1000 kr får man bara korten med DDR2-minnen vilka är betydligt långsammare.

Medlem

om du vill bygga vidare på det system du har nu är ju en klar fördel med nytt moderkort också att du får möjligheten att köra minnena dual channel, vilken man inte kan med ditt chipset (för visst stödjer inte i845 DC, soya?). förutsätter iofs att du har två minnesstickor. borde kunna ge en klar boost i BF2 som sägs vara mer beroende av snabbt minne än många andra spel.

om du läser på lite om klockning kan du säkert få upp din processor i 3,2+ ghz. min D 330 2,66 går i 3,2 med originalkylning. kommer upp i 3,5 utan fel, men då blir den lite varm.

edit: vet inte om jag är blind, men jag kan inte se vad det är för socket. skulle dock satsa en hundring på att det är s478 (iom att moderkortet bara stödjer 400/533), isf blir det nog väldigt svårt att hitta ett moderkort, om du inte köper begagnat...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Soya: Jag tog det helt och hållet från www.tomshardware.se och har inte pratat med nån eller gjort någon annan empirisk forskning på kortet. Men det kortet borde vara på gränsen ett dumt köp egentligen, eftersom man får 7600GT som är en bra bit bättre för småpengar....
För 1000kr kan man väl inte förvänta sig så mycket heller egentligen... Men för 1500 ska man väl få något som håller spelet flytande ordentligt tycker man ju...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Soya: Jag tog det helt och hållet från www.tomshardware.se och har inte pratat med nån eller gjort någon annan empirisk forskning på kortet. Men det kortet borde vara på gränsen ett dumt köp egentligen, eftersom man får 7600GT som är en bra bit bättre för småpengar....
För 1000kr kan man väl inte förvänta sig så mycket heller egentligen... Men för 1500 ska man väl få något som håller spelet flytande ordentligt tycker man ju...

Är lite nyfiken på vart tusan THG.se får sina priser ifrån, särskilt efter att jag kollat prisjakt där det enda GF7300GT med DDR3-minnen som sagt kostade över 1100 kr, fast å andra sidan så kanske THG inte bryr sig om att göra minsta bakgrundsundersökning och bara tar lägsta pris och sedan skriver ut speccarna för den bästa varianten av kortet.
Hittade dock några Geforce 7600GS-kort som låg under tusenlappen i pris, då känns dessa mycket mer intressanta att snegla på (dock vågar jag inte säga om de är någon strypt version eller ej), samt att GF7600GT går att hitta från runt 1200-1300 kr, vilket då får GF7300GT med DDR3-minnen att vara ett fullständigt menlöst köp i mina ögon.

Inaktiv

Jag vet något om 6200/128 ram.Körde ett 3dmark kommer inte ihåg vilket men det sa ett kortet i burken hade en pixelwievrate på 600 och texturefillrate på 1400 men tror också jag hade ca 6800 max i 3dmark 2001

Inaktiv

nj: Galna dagspriser på korten antar jag och de hittade väl precis rätt dag osv... 7300GT borde inte vara något alternativ för det priset, skulle man däremot ha deras tur att hitta det för typ 800 är det ju värt det kanske hehe..


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Appropå det där med processorn så borde det väl klara av BF2. Har ett krav på 1.7 ghz P4 och dina 2.8 celeron ska ju funka då. Annars kan du kanske spara dina pengar och köpa ett uppgraderingspaket för ett par tusen, kan vara värt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

nj: Galna dagspriser på korten antar jag och de hittade väl precis rätt dag osv... 7300GT borde inte vara något alternativ för det priset, skulle man däremot ha deras tur att hitta det för typ 800 är det ju värt det kanske hehe..

Läste lite på engelska THG och hittade samma guide och insåg att den svenska sidan bara tagit den artikeln, översatt den rakt av (med vissa mindre ändringar) och gångrat priserna med 10.
THG fortsätter verka vara en oerhört seriös hårdvarusida... eller inte.

1
Skriv svar